Назва статті | Запровадження електронного адміністративного судочинства в Україні: інновації та перспективи |
---|---|
Автори |
НАТАЛІЯ ХЛІБОРОБ
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 2 / 2018 |
Сторінки | 102 - 117 |
Анотація | Запровадження електронного судочинства стало провідною темою наукових дискусій останнього часу. Основним сьогодні залишається запитання: чи зможе електронне судочинство підвищити рівень захисту прав людини, особливо в адміністративних справах, де однією зі сторін правового спору є приватна особа, якій протистоїть суб’єкт владних повноважень? Загалом інформаційні технології дають змогу створювати нові форми організації діяльності та взаємодії органів публічної влади з суспільством, запроваджувати інноваційні рішення щодо правового регулювання та організації публічно-правових відносин. Метою статті є з’ясувати, по-перше, які реальні можливості створюють інноваційні законодавчі норми про електронне адміністративне судочинство для учасників адміністративного процесу, по-друге, якими мають бути подальші кроки органів публічної влади, зокрема і законодавця, для того щоб відбулася реалізація положень про запровадження електронного адміністративного судочинства. На законодавчому рівні відбулося закріплення функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, яка має стати основою впровадження усіх наступних елементів електронного адміністративного судочинства. Вперше закріплено положення про те, що суд здійснює розгляд справи за матеріалами судової справи в електронній формі. Учасникам адміністративного процесу надано можливість подавати докази в електронній формі та використовувати електронний цифровий підпис. Крім того, документи можуть подаватися до суду, а процесуальні дії вчинятися в електронній формі з використанням Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи. Однак неоднозначним залишається правова регламентація можливості звернення до адміністративного суду з електронним позовом. У статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України чітко вказано, що позовна заява подається у письмовій формі. Хоча письмова форма фактично не виключає можливості створення електронного документа, однак те, що законодавець прямо не передбачив такої можливості, як звернення до суду шляхом подання електронного адміністративного позову, лише свідчить про неготовність публічної влади до реальних перетворень судових процесів за допомогою інформаційних технологій. Судові процеси зокрема та система загалом є чи не найконсервативнішою з публічних інституцій. У процесі розвитку суспільства базові елементи судового процесу зами є зробити використання інформаційних технологій максимально безпечним для прав людини, а також використати можливості цифрового світу для полегшення складних юридичних процедур. Отже, зі змінами, які внесені у КАС України, фактично відбулося запровадження окремих елементів електронного судочинства в адміністративний процес. Однак докорінних змін не сталося, оскільки на законодавчому рівні закріплені положення, які досі регулювалися підзаконними нормативно-правовими актами. Наст судової інформаційно-телекомунікаційної системи, посилення захисту персональних даних і відповідальності за незаконне втручання у роботу систем електронного судочинства. |
Ключові слова | електронний суд; електронне адміністративне судочинство; електронний позов; електронні докази |
References | List of legal documents
Legislation 1. Kodeks postępowania cywilnego: Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. URL: http://www.lex.pl/akt-prawny/-/akt/dz-u-1964-43-296-u (accessed: 15.02.2018) (in Polish). 2. Recommendation of the Committee of Ministers (2001)3 adopted on 28 February 2001 at the 743rd meeting of the Ministers’ Deputies to member states on the delivery of court and other legal services to the citizen through the use of new technologies. URL: https://search.coe.int/cm/Pages/result_details.aspx?ObjectID=09000016805e2aa7 (accessed: 12.12.2017) (in English). 3. Recommendation of the Committee of Ministers CM/Rec(2009)1 adopted on 18 February 2009 at the 1049th meeting of the Ministers’ Deputies to member states on electronic democracy (e-democracy). URL: http://www.coe.int/t/dgap/democracy/ Activities/GGIS/CAHDE/Default_en.asp (accessed: 12.12.2017) (in English). 4. Kodeks administratyvnoho sudochynstva Ukrainy [The Code of Administrative Judicial Procedure of Ukraine]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 6 lypnia 2005 r. № 2747-IV (v redak cii Zakonu Ukrainy [As Amended by the Law of Ukraine] vid 3 zhovtnia 2017 r. № 2147-VIII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2017. № 48. St. 436) (in Ukrainian). 5. Pro elektronni dokumenty i elektronnyj dokumentoobih [On Electronic Documents and Electronic Document Management]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 22 travnia 2003 r. № 851-IV. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2003. № 36. St. 275 (in Ukrainian). 6. Pro elektronnyi cyfrovyi pidpys [On Electronic Digital Signature]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 22 travnia 2003 r. № 852-IV. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2003. № 36. St. 276 (in Ukrainian). 7. Pro realizaciiu proektu shhodo obminu elektronnymy dokumentamy mizh sudom ta uchasnykamy sudovoho procesu [On Implementation of the Project for Electronic Documents Exchange between the Court and Court Process Participants]: nakaz Derzhavnoii sudovoi administracii Ukrainy [Order of the State Judicial Administration of Ukraine] vid 31 travnia 2013 r. № 72. URL: http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/ link1/SA13013.html (accessed: 12.12.2017) (in Ukrainian). 8. Pro vnesennia zmin do Hospodarskoho procesualnoho kodeksu Ukrainy, Cyvilnoho procesualnoho kodeksu Ukrainy, Kodeksu administratyvnoho sudochynstva Ukrainy ta inshykh zakonodavchykh aktiv [On Amendments to the Economic Procedure Code of Ukraine, the Civil Procedure Code of Ukraine, the Code of Administrative Judicial Procedure of Ukraine and other Acts of Legislation]: Zakon Ukrainy [Law of Ukraine] vid 3 zhovtnia 2017 r. № 2147-VIII. Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy. 2017. № 48. St. 436 (in Ukrainian). 9. Pro zatverdzhennia Tymchasovoho rehlamentu nadsylannia sudom elektronnykh dokumentiv uchasnykam sudovoho procesu, kryminalnoho provadzhennia [On Ap pro val of the Temporary Rules for Sending by the Court of Electronic Documents to Participants of Court Process, Criminal Proceedings]: nakaz Derzhavnoyi sudovoi administracii Ukrainy [Order of the State Judicial Administration of Ukraine] vid 7 lystopada 2016 r. № 227. URL: https://dsa.court.gov.ua/dsa/inshe/14/227 (accessed: 13.12.2017) (in Ukrainian).
Bibliography
Authored books 10. Bryntsev O, “Elektronni sudy” v Ukraini Dosvid ta perspektyvy [“Electronic Courts” in Ukraine Experience and Prospects] (Pravo 2016) (in Ukrainian). Edited books 11. Bryncev О, ‘Elektronnyi sud – suchasnyi stan ta shliakhy vdoskonalennia’ [‘E-Court – Modern State and Ways of Improvement’] v Hlibko S, Yefremova K (red), Pravove rehuliuvannia vidnosyn u merezhi Internet: monohrafiia [Legal Regulation of Relations on the Internet: Monograph] (Pravo 2016) (in Ukrainian). Journal Articles 12. Bilous V, ‘Innovaciini napriamky informatyzaciii sudochynstva’ [‘Innovative Areas of Informatization of Court Proceedings’] (2011) 11 Teoriia ta praktyka sudovoii ekspertyzy i kryminalistyky 97 (in Ukrainian). Websites 13. ‘Sądy w Internecie’ (Ministerstwo Sprawiedliwości Rzeczypospolitej Polskiej) <https://www.ms.gov.pl/pl/sady-w-internecie/> accessed 15 December 2017 (in Polish). 14. ‘Informaciya shhodo roboty “Elektronnoho sudu”’ [Information on the E-Court Operation] (Sudova vlada Ukrayiny) <https://court.gov.ua/reyestri-ta-sistemi/ecourt/> accessed 15 December 2017 (in Ukrainian). 15. Kuibida R, ‘Sudy robliat chesnymy chesni suddi, a ne zakony pro sudovu systemu’ [‘The Courts are Made Fair by Honest Judges and Not by the Laws on the Court System’] (Centr polityko-pravovykh reform, 10 Lystopad 2017) <http://pravo.org.ua/ua/ news/20872410-sudi-roblyat-chesnimi-chesni-suddi,-a-ne-zakoni-pro-sudovu-sistemu,-ekspert-roman-kuybida> accessed 14 December 2017 (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |