Назва статті Адміністративно-правовий механізм ідентифікації нелегальних мігрантів, які виявляються органами Державної прикордонної служби України
Автори
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 1/2018
Сторінки [184-195]
DOI https://doi.org/10.33498/louu-2018-01-184
Анотація

Значна кількість мігрантів затримуються органами охорони державного кордону України без будь-яких документів, що посвідчують особу і дають змогу їх ідентифікувати. Способи встановлення персональної інформації про таких осіб є обмеженими та потребують додаткової регламентації. Відповідна правоохоронна діяльність виявилася недостатньо дослідженою, що важливо для забезпечення національної безпеки в умовах існування міграційних загроз. Мета статті полягає у встановленні призначення, юридичної природи та особливостей правової регламентації ідентифікації нелегальних мігрантів, які виявляються органами Державної прикордонної служби України, а також визначення їх повноважень у процесі охорони державного кордону і контролю в’їзду в Україну, виїзду з України іноземців та осіб без громадянства. У статті використано результати опитування анкетованих у 2017 р. військовослужбовців і працівників Державної прикордонної служби України щодо способів, які слід застосовувати для ідентифікації іноземців та осіб без громадянства. Залежно від завдань, які виконують підрозділи охорони державного кордону, аналізуються види ідентифікаційних процедур. Розрізняється ідентифікація під час прикордонного контролю та для забезпечення примусового видворення (реадмісії) за межі України. Встановлено, що в законодавстві зазначаються такі ідентифікаційні способи, як перевірка документів та запити до дипломатичних представництв або консульських установ. Персонал органів та підрозділів охорони державного кордону розглядає нерегламентовані засоби ідентифікації (моніторинг інтернет-ресурсів, психологічне спостереження, робота з діаспорами на території країни, соціокультурне порівняння) як додаткову можливість з’ясувати окремі відомості про нелегального мігранта. Запропоновано характеризувати ідентифікацію нелегальних мігрантів як адміністративно-правовий механізм, що дає можливість комплексно врахувати всі аспекти такої правоохоронної діяльності. Удосконалення цього механізму передбачається через збільшення засобів ідентифікації та регламентацію повноважень щодо її здійснення. Перспективи застосування ідентифікаційних методів пов’язані з необхідністю попередити в’їзд на територію України небажаних осіб. Набуватиме поширення біометрична фіксація та її використання в поєднанні з традиційними способами прикордонного контролю.

 

Ключові слова адміністративно-правовий механізм; біометрична фіксація; ідентифікація; нелегальна міграція; прикордонна служба
References

List of legal documents 
 

Legislation 
1. Instruktsiia pro prymusove povernennia i prymusove vydvorennia z Ukrainy inozemtsiv ta osib bez hromadianstva [Guidelines for Forced Readmission to and Forced Deportation from Ukraine of Foreigners and Stateless Persons]: zatverdzena nakazom Ministerstva vnutrishnikh sprav Ukrainy, Administratsii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy, Sluzhby bezpeky Ukrainy [Approved by Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, the Administration of the State Border Guard Service of Ukraine, the Security Service of Ukraine] vid 23 kvitnia 2012 r. № 353/271/150, zareiestrovana v Ministerstvi yustytsii Ukrainy [Registered in the Ministry of Justice of Ukraine] 21 travnia 2012 r. za № 806/21119, Ofitsiinyi visnyk Ukrainy, 2012, no. 42, Article 1633 (in Ukrainian). 
2. Instruktsiia z orhanizatsii i zdiisnennia perevirky dokumentiv hromadian Ukrainy, Inozemtsiv ta osib bez hromadianstva, yaki peretynaiut derzhavnyi kordon [Guidelines for Organization and Making of the Check of Documents of Ukrainian Citizens, Foreigners and Stateless Persons Crossing the State Border]: zatverdzena nakazom Administratsii derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Approved by Order of the Administration of the State Border Guard Service of Ukraine] vid 5 chervnia 2012 r. № 407, zareiestrjvano v Ministerstvi yustytsii Ukrainy [Registered in the Ministry of Justice of Ukraine] vid 27 chervnia 2012 r. za № 1083/21395, Ofitsiinyi Visnyk Ukrainy, 2012, no. 50, Article 2003 (in Ukrainian). 
3. Pro bizhentsiv ta osib, yaki potrebuiut dodatkovoho abo tymchasovoho zakhystu [On Refugees and Persons in Need of Additional or Temporary Protection]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 8 lypnia 2011 r. № 3671-VI, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2012, no 16, Article 146 (in Ukrainian). 
4. Pro posylennia kontroliu za vizdom v Ukrainu, vyizdom z Ukrainy inozemtsiv ta osib bez hromadianstva, doderzhanniam nymy pravyl perebuvannia na terytorii Ukrainy [On Enhancement of Control over Entry to Ukraine and Departure from Ukraine of Foreigners and Stateless Persons, and Over Their Compliance with the Rules of Stay in Ukraine]: rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy [the Decision of the National Security and Defense Council of Ukraine] vid 10 lypnia 2017 r.: vvedene v diiu Ukazom Prezydenta Ukrainy [Enacts Decree of the President of Ukraine] vid 30 serpnia 2017 r. № 256/2017, Uriadovyi Kurier, 2 veresnia 2017 (in Ukrainian). 
5. Pro pravovyi status inozemtsiv ta osib bez hromadianstva [On Legal Status of Foreigners and Stateless Persons]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 22 veresnia 2011 r. № 3773-VI, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2012, no. 19–20, Article 179 (in Ukrainian). 
6. Pro yedynyi derzhavnyi demohrafichnyi reiestr ta dokumenty, shcho pidtverdzhuiut Hromadianstvo Ukrainy, posvidchuiut osobu chy yii spetsialnyi status [On the Unified State Demographic Register and Documents which Confirm the Ukrainian Citizenship, the Identity of a Person or His / Her Special Status]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 20 lystopada 2012 r. № 5492-VI, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2013, no. 51, Article 716 (in Ukrainian). 
7. Uhoda mizh Ukrainoiu ta Yevropeiskym Spivtovarystvom pro readmisiiu osib [Agreement between Ukraine and the EU on Readmission of Persons] vid 18 chervnia 2007 r, Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy, 2008, no 9, Article 86 (in Ukrainian). 
 

Bibliography 
 

Glossary 
8. Ysiutyn-Fedotkov D, Krymynalystycheskyi slovar-spravochnyk [Criminalistic Forensic Glossary] (Yurlytynform 2010) (in Russian). 

Articles 
9. Bilokon O, ‘Metody identyfikatsii inozemnoho hromadianyna’ [‘Methods for Identification of a Foreign National’] (2014) (2)9-2 Naukovyi visnyk mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu, Seriia: Yurysprudentsiia 54 accessed 12 December 2017 (in Ukrainian). 
10. Ortynskyi V, ‘Metodolohichni pidkhody do stvorennia kryminalistychnoho zabezpechennia sudovoi diialnosti v administratyvnomu protsesi’ [‘Methodological Approaches to the Establishment of Forensic Support of Judicial Activities in the Administrative Process’] (2017) 865 Visnyk NU “Lvivska Politekhnika”, Seriia: Yurydychni nauky 4 (in Ukrainian). 
11. Protskykh O, ‘Zastosuvannia protsedur vstanovlennia osoby pid chas peretynu administratyvnykh mezh iz tymchasovo okupovanoiu terytoriieiu Ukrainy’ [‘Appli cation of the Personal Identification Procedures in Case of Crossing the Administrative Borders with the Temporarily Occupied Territory of Ukraine’] (2014) 3 Pravo i bezpeka 81 (in Ukrainian). 

Thesis abstracts 
12. Filippov M, ‘Osoblyvosti ne instrumentalnoi detektsii nedostovirnoi informatsii pravoporushnykiv na derzhavnomu kordoni’ [‘Specific Features of Non-Instrumental Detection of False Information of Offenders at the State Border’] (avtoref dys kand psykh nauk, Nats Akademiia derzh prykordonnoi sluzhby Ukrainy im B Khmelnytskoho 2014) (in Ukrainian). 

Websites 
13. ‘Mihratsiinyi profil Ukrainy za 2016 r.’ [‘Migration Profile of Ukraine for Year 2016’] (Derzhavna mihratsiina sluzhba Ukrainy 2017) accessed 10 December 2017 (in Ukrainian). 
14. ‘Rezultaty operatyvno-sluzhbovoi diialnosti Derzhprykordonsluzhby: potochnyi rik’ [‘Results of Official Operational Activities of the State Border Guard Service: Current Year’] (Derzhavna prykordonna Sluzhba Ukrainy 16 Sichnia 2018) accessed 17 January 2018 (in Ukrainian).