Назва статті Процесуальна реалізація гарантій безпеки України та захисту її інтересів
Автори

доктор юридичних наук, професор, головний науковий співробітник відділу дослідження міжнародної податкової конкуренції Науково-дослідного інституту фіскальної політики Університету державної фіскальної служби України (Ірпінь, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8897-0308 ltymch@ukr.net 

 

доктор юридичних наук, доцент кафедри міжнародних відносин, міжнародної інформації та безпеки Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна (Харків, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6461-7072 advokatkononenko@ukr.net

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 1/2021
Сторінки [229-245]
Анотація

Звернення до мирних засобів вирішення міжнародного спору є єдино можливим і логічним способом врегулювання міжнародних суперечок. Мирне врегулювання – це основний компонент забезпечення безпеки, формування системи міжнародних відносин, заснованих на виключенні сили, взаєморозумінні, співпраці та довірі між суб’єктами міжнародного права.

Метою статті є аналіз стану процесуальної реалізації гарантій безпеки України та захисту її інтересів, визначення шляхів мінімізації негативних наслідків неналежного представництва держави в міжнародних судових інстанціях.

Міжнародний судовий розгляд у повному обсязі не гарантує захист інтересів держави та виконання відповідного рішення, ухваленого міжнародним судом на користь держави: на формування правової позиції міжнародних судів може впливати політична та економічна складові міжнародних відносин у світлі геополітичних інтересів як окремих держав, так і їхніх об’єднань, що позначається на характері ухвалених рішень. А виконання рішень міжнародних судів залежить від доброї волі держави, на яку покладені зобов’язання. Однак він є достатньоефективним механізмом юридичного врегулювання міжнародних суперечок мирними засобами.

За умови застосування міжнародними судовими установами прецедентного права та системного використання договірних норм contra legem, при формуванні правової позиції необхідно враховувати практику міжнародних судів в аналогічних справах, не спираючись виключно на норми позитивного права.

Для мінімізації негативних наслідків неналежного представництва держави в міжнародних судових інстанціях необхідно передбачити проведення обов’язкового правового та фінансового незалежного аудиту в усіх справах.

Кожний законопроєкт щодо ратифікації міжнародних договорів, які містять арбітраж не застереження, або якими прямо передбачений судовий розгляд, необхідно направляти, окрім відповідного комітету щодо предмета відання, до комітетів із питань правової політики та з питань національної безпеки, оборони та розвідки для проведення експертизи.

 

Ключові слова міжнародні гарантії; Міжнародний суд Організації Об’єднаних Націй; Міжнародний трибунал Організації Об’єднаних Націй з морського права; делімітація; континентальний шельф; виключна економічна зона
References

Bibliography

Authored books

1. Dixon M, Textbook on International Law (Oxford University Press 2007) (in English).

 2. Kelsen H, Principles of International Law. New York (reprinted, The Lawbook Exchange 2003) (in English).

3. Kononenko V, Vyrishennia terytorialnykh sporiv Mizhnarodnym Sudom OON: teoriia i praktyka (Feniks 2018) (in Ukrainian).

4. Shinkareckaja G, Mezhdunarodnaja sudebnaja procedura (Nauka 1992) (in Russian).

 

 Edited books

5. Petersmann Ernst-Ulrich and Ortino Federico (eds), The WTO dispute settlement system 1995–2003 (Kluwer Law International 2004) 18 Studies in transnational economic law (in English).

 

Encyclopedias

 6. Butkevych V, ‘Harantii mizhnarodno-pravovi’ v Entsyklopediia mizhnarodnoho prava, t 1: A–D (Shemshuchenko Iu ta Denysov V spivholovy redkol, Akadem periodyka 2014) (in Ukrainian).

 

Journal articles

7. O’Connell M E, ‘Enforcement and the Success of International Environmental Law’ (1995) 3 Indiana Journal of Global Legal 51 (in English).

8. Spiro P J, ‘Wishing International Law Away’ [2009] 23 (119) Yale L. J. Online <http://www.yalelawjournal.org/forum/wishing-international-law-away> (accessed: 25.09.2020) (in English).

9. Bielova O, ‘Mizhnarodno-pravovi problemy realizatsii morskoi polityky Ukrainy v pivnichno-zakhidnomu raioni Chornoho moria’ [2007] 1 (30) Zovnishnia torhivlia: pravo ta ekonomika 96 (in Ukrainian).

10. Chajkovskij Ju, ‘Jevoljucija sushhnosti mezhdunarodnogo prava’ (2010) 2 Al’manah mezhdunarodnogo prava 94 (in Russian).

11. Diakov O, ‘Ukraina-Rumuniia: problema delimitatsii kontynentalnoho shelfu ta vykliuchnykh ekonomichnykh zon’ [2007] 4 (5) Stratehichni priorytety 181 (in Ukrainian).

12. Hapantjukovskij A, ‘Verdikt Mezhdunarodnogo Suda OON po razgranicheniju ukrainsko-rumynskogo kontinental’nogo shel’fa. Chast’ 2: itogi i perspektivy’ [2009] 17 (95) Naukovij vіsnik 88–9 (in Russian).

13. Kononenko V, ‘Iakisne vykladannia mizhnarodnoho prava yak zaporuka zakhystu prav liudyny i interesiv derzhavy’ (2013) Ukrainskyi chasopys mizhnarodnoho prava. Spetsvypusk. Problemy vykladannia mizhnarodnoho prava 66 (in Ukrainian).

14. Pivtorak H, ‘Mizhnarodnyi trybunal z morskoho prava yak mekhanizm vrehuliuvannia sporiv shchodo yurysdyktsii derzhavy prapora’ (2017) 4 Chasopys Kyivskoho universytetu prava 271 (in Ukrainian).

15. Tiunov O, ‘Mezhdunarodno-pravovye garantii kak sredstvo obespechenija mezhdunarodnyh dogovorov’ (2011) 4 Zhurnal rossijskogo prava 90–1 (in Russian).

16. Tymchenko L ta Kononenko V, ‘Problemy delimitatsii morskykh prostoriv Ukrainy’ (2012) 1 Mizhnarodne pravo 242 (in Ukrainian).

 

Theses

17. Bielova O, ‘Mizhnarodno-pravovi aspekty derzhavnoi morskoi polityky Ukrainy ta yurydychni problemy yii realizatsii v suchasnykh umovakh’ (avtoref dys kand yuryd nauk, 2008) (in Ukrainian). 18. Bohdan O, ‘Pravovyi rezhym morskykh prostoriv Chornomorsko-Azovskoho baseinu: perspektyvy rozvytku’ (avtoref dys kand yuryd nauk, 2005) (in Ukrainian).

19. Abdrashitova V, ‘Teoretiko-pravovye osnovy ispolnenija reshenij Evropejskogo suda po pravam cheloveka’ (avtoref dis kand jurid nauk, 2008) 28 (in Russian).

20. Valeev R, ‘Kontrol’ v sovremennom mezhdunarodnom prave’ (avtoref dis d-ra jurid, 1999) 26 (in Russian).

21. Kruglova Ju, ‘Institut kontrolja v mezhdunarodnom morskom prave’ (avtoref dis kand jurid nauk, 2007) 13 (in Russian).

22. Ushakov S, ‘Vklad mnogostoronnih organov mezhdunarodnogo pravosudija v funkcionirovanie instituta mezhdunarodno-pravovoj otvetstvennosti gosudarstv v kontekste mezhdunarodnogo processual’nogo prava’ (dis kand jurid nauk, 2009) 167 (in Russian).

 

Conference papers

23. Kolesnyk O, ‘Vyrishennia terytorialnykh sporiv mizh Ukrainoiu ta Rumuniieiu’ v Mizhnarodni chytannia, prysviacheni pam’iati profesora Imperatorskoho Novorosiiskoho universytetu P. Ye. Kazanskoho: materialy mizhnarodnoi konferentsii (Feniks 2011) 461 (in Ukrainian).

 

Websites

 24. ‘“Shchob nashi khlopchyky povernulysia”. Zerkal pro perebih spravy shchodo ukrainskykh moriakiv’ (Radio Svoboda, 12.05.2019) <https://www.radiosvoboda. org/a/29936080.html> (accessed: 25.09.2020) (in Ukrainian).

25. ‘V MZS napoliahaiut, shcho Ukraina peremohla’ (Ukrainska pravda, 06.02.2009) <https://www.pravda.com.ua/news/2009/02/6/3717217> (accessed: 25.09.2020) (in Ukrainian).

26. ‘Rishennia mizhnarodnoi instantsii nastilky perekonlyve, shcho v Rosii nemaie realnoi vidpovidi’ (TSN. Polityka, 25.05.2019) <https://tsn.ua/politika/zrozumitimasshtabperemogi-klimkin-zaklikav-podivitisya-na-mlyavu-i-bezzubu-reakciyumoskvi1351587.html> (accessed: 29.09.2020) (in Ukrainian).