Назва статті | Інформаційно-комунікаційні чинники функціонування системи місцевого самоврядування в умовах воєнного стану | ||
Автори | кандидатка юридичних наук, старша наукова співробітниця, доцентка, старша наукова співробітниця відділу конституційного права та місцевого самоврядування Інституту держави і права імені В. М. Корецького НАН України (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3841-4925 idpnanu@gmail.com
|
||
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) | ||
Випуск | 6/2024 | ||
Сторінки | [77-93] | ||
Анотація | Розглядаються окремі аспекти інформаційно-комунікаційних факторів реформування місцевого самоврядування в контексті досягнення запланованих результатів в умовах запровадженого в Україні правового режиму воєнного стану. Серед нагальних проблем – удосконалення інформаційно-комунікаційного середовища місцевого самоврядування, інформаційного забезпечення процесів децентралізації. Мета статті полягає у здійсненні дослідження впливу правового режиму воєнного стану на формування дієвого механізму відкритого характеру функціонування місцевих органів публічної влади, розвиток форм прямої демократичної участі громадян у вирішенні питань місцевого значення, трансформації реалізації інформаційних муніципальних прав у визначених умовах, виокремлення проблемних питань, що виникають при цьому. Ефективність усієї системи місцевого самоврядування базується на демократичних ідеях відкритості, прозорості та доступності місцевих органів влади. Тепер, коли особливого значення набуває безперебійність функціонування органів місцевого самоврядування – оперативність дій, своєчасне реагування на надзвичайні ситуації, що виникають, зростає значення інформаційно-комунікаційного чинника реалізації функцій місцевого самоврядування. Підкреслено, що досягнення комунікативної взаємодії між місцевим населенням, місцевою владою на засадах порозуміння завжди були вагомим чинником налагодження дієвого місцевого самоврядування, формування спроможних територіальних громад. Зроблено висновок про наявність конституційно-правової основи відкритого характеру діяльності органів публічної влади, участі громадян у вирішенні питань місцевого значення, називаються її недоліки та шляхи удосконалення. Досліджуються найбільш поширені практики налагодження комунікативних взаємовідносин органів місцевого самоврядування з територіальною громадою, місцевим населенням, які підкреслюють важливість прямого діалогу під час війни і значення цифрових технологій. Одним із напрямів у цих процесах є активна цифровізація громад (“громада у смартфоні”). В умовах воєнного стану зменшується рівень відкритості та прозорості діяльності місцевих органів публічної влади, установлено ряд обмежень, що безпосередньо відбивається на правових формах залучення жителів до процесів підготовки і ухвалення рішень органів місцевого самоврядування, гарантуванні окремих конституційних (муніципальних прав) прав людини і громадянина. Проблемною залишається недостатня розвиненість рівня сучасних ІКТ, значення яких в умовах війни важко переоцінити. Аргументовано, що забезпечити підвищення рівня функціонування системи місцевого самоврядування, виконання самоврядними органами, територіальною громадою завдань лише за рахунок застосування технологічного (цифрового) підходу неможливо повною мірою. Є потреба вироблення більш оптимальних показників ефективності діяльності, спрямованої на розв’язання проблем життєдіяльності територіальної громади та реалізацію її інтересів, підвищення поінформованості населення. |
||
Ключові слова | реформування; інформаційна політика; місцеве самоврядування; інформаційно-комунікаційні взаємовідносини; інформаційно-комунікаційні технології; цифровізація громад | ||
References |
Bibliography
Edited books 1. Kostetska T, ‘Problemy informatsiinoi polityky v umovakh reformuvannia mistsevoho samovriaduvannia ta administratyvnoi reformy v Ukraini’, Detsentralizatsiia publichnoi vlady v Ukraini u konteksti zarubizhnoho dosvidu ta yevrointehratsiinykh protsesiv: kolekt. monohrafiia (Batanov O, Bedriia R red, Lviv 2021) 292–307.
Journal articles 2. Chmyr Ya, ‘Suchasni problemy informatsiinoi bezpeky Ukrainy ta perspektyvni napriamy yikh vyrishennia’ [2022] 2 (62) Naukovi pratsi Mizhrehionalnoi Akademii upravlinnia personalom. Politychni nauky ta publichne upravlinnia <https://doi.org/10.32689/25234625-2022-2(62)-23>.
3. Kostetska T, ‘Aktualni problemy detsentralizatsii publichnoi vlady v Ukraini: informatsiini ta komunikatsiini aspekty’ [2021] 32 Pravova derzhava 227–235 DOI: 10.33663/0869-24912021-32-227–235.
Conference papers 4. Zasadko V, Matvieiev Ye, ‘Instytutsiini osnovy elektronnoi uchasti hromadian: dosvid Ukrainy i YeS’ v Deokupatsiia. Yurydychnyi front: materialy mizhnarodnoho ekspertnoho kruhloho stolu (2022) 139–140.
Theses 5. Blinova H, ‘Administratyvno-pravovi zasady informatsiinoho zabezpechennia orhaniv publichnoi administratsii v Ukraini: aktualni pytannia teorii ta praktyky’ (avtoref dys kand yuryd nauk 2019).
Newspaper articles 6. Azarkhina O, ‘Hromada u smartfoni: try osnovnykh instrumenty dlia rozvytku hromad i terytorii’ (Ukrinform, 23.01.2024) <https://www.ukrinform.ua/rubric-polytics/3816860gromada-u-smartfoni-tri-cifrovi-instrumenti-dla-rozvitku-gromad-i-regioniv.html> (accessed: 09.05.2024). 7. Stefanovych Ye, ‘Chomu tsyfrovizatsiia hromad vazhlyva dlia vidbudovy ta rozvytku Ukrainy. Yaku vyhodu otrymaiut hromady vid tsyfrovizatsii ta shcho mozhna robyty vzhe zaraz?’ (Ekonomichna pravda, 19.05.2023) <https://www.epravda.com.ua/ columns/2023/05/19/700312> (accessed: 09.05.2024).
Websites 8. Doslidzhennia “Stan informuvannia i zaluchennia zhyteliv hromad v umovakh voiennoho stanu” (Proiekt PROSTO “Pidtrymka dostupnosti posluh v Ukraini”, 20.11.2023) <https:// 9. Komitet z pytan orhanizatsii derzhavnoi vlady proviv zasidannia kruhloho stolu “Formy uchasti hromadian u mistsevomu samovriaduvanni ta napriamky vdoskonalennia vidpovidnoho zakonodavstva” (Verkhovna Rada Ukrainy, 21.11.2023) <https://www.rada. gov.ua/news/news_kom/243874.html> (accessed: 09.05.2024). 10. Mamchenko N, ‘Verkhovnyi Sud roz’iasnyv osoblyvosti provedennia hromadskykh obhovoren proiektiv aktiv orhaniv mistsevoho samovriaduvannia pid chas voiennoho stanu’ (31 bereznia 2024) <https://sud.ua/uk/news/publication/296554-verkhovnyy-sud-razyasnilosobennostiprovedeniya-obschestvennykh-obsuzhdeniy-proektov-aktov-organovmestnogosamoupravleniya-v> (accessed: 09.05.2024). 11. Sakalosh S, ‘Yak stvoryty “hromadu u smartfoni”: neobkhidni inhrediienty’ <https:// decentralization.ua/news/12600?page=3> (accessed: 09.05.2024). 12. Semenyshyn M, ‘Dydzhytalizatsiia ukrainskykh hromad: lidery tsyfrovoi transformatsii obhovoryly mozhlyvosti ta perspektyvy’ <https://u-lead.org.ua/news/161> (accessed: 09.05.2024). 13. Tsyfrovizatsiia hromad: iaki rezultaty didzhytal-proektiv u rehionakh (Uriadovyi portal, 08.01.2024) <https://www.kmu.gov.ua/news/tsyfrovizatsiia-hromad-iaki-rezultatydidzhytalproektiv-u-rehionakh> (accessed: 09.05.2024). komsamovr.rada.gov.ua/uploads/documents/43839.pdf> (accessed: 09.05.2024).
|
||
|