Responsive image
Назва статті Служба безпеки України як суб’єкт державної системи захисту критичної інфраструктури
Автори
СЕРГІЙ ТЕЛЕНИК

кандидат юридичних наук, доцент, докторант кафедри забезпечення фінансової безпеки та фінансового розслідування Навчально-наукового інституту № 1 Національної академії внутрішніх справ (м. Київ, Україна) kristina10@ukr.net

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 3 / 2019
Сторінки 260 - 286
Анотація

Важливим елементом державної політики національної безпеки є захист критичної інфраструктури. У переважній більшості наукових публікацій цей напрям фахівцями віднесено до напрямів безпекової політики. Служба безпеки України (СБУ), виступаючи суб’єктом забезпечення національної безпеки, також є одним із головних суб’єктів системи органів держави, що реалізують державну політику у сфері захисту критичної інфраструктури. Однак низка теоретичних і практичних проблем залишаються поза увагою науковців, зокрема: адміністративно-правовий статус СБУ як суб’єкта державної системи захисту критичної інфра структури.

Метою статті є наукове обґрунтування адміністративно-правового статусу СБУ як суб’єкта державної системи захисту критичної інфраструктури, формулювання концептуальних блоків щодо визначення місця та ролі в становленні й ефективному управлінні системою захисту критичної інфраструктури в умовах середовища, що динамічно змінюється, а також в умовах становлення нових суспільних відносин у сфері інфраструктури.

Здійснено догматико-юридичний, формально-юридичний та логіко-семантичний аналіз чинного законодавства, що регулює суспільні відносини у сфері захисту критичної інфраструктури за участю СБУ.

Встановлено особливості організаційної моделі системи захисту критичної інфра структури, які визначаються характером, різноманіттям, складністю процесів управління, які відбуваються зсередини цієї системи, ступенем спеціалізації та нормативного закріплення адміністративно-правової компетенції суб’єктів системи захисту критичної інфраструктури в системі нормативно-правових актів, масштабами та характером діяльності із захисту критичної інфраструктури, її специфікою, налагодженням ефективних механізмів координації та взаємодії, державно-приватного партнерства і міжнародного співробітництва відповідно до законодавства. Обґрунтовано правовий статус СБУ як суб’єкта захисту критичної інфраструктури через визначення її місця та ролі в цій системі.

Автор доходить висновку щодо видової належності державної політики захисту критичної інфраструктури до державної політики національної безпеки. Розроблено пропозиції з удосконалення чинного законодавства щодо реалізації СБУ своїх повноважень у сфері захисту критичної інфраструктури.

 

Ключові слова інфраструктура; інфраструктурна політика; критична інфраструктура; захист критичної інфраструктури; державна система захисту критичної інфраструктури; інфраструктурні правовідносини;
References

Bibliography

Authored books

1. Belyaev A, Korotkov E, Sistemologiya [Systemology] (INFRA 2000) (in Russian).

2. Bertalanfi L, Obshchaya teoriya system [General System Theory] (izdanie 2-e, Mir 1960) (in Russian).

3. Dugin Al, Konspirologiya (nauka o zagovorah, tajnyh obshchestvah i okkul’tnoj vojne) [Conspiracy (Conspiracy, Secret Societies, and the Occult War)] (Arktogeya 1992) (in Russian).

4. Klado N, Ehtyudy po strategii [Strategy Studies] (Klub Realisty 1997) (in Russian).

5. Kopejchikov V, Mekhanizm sovetskogo gosudarstva [The Mechanism of the Soviet State] (Yurid lit 1968) (in Russian).

6. Korotkov E, Issledovanie sistem upravleniya [Management Systems Research] (DeKA 2000) (in Russian).

7. Liddel Gart B, Strategiya nepryamyh dejstvij [Indirect Action Strategy] (Izdatel’stvo inostrannoj literatury 1957) (in Russian).

8. Mal’kov V, Manhehttenskij proekt [Manhattan Project] (Razvedka i diplomatiya) (Nauka 1995) (in Russian).

9. Mogilevskij V, Metodologiya sistem: verbal’nyj podhod [System Methodology: a Verbal Approach] (Ehkonomika 1999) (in Russian).

10. Nyzhnyk N, Mashkov O, Systemnyi pidkhid v orhanizatsii derzhavnoho upravlinnia [System Approach in the Organization of Public Administration] (UADU 1998) (in Ukrainian).

11. Satton E, Kak Orden organizuet vojny i revolyucii [How the Order Organizes Wars and Revolutions] (1995) (in Russian).

12. Sirenko V ta Tsvetkov V ta Kubko Ye, Aparat derzhavnoho upravlinnia: interesy i diialnist [The Apparatus of State Administration: Interests and Activities] (Naukova dumka 1993) (in Ukrainian). 13. Svechin A, Strategiya [Strategy] (Voennyj vestnik 1927) (in Russian).

14. Vorob’ev J, Kakie vojny grozyat nam v budushchem veke? [What Wars Threaten us in the Next Century?], t 2 (Voennaya mysl 1996) (in Russian).

15. Vot’e, Voennaya doktrina generala Dueh [Military doctrine of General Douai] (Voenizdat 1937) (in Russian).

 

Edited books

16. Caporaso J, ‘International Relations Theory and Multilateralism: The Search for Foundations’ in Ruggie (ed), Multilateralism Matters: The Theory and Praxis of an Institutional Form (1993) (in English).

17. Joseph S Nye Jr and John D Donahue (eds), Governance in a Globalizing World (Brookings Institution Press 2000) (in English).

18. Bielov O ta inshi, Bila knyha 2008 [White Book 2008] (Sluzhba bezpeky Ukrainy, Instytut operatyvnoi diialnosti ta derzhavnoi bezpeky 2009) (in Ukrainian).

