Назва статті | Захист інтересів держави в адміністративному судочинстві як наукова та практична проблема |
---|---|
Автори |
СЕМЕН СТЕЦЕНКО
доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент НАПрН України, заслужений діяч науки і техніки України, професор кафедри адміністративного та господарського права Запорізького національного університету (м. Запоріжжя, Україна) ssg777@ukr.net
ВІТАЛІЙ ЩАВІНСЬКИЙ
доктор юридичних наук, доцент, заступник Голови Київського окружного адміністративного суду (м. Київ, Україна) svr80@ukr.net
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 4 / 2019 |
Сторінки | 77 - 91 |
Анотація | У статті акцентується увага на проблематиці захисту інтересів держави в адміністративному судочинстві. Мета статті полягає у приверненні уваги до тієї обставини, що адміністративні суди, поряд із традиційними справами “людина проти держави”, розглядають також й інші, де фактично захищаються інтереси держави, та обґрунтуванні необхідності внесення змін до ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України (“Завдання та основні засади адміністративного судочинства”). Встановлено, що всі наявні точки зору стосовно проблематики спрямованості завдань адміністративного судочинства можна відобразити у трьох групах: 1) із домінуванням захисту інтересів людини у взаєминах із державою; 2) з пріоритетним відображенням захисту інтересів людини у взаєминах із державою, проте із зазначенням, що захист інтересів держави теж присутній серед завдань адміністративного судочинства; 3) із відображенням того, що захист інтересів держави існує поряд із захистом інтересів людини як завдання адміністративного судочинства України. Доводиться той факт, що захист інтересів держави такий же “повноправний учасник” серед завдань адміністративного судочинства, як і захист інтересів людини у взаєминах із суб’єктами владних повноважень. Особлива увага приділена проблематиці сутності інтересів держави. Акцентовано на тій обставині, що у держави теж є свої інтереси, які з певною мірою умовності можна вважати сукупним інтересом державних інституцій, органів публічної адміністрації, які, зі свого боку, у широкому розумінні створені суспільством для сприяння реалізації прав, свобод та законних інтересів членів суспільства. Відтак запропоновано під правовими інтересами держави розуміти сформульовані у положеннях чинного законодавства та доктринальних документах правлячих політичних сил загальні пріоритети держави, які базуються на потребах суспільства, сучасній ідеології та реалізуються на практиці за допомогою апарату держави. Привернуто увагу до важливості врахування впливу судової практики Європейського суду з прав людини на адміністративне судочинство України загалом та на розгляд справ щодо захисту інтересів держави зокрема.
|
Ключові слова | держава; захист інтересів держави; адміністративне судочинство; завдання адміністративного судочинства |
References | Bibliography Authored books 1. Kolomoiets T, Administratyvne pravo Ukrainy. Akademichnyi kurs: pidruchnyk [Administrative Law of Ukraine. Academic Course: Tutorial] (Yurinkom Inter 2011) (in Ukrainian).
Edited books 2. Averianov V (red), Prava hromadian u sferi vykonavchoi vlady: administratyvno-pravove zabezpechennia realizatsii ta zakhystu [Citizens’ Rights in the Sphere of Executive Power: Administrative and Legal Support for Implementation and Protection] (Naukova dumka 2007) (in Ukrainian). 3. Kuibida R ta Shyshkin I (red), Osnovy administratyvnoho sudochynstva ta administratyvnoho prava: navchalnyi posibnyk [Fundamentals of Administrative Legal Proceedings and Administrative Law: Teaching Manual] (Staryi svit 2006) (in Ukrainian). 4. Kuibida R (red), Kodeks administratyvnoho sudochynstva Ukrainy: naukovo-praktychnyi komentar [Code of Administrative Justice of Ukraine: Scientific and Practical Commentary] t 1 (Knyhy dlia biznesu 2007) (in Ukrainian).
Journal articles 5. Konstantyi O, ‘Subiektyvni publichni prava yak obiekt zabezpechennia administratyvnym sudochynstvom’ [‘Subjective Public Rights as an Object of Administrative Justice’] (2006) 8 Pravo Ukrainy 96-9 (in Ukrainian). 6. Samsin I, ‘Pobudova ukrainskoi modeli administratyvnoho sudochynstva: teoretyko-praktychni problemy’ [‘Construction of the Ukrainian Model of Administrative Justice: Theoretical and Practical Problems] (2006) 12 Pravo Ukrainy 3-8 (in Ukrainian). 7. Stetsenko S, ‘Suchasnyi pohliad na predmet administratyvnoho prava’ [‘Modern View on the Subject of Administrative Law] (2016) 1 Publichne pravo 20-5 (in Ukrainian). 8. Yemelianova V, ‘Vazhka doroha administratyvnoi yustytsii, odnak yii treba proity’ [‘The Administrative Justice is a Difficult Road, but it Has to go Through’] (2007) 1 Visnyk Vyshchoho administratyvnoho sudu Ukrainy 32-6 (in Ukrainian).
Newspaper articles 9. Paseniuk O, ‘Chy potriben Ukraini sud nad vladoiu?’ [‘Do you need a court of power in Ukraine?’] Dzerkalo tyzhnia (Kyiv, 2008, 23) 6 (in Ukrainian).
Websites 10. Selivanov A, ‘Administratyvne sudochynstvo yak novyi instytut realizatsii sudovoi vlady’ [‘Administrative Justice as a New Institution for the Implementation of Judicial Power’] v Problemy sudovo-pravovoi reformy [Problems of Judicial Reform] <http:// www.viaduk.net/clients/vs.nsf/0/1F84B04D473311CEC32570BD00232346?OpenDocu ment&CollapseView&RestrictToCategory=1F84B04D473311CEC32570BD00232346& Count=500&> (accessed: 02.11.2018) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |