Назва статті Перспективи миротворчої діяльності Європейського Союзу в Україні у контексті орієнтирів його зовнішньої та безпекової політики
Автори

доктор юридичних наук, доцент, член-кореспондент Міжнародної академії порівняльного права, керівник Центру порівняльного правознавства Інституту держави і права імені В. М. Корецького НАН України (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4016-6596 okresin@gmail.com

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 12/2020
Сторінки [42-62]
Анотація

Аналізуються нормативно визначені пріоритети Спільної зовнішньої і безпекової політики Європейського Союзу (ЄС). На основі цього досліджується політика ЄС щодо безпеки Східної Європи. Виокремлено основні концепти ЄС у сфері миротворчості й управління кризами: 1) самодостатність, “стратегічна автоно мія” в ухваленні рішень і здійсненні діяльності; 2) корпоративність інтересів, або “філософія принципового прагматизму”, що фактично ставить безпеку та інтереси ЄС вище за підтримання миру і поширення європейських цінностей у світі; 3) означення території відповідальності ЄС, що виходить з ідеї становлення “кооперативних безпекових порядків” у світі; 4) ідея зони впливу ЄС, що пов’язує безпеку ЄС із безпекою і стабільністю сусідніх держав; 5) підхід “м’якої сили”, в якому миротворчість ігнорується як цілісне явище з його військовими аспектами, натомість обґрунтовується ідея управління кризами.

Стверджується, що позиція ЄС щодо безпеки Східної Європи, і зокрема України, тривалий час визначалася загальними ідеями безпечного сусідства та недоцільності політичної інтеграції цих країн через те, що це наближає кордони Союзу до небезпечних регіонів і може провокувати конфлікти. Показаний зв’язок між формуванням Східного партнерства та російською агресією в Грузії, але фактичним ігноруванням питань регіональної безпеки. Вказується на суттєві зміни у зовнішній політиці ЄС унаслідок агресії Російської Федерації (РФ) в Україні. Аналізується діяльність цивільних місій ЄС в Україні та їх поки що не задіяний потенціал. Робить ся висновок щодо суттєвого значення інструментів зовнішньої політики ЄС у стримуванні агресії РФ, підвищенні стійкості й сприянні економічному розвитку України, її модернізації, але малоймовірності вирішальної участі ЄС у відновленні її територіальної цілісності за допомогою миротворчої діяльності.

 

Ключові слова миротворчість; управління кризами; безпекова політика; територіальна цілісність
References

Bibliography

Edited books

1. Sokolova P і Utkin S, ‘Operatsii Yevropeyskogo Soiuza v konfliktnyh regionah’ v Arbatova N і Kokeev A (otv red), Yevropeiskiy Soiuz I regionalnye konflikty (IMEMO RAN 2011) (in Russian).

 

Journal articles

 2. Shelest H, ‘The Prospects of the European Union Mediation and Peacekeeping in the Eastern Partnership’ [2016] VIII (3) Centre for European Studies Working Papers 477 (in English).

3. Tardy T, ‘Revisiting the EU’s security partnerships’ (2018) 1 Brief ISSUE 2–4 (in English).

 

Newspaper articles

 4. ‘Text of Joint Diplomatic Statement on Ukraine’ The New York Times (April 17, 2014) (in English).

5. Tardy T, ‘CSDP in action – what contribution to international security?’ ISSue. Chailot paper (№ 134, May 2015) 32 (in English).

 

Theses

6. Kovalska V, ‘Pravove rehuliuvannia dialnosti misiy EU (na prykadi Misii EU z prykordonnoi dopomohy Moldovi ta Ukraini)’ (kand juryd nauk, 2016) (in Ukrainian).

 

Websites

7. ‘Speech by High Representative/Vice-President F. Mogherini at the annual conference of the EU Institute for Security Studies’ <https://eeas.europa.eu/headquarters/ headquarters-homepage/68391/speech-high-representativevice-president-federicamogheriniannual-conference-european-union_en> (accessed: 10.12.2020) (in English).

8. ‘European Security Strategy. A Secure Europe in a Better World’ (Council of the European Union, 2009) <https://www.consilium.europa.eu/media/30823/qc7809568enc.pdf> (accessed: 10.12.2020) (in English).

 9. Shared Vision, Common Action: A Stronger Europe. A Global Strategy for the European Union’s Foreign and Security Policy. Brussels, 2016 <https://eeas.europa.eu/sites/eeas/ files/eugs_review_web_0.pdf> (accessed: 10.12.2020) (in English).

10. The European Union’s Global Strategy. Three Years on, Looking Forward. Brussels, 2019 <https://eeas.europa.eu/sites/eeas/files/eu_global_strategy_2019.pdf> (accessed: 10.12.2020) (in English).

11. ‘Sektor tsyvilnoi bezpeky’ (EUAM Ukraine) <http://www.euam-ukraine.eu/ua/ourmission/ the-civilian-security-sector> (accessed: 10.12.2020) (in Ukrainian).

12. ‘Yeliseev: Operatsiya EU – optymalnyi variant vrehuliuvannia na Donbasi’ (Predstavnytstvo Ukrainy pry Yevropeiskomu Soiuzi, 21.03.2015) <https://ukraine-eu. mfa.gov.ua/news/34712-jelisejev-operacija-jesoptimalynij-variant-vregulyuvannya-nadonbasi> (accessed: 10.12.2020) (in Ukrainian).

13. ‘Lavrov nazvav “zhenevskyi format” mynulym’ (Ukrains’ka pravda, 19.11.2014) <https://www.pravda.com.ua/news/2014/11/19/7044703> (accessed: 10.12.2020) (in Ukrainian).

14. ‘Federika Mogerini: My hoteli by, chtoby SMM OBSE v Ukraine imela polnyj dostup ko vsej territorii Ukrainy, v tom chisle vdol’ ukrainsko-rossijskoj granicy’ (UNIAN, 11.03.2018) <https://www.unian.net/politics/10037618-federika-mogerini-my-hotelibychtoby-smm-obse-v-ukraine-imela-polnyy-dostup-ko-vsey-territorii-ukrainy-v-tomchislevdol-ukrainsko-rossiyskoy-granicy.html> (accessed 10.12.2020) (in Russian).