19. Dubov D (red), “Aktyvni zakhody” SRSR proty SShA: proloh do hibrydnoi viiny [“Active steps” of the USSR vs. the USA: theP to the Hybrid War] (NISD 2017) (in Ukrainian).

20. Horbulin V (zah red), Svitova hibrydna viina: ukrainskyi front: monohrafiia [World Hybrid War: Ukrainian front: Monograph] (NISD 2017) (in Ukrainian).

21. Lipkan V (red), Natsionalna bezpeka Ukrainy: normatyvno-pravovi aspekty zabezpechennia [National Security of Ukraine: Regulatory and Legal Aspects of Provision] (Tekst 2003) (in Ukrainian).

22. Podberezkin A (red), Strategicheskoe prognozirovanie i planirovanie vneshnej i oboronnoj politiki: monografiya [Strategic Forecasting and Planning of Foreign and Defense Policy: Monograph], t 1: Teoreticheskie osnovy sistemy analiza, prognoza i planirovaniya vneshnej i oboronnoj politiki (MGIMOU-Universitet 2015) (in Russian).

23. Skaletskoho Yu (zah red), Kontseptsiia zakhystu krytychnoi infrastruktury: stan, problemy ta perspektyvy yii vprovadzhennia v Ukraini: zbirnyk materialiv mizhnarodno naukovopraktychnoi konferentdii [The Concept of Critical Infrastructure Protection: the State, Problems and Prospects of its Implementation in Ukraine Proceedings of International Scientific and Practical Conference] (NISD 2014) (in Ukrainian).

24. Sukhodolia O (zah red), Zelena knyha z pytan zakhystu krytychnoi infrastruktury v Ukraini: zbirnyk materialiv mizhnarodnyh ekspertnyh narad [Greeen Paper on Critical Infrastructure Protection in Ukraine: Proceedings of International Expert Meetings] (NISS 2015) (in Ukrainian).

 

Encyclopedias

25. Lipkana V (zah red), Stratehichni komunikatsii: slovnyk [Strategic Communications: Dictionary] (FOP O S Lipkan 2016) (in Ukrainian).

 

Journal articles

26. Leo C and Enns J, ‘Multi-level governance and ideological rigidity: the failure of deep federalism’ (2009) 42 Canadian Journal of Political Science (in English).

27. Biriukov D, ‘Zakhyst krytychnoi infrastruktury v Ukraini: vid naukovoho omyslennia do formuvannia zasad polityky’ [‘Protecting Critical Infrastructure in Ukraine: From Scientific Thinking to Policy Formation’] [2015] 3-4(7-8) Naukovo-informatsiinyi visnyk Akademii natsionalnoi bezpeky (in Ukrainian).

28. Gusev V, ‘Otkuda est’ poshla holodnaya vojna’ [‘Where is the Cold War Going?’] [1998] 29(198) Zerkalo nedeli (in Russian).

29. Korchmit-Matyushov V, ‘Bezopasnost’ kak upravlyaemost’’ [‘Safety as Controllability’] (2003) 3-4 Nacional’naya bezopasnost’ i geopolitika Rossii (in Russian).

30. Lipkan V, ‘Systemnyi pidkhid do pobudovy etalonnoi modeli systemy zabezpechennia natsionalnoi bezpeky’ [‘System Approach to Constructing a Reference Model of the System for Ensuring National Security’] (2002) 2 Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii vnutrishnikh sprav Ukrainy (in Ukrainian).

31. – – ‘Natsionalna bezpeka Ukrainy u svitli teorii samoorhanizatsii’ [‘National Security of Ukraine in the Light of the Theory of Self-organization’] (2002) 16 Derzhava i pravo (in Ukrainian).

32. – – ‘Zastosuvannia polozhen tektolohii pry pobudovi systemy natsionalnoi bezpeky’ [‘Application of the Provisions of Tectology in the Construction of the National Security System’] (2002) 4 Visnyk Odeskoho instytutu vnutrishnikh sprav Ukrainy (in Ukrainian).

33. Loboda A, ‘Shchodo vyznachennia poniattia “pravova bezpeka” [‘Concerning the Definition of “Legal Security”] (2010) 2 Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo (in Ukrainian).

34. Sukhodolia O, ‘Zakhyst krytychnoi infrastruktury v umovakh hibrydnoi viiny: problemy ta priorytet derzhavnoi polityky Ukrainy’ [‘Protecting Critical Infrastructure in a Hybrid War: Problems and Priorities of Ukraine’s State Policy’] [2016] 3(40) Stratehichni priorytety (in Ukrainian).

 

Thesis

35. Husariev S, ‘Yurydychna diialnist: metodolohichni ta teoretychni aspekty’ [‘Legal Activity: Methodological and Theoretical Aspects’] (avtoref dys kand yuryd nauk, Instytut derzhavy i prava im V M Koretskoho NAN Ukrainy 2007) (in Ukrainian).

36. Pendiura M, ‘Natsionalna bezpeka Ukrainy v konteksti suchasnykh yevropeiskykh heopolitychnykh transformatsii’ [‘National Security of Ukraine in the Context of Modern European Geopolitical Transformations’] (avtoref kand yuryd nauk Kyivskyi natsionalnii universytet vnutrishnikh sprav 2006) (in Ukrainian).

37. Ukrainchuk O, ‘Zabezpechennia natsionalnoi bezpeky v umovakh formuvannia v Ukraini hromadianskoho suspilstva ta demokratychnoi, pravovoi, sotsialnoi derzhavy’ [‘Ensuring National Security in the Conditions of Forming a Civil Society in Ukraine and a Democratic, Legal, Social State’] (avtoref dys kand yuryd nauk, Universytet vnutrishnikh sprav Kharkiv 1994) (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити