Назва статті Міжнародно-правова відповідальність Російської Федерації за терористичні та кібертерористичні дії в Україні
Автори

кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри міжнародних відносин та міжнародного права Київського університету імені Бориса Грінченка (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-4433-1077 Researcher ID: http://ResearchID.co/l.tymchenko l.tymchenko@kubg.edu.ua 

 

кандидатка юридичних наук, директорка ГО “Українська академія кібербезпеки” (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6013-7098 martayatsyshyn@gmail.com

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 12/2020
Сторінки [100-115]
Анотація

Агресія Російської Федерації (РФ) проти України, розпочата у 2014 р., призвела до нищівних наслідків. Перебуваючи в умовах гібридного конфлікту, Україна стала середовищем здійснення різноманітних атак, зокрема терористичних і кібертерористичних.

 Встановлення обставин кожного конкретного інциденту та притягнення до відповідальності РФ є першочерговим завданням для підтримання міжнародної безпеки, зниження рівня світової терористичної загрози, а також відновлення миру і справедливості в Україні.

Метою статті є визначення та комплексний аналіз можливостей притягнення РФ до міжнародно-правової відповідальності за терористичні та кібертерористичні дії в Україні відповідно до чинних норм міжнародного права.

Докази причетності РФ до організації та підготовки незаконних збройних формувань для вчинення на території України терористичних актів є численними. Вони перебувають у розпорядженні правоохоронних органів України, Казахстану, Чехії, обговорюються у межах роботи органів міжнародних міжурядових організацій, розміщені на відкритих інформаційних майданчиках засобів масової інформації. Вчені у своїх наукових працях вдало підсумували свідчення, на підставі яких можна зробити однозначний висновок про відповідальність РФ за скоєння терористичних дій і за причетність до них, встановлений зв’язок терористичних угруповань “Донецької Народної Республіки” та “Луганської Народної Республіки” з російською владою.

Варто окремо відзначити інтенсифікацію кібератак на території України, починаючи з 2014 р., за участю, сприяння і фінансування РФ. Фактичні підстави притягнення РФ до міжнародно-правової відповідальності за кібертерористичні акти на території України можна розглядати з позиції порушення зобов’язань, встановлених міжнародними договорами у сфері протидії тероризму. Відсутність безпосередніх вказівок на конкретні кібератаки, які відбувалися на території України, у позовній заяві Уряду України до Міжнародного суду ООН від 16 січня 2017 р. про порушення Російською Федерацією зобов’язань за Міжнародною конвенцією про боротьбу з фінансуванням тероризму від 9 грудня 1999 р. та за Міжнародною конвенцією про ліквідацію всіх форм расової дискримінації від 21 грудня 1965 р. (Україна проти Російської Федерації), а також у матеріалах справи, що перебувають у публічному доступі, обумовлено загальною невизначеністю засад застування норм міжнародного права до кіберпростору.

Беззаперечними є факти здійснення кібератак на території України саме з російської інформаційної інфраструктури, а також за участю Збройних сил Російської Федерації, що підтверджується у заявах багатьох держав, рішеннях міжнародних організацій, зокрема і Європейського Союзу. Держава зобов’язана не надавати свідомого дозволу для використання кібернетичної інфраструктури, яка перебуває на її території або під її контролем, для здійснення негативних і незаконних дій проти іншої держави. Ба більше, держава зобов’язана вжити всіх необхідних та ефективних заходів, аби зупинити таку протиправну діяльність.

РФ заперечує наявність підстав для відповідальності за вчинені терористичні та кібертерористичні дії. Завдання України – продовжити розслідування справ, інтенсифікувати розпочаті провадження, вести пропагандистську (роз’яснювальну) роботу у межах міжнародних організацій, через двосторонні перемовини, розповсюдження знань на рівні суспільства.

 Визначення способів притягнення РФ до міжнародно-правової відповідальності за здійснені терористичні і кібертерористичні атаки на території України є важливою умовою для відновлення справедливості, відшкодування завданих збитків, а також елементом розвитку державного контуру безпеки, зокрема й кібернетичної.

 

Ключові слова міжнародно-правова відповідальність; тероризм; терористичний акт; кібертероризм; кібератака; Російська Федерація; Україна
References

Bibliography

Authored books

1. Sayapin S and Tsybulenko E, The use of force against Ukraine and International Law (Springer 2018) (in English).

 

Journal articles

2. Kettemann M, ‘Ensuring Cybersecurity Through International Law’ [2017] 69 (2) Revista Española De Derecho Internacional 281–90 (in English).

3. Zadorozhny O and Korotkyi T, ‘Legal Assessment of the Russian Federation’s Policy in the Context of the Establishment and Activities of Terrorist Organizations “Donetsk People’s Republic” (“DPR”) and “Lugansk People’s Republic” (“LPR”) in Eastern Ukraine’ [2015] 2 (1) Evropský Politický A Právní Diskurz 8–18 (in English).

 

Websites

4. ‘Case Studies: Tags: MH 17’ (Bellingcat) <https://www.bellingcat.com/category/ resources/case-studies/?fwp_tags=mh17> (accessed: 10.10.2020) (in English).

5. ‘Claus Hjort: Rusland stod bag cyberangreb mod Mærsk’ (Berlingske, 15.02.2018) <https://www.berlingske.dk/virksomheder/claus-hjort-rusland-stod-bag-cyberangrebmodmaersk> (accessed: 11.10.2020) (in German).

6. ‘CSE Statement on the NotPetya Malware’ (Government of Canada, 15.02.2018) <https://www.cse-cst.gc.ca/en/media/2018-02-15> (accessed: 10.10.2020) (in English).

7. ‘Developments in the field of information and telecommunications in the context of international security’ (United Nations) <https://www.un.org/disarmament/ictsecurity> (accessed: 12.10.2020) (in English).

8. ‘New Zealand joins international condemnation of NotPetya cyber-attack’ (Government Communications Security Bureau, 16.02.2018) <https://www.gcsb.govt.nz/news/ new-zealand-joins-international-condemnation-of-notpetya-cyber-attack> (accessed: 11.10.2020) (in English).

9. ‘Russian military ‘almost certainly’ responsible for destructive 2017 cyber attack’ (National Cyber Security Centre, 14.02.2018) <https://www.ncsc.gov.uk/news/ russian-military-almost-certainly-responsible-destructive-2017-cyber-attack> (accessed: 11.10.2020) (in English).

10. ‘Statement from the Press Secretary’ (The White House, 15.02.2018) <https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/statement-press-secretary-25> (accessed: 12.10.2020) (in English).

11. Potilyuk P, ‘Ukraine Sees Russian Hand in Cyber Attacks Against Power Grid’ (Reuters, 16.02.2016) <http://www.reuters.com/article/us-ukrainecybersecurity-idUSKCN 0VL18E> (accessed: 10.10.2020) (in English).

12. ‘Delehatsiia Ukrainy bere uchast u antyterorystychnii konferentsii OBSIe’ (Ministerstvo zakordonnykh sprav Ukrainy, 15.09.2020) <https://mfa.gov.ua/news/delegaciyaukrayinibere-uchast-u-antiteroristichnij-konferenciyi-obsye> (accessed: 01.11.2020) (in Ukrainian).

13. ‘Kazakhstantsa, voevavsheho na storone separatystov v Donbasse, pryhovoryly k 4,5 hodam lyshenyia svobodы’ (Medyazona, 22.05.2020) <https://mediazona.ca/ news/2020/05/22/dnr-deported-2> (accessed: 10.10.2020) (in Ukrainian).

14. ‘Naibilshi kiberataky proty Ukrainy z 2014 roku. Infohrafika’ (Novoe vremia, 08.07.2017) https://nv.ua/ukr/ukraine/events/najbilshi-kiberataki-proti-ukrajini-z-2014roku-infografika-1438924.html (accessed: 11.10.2020) (in Ukrainian).

15. ‘Ofis Henprokurora napravyv do Henprokuratury Respubliky Bilorus zapyty pro vydachu 28 uchasnykiv zbroinoho konfliktu na Donbasi’ (Ofis Heneralnoho Prokurora, 12.08.2020) <https://www.gp.gov.ua/ua/news?_m=publications&_t=rec&id=278570> (acces sed: 11.10.2020) (in Ukrainian).

16. ‘SBU vstanovyla prychetnist spetssluzhb RF do ataky virusu-vymahacha Petya.A’ (Ukrinfo, 01.07.2017) <https://www.ssu.gov.ua/ua/news/1/category/21/view/3660#. 37yT3eBD.dpbs> (accessed: 10.10.2020) (in Ukrainian).

17. ‘U Chekhii bilorusa posadyly na 4,5 roky za dopomohu separatystam Donbasu’ (Ievropeiska pravda, 22.09.2020) <https://www.eurointegration.com.ua/news/2020/ 09/22/7114573> (accessed: 11.10.2020) (in Ukrainian).

18. Prudka N, ‘Kiberviina proty Ukrainy. Pershi zhertvy i vysnovky’ (Hlavkom, 08.04.2016) <https://glavcom.ua/publications/334262-kibervijna-proti-ukrajini.-pershi-zhertvi-ivisnovki. html> (accessed: 10.10.2020) (in Ukrainian).

19. Ramach M, ‘Boiovyk, zasudzhenyi u Serbii, znovu voiuie na Donbasi’ (Radio Svoboda, 01.20.2020) <https://www.radiosvoboda.org/a/29554393.html> (accessed: 10.10.2020) (in Ukrainian).

 20. Sydorenko S, ‘Shist tonn dokaziv proty Rosii: shcho peredala Ukraina do Mizhnarodnoho sudu OON’ (Ievropeiska Pravda, 12.06.2018) <www.eurointegration.com.ua/articles/ 2018/06/12/7083003> (accessed: 11.10.2020) (in Ukrainian).