Назва статті | Міжнародно-правові аспекти принципу народовладдя |
---|---|
Автори |
ОЛЕКСАНДР МЕРЕЖКО
доктор юридичних наук, професор, народний депутат Верховної Ради України (Київ, Україна) amerezhko@yahoo.com
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 11 / 2019 |
Сторінки | 144 - 152 |
Анотація | Принцип народовладдя має не тільки національно-правові, а й міжнародно-правові аспекти, оскільки в міжнародних відносинах держави є інструментом, за допомогою якого народи взаємодіють один з одним і воля народу виражається у міжнародних відносинах через державні органи. Опосередкований вплив на формування та функціонування міжнародного права можуть мати міжнародні неурядові організації. У міжнародному праві є норми, спрямовані на захист народів та їхнього існування. Мета статті – дослідити те, як принцип народовладдя втілюється у мінародноправові форми. Зокрема, дослідити роль принципу демократії у сфері міжнародного права, а також з’ясувати особливості проведення референдумів із точки зору норм і принципів міжнародного права. Хоча принцип народовладдя є принципом національного, а не міжнародного права, він стосується і міжнародного права. Цей принцип тісно пов’язаний з такими основними принципами міжнародного права, як принцип суверенної рівності держав, принцип рівноправ’я та самовизначення народів і націй, принцип невтручання держав у внутрішні справи одна одної, а також поваги до прав людини. Деякі мислителі намагаються концептуалізувати міжнародне право як право народів зі своїми принципами. Хоча сучасне міжнародне право безпосередньо не містить принципу народовладдя, однак воно є необхідною умовою і своєрідною гарантією ефективної реалізації принципу народовладдя у національному праві. Деякі автори, досліджуючи тенденції розвитку міжнародного права, говорять про процес демократизації міжнародного права, а також про поступове утвердження принципу демократії в системі міжнародного права. Принцип демократії є загальним принципом права, незважаючи на те, що його зміст і розуміння у різних державах може бути різним. Одним із головних інструментів прямої демократії є референдум, який співвідноситься з міжнародним правом у двох головних аспектах. По-перше, держави можуть проводити референдуми на своїй території стосовно певних питань, пов’язаних із міжнародною політикою та міжнародним правом. По-друге, у міжнародній практиці відомі референдуми (плебісцити), що проводяться під егідою міжнародних організацій з питань статусу певної території. Що стосується плебісциту, то він є одним зі старих інститутів міжнародного права, а також свідченням демократичних тенденцій у міжнародному праві. Плебісцит має подвійну правову природу: з одного боку, це – інститут національного права, а з другого – інститут міжнародного права. Однією з важливих тенденцій еволюції міжнародного права є те, що в ньому з’являються міжнародні документи “м’якого права”, які визначають загальні параметри проведення референдумів. Таким чином, принцип народовладдя хоч ще й не знайшов чіткого закріплення у міжнародному праві, утім, дедалі більше впливає на його розвиток, а інструменти прямої демократії формуються у межах міжнародного права.
|
Ключові слова | народовладдя; пряма демократія; референдум; міжнародне право; принципи міжнародного права; громадська ініціатива |
References | Bibliography Authored books 1. Volova L, Plebiscit v mezhdunarodnom prave [Plebiscite in International Law] (Mezhdunarodnye otnoshenija 1972) (in Russian).
Journal articles 2. Roulz Dz, ‘Pravo narodov’ [‘Law of the Peoples’] (2010) 9 Voprosy filosofii <http://vphil.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=202&Itemid=52> (accessed: 01.08.2019) (in Russian). 3. Korotkij T, ‘Demokratizacija mezhdunarodnogo prava’ [‘Democratization of International Law’] (2010) IX Naukovi pratsi Natsionalnoho universytetu “Odeska yurydychna akademiia” (in Russian).
Thesis 4. Volova L, ‘Plebiscit v mezhdunarodnom prave’ [‘Plebiscite in International Law’] (avtoref diss kand jurid nauk, 1968) (in Russian).
|
Електронна версія | Завантажити |