Назва статті Економічний вимір місцевого самоврядування в умовах воєнного стану в Україні
Автори

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри конституційного права Львівського національного університету імені Івана Франка (Львів, Україна) ORCID ID: https: //orcid.org/0000-0001-8967-5407 ruslandedriy@ukr.net

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 6/2024
Сторінки [94-106]
Анотація

Унаслідок російського збройного вторгнення та запровадження воєнного стану в нашій державі виникли нові реалії в усіх сферах функціонування територіальних громад та їхніх органів. Проте війна не спинила муніципальної реформи в Україні, розпочатої у 2014 р., а місцеве самоврядування, як рушійна сила реформаторських процесів, поступово набуває рис соціально-економічного врядування, в основі якого лежать права людини на свободу підприємницької та іншої економічної діяльності. При цьому зазначено, що актуальність дослідження економічного виміру місцевого самоврядування зумовлюється новими безпековими та економічними викликами для нашої держави, спричиненими повномасштабною збройною агресією РФ, тому вже сьогодні існує потреба наукового аналізу та подальшого вирішення проблемних питань, пов’язаних зі здійсненням системних заходів для повоєнного відновлення та забезпечення сталого економічного розвитку країни.

Метою статті є окреслення особливостей економічного виміру місцевого самоврядування в умовах воєнного стану в Україні.

Акцентовано увагу, що існування в сучасних умовах війни на місцевому рівні комплексу економічних проблем, які стосуються відбудови зруйнованої промислової та іншої інфраструктури, відновлення місцевого господарства та комунального сектору економіки вказує на вагому роль економічної функції місцевого самоврядування, змістовим наповненням якої є відповідні повноваження суб’єктів системи місцевого самоврядування у господарськоекономічній сфері, що визначені у профільному законі про місцеве самоврядування та конкретизуються у вітчизняному галузевому законодавстві.

 Наголошено, що повномасштабна війна, розгорнута Російською Федерацією після 24 лютого 2022 р., вплинула на пріоритети в діяльності багатьох територіальних громад в Україні, перенісши їх із площини забезпечення сталого економічного розвитку у площину гарантування безпеки для своїх жителів та економічного “виживання”. При цьому у статті обґрунтовано, що для територіальних громад, які розташовані на територіях, де не відбуваються воєнні дії (західні, центральні регіони держави), серед першочергових завдань повинно бути створення умов для належного функціонування в них комунального сектору економіки, релокованого (переміщеного) бізнесу, а також активізація місцевого економічного розвитку та організація допомоги Збройним Силам України.

Аргументовано, що місцевий економічний розвиток, як складова економічного виміру місцевого самоврядування, у сучасних непростих умовах воєнного стану не може базуватись на ситуативному ухваленні тих чи інших рішень, а повинен бути складовою загальної системи стратегічного планування діяльності територіальної громади, яка має, зокрема, передбачати застосування конкретних організаційно-правових інструментів місцевого економічного розвитку. При цьому у статті акцентовано увагу на особливій важливості підготовки стратегічних ініціатив щодо посилення ролі конституційного регулювання процесів економічного відновлення країни, на проблемі концептуального обґрунтування поняття конституційної економіки та необхідності подальшого розвитку міждисциплінарних підходів, включаючи комплексні наукові дослідження, що здійснюються на межі економіки та права.

У статті наведено узагальнений висновок про те, що вітчизняна муніципальна реформа в умовах становлення ринкової моделі економіки, а відтак науковий аналіз економічного виміру місцевого самоврядування зумовлює потребу формування принципово нових методологічних підходів для дослідження самої природи правового регулювання матеріально-фінансових відносин за участю територіальних громад на місцевому рівні. У цьому сенсі характеристика економічного виміру місцевого самоврядування повинна базуватись на принципах і ознаках ринку, серед яких можна виокремити: економічну багатоманітність, непорушність права приватної власності, соціальну спрямованість економіки, свободу підприємницької діяльності, формально-юридичну рівність учасників ринкових відносин та суб’єктів права власності, домінування диспозитивних засад у нормативному змісті ринкових майнових відносин, у тому числі за участю громадян тощо.

 

Ключові слова місцеве самоврядування; правове регулювання; комунальний сектор економіки; повоєнне відновлення; муніципальна реформа
References

Bibliography

 

Edited books

1. Konstytutsiino-pravovi problemy mistsevoho samovriaduvannia ta detsentralizatsii publichnoi vlady v Ukraini (Batanov O red, Talkom 2021).

2. Pravo komunalnoi vlasnosti: suchasnyi pohliad ta perspektyvy rozvytku (Ustymenko V red, NAN Ukrainy, In-t ekonomiko-pravovykh doslidzhen 2013).

 

Journal articles

3. Batanov O, ‘Tendentsii rozvytku konstytutsiinoho prava ta problemy transformatsii Konstytutsii Ukrainy u vymiri konstytutsiinoi ekonomiky’ [2023] 14 Almanakh prava 139– 144.

4. Bedrii R, ‘Zmist ekonomichnoi funktsii mistsevoho samovriaduvannia ta yii realizatsiia v umovakh voiennoho stanu v Ukraini’ [2022] 4 Ukrainskyi chasopys konstytutsiinoho prava 22–30.

5. Bedrii R, ‘Orhanizatsiino-pravove zabezpechennia mistsevoho ekonomichnoho rozvytku v umovakh viiny v Ukraini’ [2023] 76 Visnyk Lvivskoho universytetu Seriia yurydychna 115–124. 6. Vozna V, ‘Diialnist orhaniv mistsevoho samovriaduvannia u sferi hospodariuvannia: udoskonalennia zakonodavchoho zabezpechennia’ [2015] 2(81) Visnyk Natsionalnoi akademii pravovykh nauk Ukrainy 121–129.

 

Conference papers

7. Baimuratov M, Kofman B, ‘Komperentsiini povnovazhennia orhaniv mistsevoho samovriaduvannia u sferi zakhystu prav liudyny v period myru i voiennoho stanu v Ukraini: aktualni pytannia rehlamentatsii ta rehuliuvannia’ Detsentralizatsiia publichnoi vlady v Ukraini: zdobutky, problemy ta perspektyvy: zbirnyk materialiv Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (17 chervnia 2022 r.) (Natsionalnyi universytet “Lvivska politekhnika” 2022) 96–120.

 

 Websites

8. Storonianska I, Patytska Kh, Dub A, ‘Mistsevyi ekonomichnyi rozvytok u terytorialnykh hromadakh: antykryzovi instrumenty u voiennyi i pisliavoiennyi period. Posibnyk dlia orhaniv mistsevoho samovriaduvannia’ (Lviv 2022) 8–9 <https://economika.kr-admin.gov. ua/files/2023/posibnyk_mist_samovryaduvannya.pdf> (accessed: 15.01.2024).

9. Zahalna suma priamykh zbytkiv, zavdanykh infrastrukturi Ukrainy cherez viinu, siahaie $ 151,2 mlrd – otsinka stanom na 1 veresnia 2023 roku (Kyivska shkola ekonomiky, 3 zhovtnia 2023) <https://kse.ua/ua/about-the-school/news/zagalna-suma-pryamih-zbitkiv-zavdanainfrastrukturiukrayini-cherez-viynu-syagaye-151-2-mlrd-otsinka-stanom-na-1-veresnya2023-roku> (accessed: 15.01.2024).

 

Електронна версія Завантажити