Responsive image
Назва статті Доктринальні ідеї та цілі адміністративного права
Автори
ІРИНА БОЙКО

кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри адміністративного права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого (м. Харків, Україна) ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-3878-5985 ir_boiko@ukr.net

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 5 / 2019
Сторінки 13 - 28
Анотація

У статті проаналізовано питання впливу правової доктрини на розвиток адміністративного права. Констатовано, що ідеї, теоретичні конструкції, уявлення про напрями розвитку суспільства і держави, зароджені в доктрині права, становлять собою підґрунтя для формування правил поведінки, які об’єктивуються у законодавчі норми. Особливо залежним від ідеологічних парадигм вважається адмі ністративне право. На сучасному етапі становлення громадянського сус пільства й державотворення відбувається пошук оптимальної моделі правового регулювання відносин між приватною особою та державою у сфері публічного адміністрування. Підґрунтям для розвитку адміністративно-правової доктрини слугують конституційні норми, найбільш значущу роль серед яких відіграють положення про те, що Україна є правовою державою, людина, її життя і здоров’я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнані найвищою соціальною цінністю, а також що орга ни державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Концепція “людиноцентризму”, породжена Конституцією України і підтримана абсолютною більшістю адміністративістів, стала осно вою, до якої тяжіють наукові розвідки у сфері адміністративного права. Вона сформувала уявлення про адміністративне право як таке, що спрямоване на реалізацію та захист конституційних прав і свобод людини та громадянина. “Людиноцентризм” проявився у впровадженні в інструментарій адміністративно-правової науки категорії “суб’єктивних публічних прав”, що відіграє принципову роль для підтвердження можливості приватної особи за власної ініціативи вступати у відносини з публічною адміністрацією та вимагати від останньої поведінки, спрямованої на задоволення потреб такої особи. Зазначено, що суб’єктивні публічні права являють собою умови реалізації основних прав людини і громадянина, закріплених Конституцією України. Важливого для адміністративного права значення набуває ідея адміністративної процедури, сутність якої полягає в установленні обов’язків суб’єктів влади приймати рішення щодо приватних осіб за уніфікованими правилами, серед яких визначальне місце займають: гарантування права особи бути вислуханою при розгляді її справи; забезпечення права брати участь в адміністративній процедурі особисто або через представника; зазначення засобів правового захисту; необхідність мотивувати рішення, прийняте не на користь приватної особи; доступ особи до інформації про її справу. Констатовано, що адміністративне право також має своїм призначенням вироблення правового механізму для задоволення публічного інтересу. Шляхами його забезпечення визначено, по-перше, діяльність суб’єктів публічного адміністрування, спрямовану на виконання законів щодо організації та функціонування певних інституцій, у яких об’єктивуються потреби різних осіб – громадян, об’єднань, держави. До таких сфер життєдіяльності належать: охорона здоров’я, освіта, національна безпека, оборона, публічний порядок тощо. По-друге, способом забезпечення публічного інтересу названо можливість представників влади обмежувати права і свободи приватних осіб із мотивів потреб демократичного суспільства, як-то: належного визнання та поваги прав і свобод інших, справедливих вимог моралі, громадського порядку і загального добробуту.

 

Ключові слова доктрина адміністративного права; ідея людиноцентризму; адміністративна процедура; забезпечення публічного інтересу
References

Bibliography

Authored books

1. Kremen V, Filosofiia liudynotsentryzmu v stratehiiakh osvitnoho prostoru [Philosophy of Human-Centeredness in the Strategies of Educational Space] (Pedahohichna dumka 2008) (in Ukrainian).

2. Semenikhin I, Pravova doktryna: zahalnoteoretychnyi analiz [Legal Doctrine: General Theoretical Analysis] (Yurait 2012) (in Ukrainian).

3. Tymoshchuk V, Administratyvni akty: protsedura pryiniattia ta prypynennia dii [Administrative Acts: Procedure for Acceptance and Termination] (Konus-Iu 2010) (in Ukrainian).

 

Edited and translated books

4. Berman G, Zapadnaja tradicija prava: jepoha formirovanija [Western Tradition of Law: the Era of Formation] (per s angl, 2-e izd, Infra-M 1998) (in Russian).

5. Bevzenko V ta inshi (uklad), Nauka administratsii y administratyvnoho prava. Zahalna chastyna (za vykladamy profesora Yuriia Paneika) [The Science of Administration and Administrative Law. The General Part (According to the Teachings of Professor Yurii Paneiko)] (Dakor 2016) (in Ukrainian).

6. Boiko I ta Zyma O ta Soloviova O, ‘Administratyvna protsedura yak instytut administratyvnoho prava’ [‘Administrative Procedure as an Institute of Administrative Law’] v Pytannia administratyvnoho prava [Administrative Law Questions], kn 2 (2018) 140-51 (in Ukrainian).

7. Bytiak Yu, ‘Nauka administratyvnoho prava Ukrainy: poniattia, predmet, metodolohiia doslidzhennia (administratyvnykh) pravovidnosyn’ [‘The Science of Administrative Law of Ukraine: Concept, Subject, Methodology of Research (Administrative) Legal Relations’] v Tatsii V ta inshi (redkol), Pravova doktryna Ukrainy [The Legal Doctrine of Ukraine], t 2: Publichno-pravova doktryna Ukrainy [Public-Law Doctrine of Ukraine] (Pravo 2013) 161-86 (in Ukrainian). 8. Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical Encyclopedia Dictionary] (Shynkaruk V I hol redkol, Abrys 2002) (in Ukrainian).

9. Hauder P, Verkhovenstvo prava v realnomu sviti [The Rule of Law in the Real World] (per z anhl, Pravo 2018) (in Ukrainian).

10. Liukhterhandt O, ‘Admynystratyvnaia yustytsyia – kliuchevoi ynstytut demokratycheskoho pravovoho hosudarstva’ [‘Administrative Justice is the Key Institution of a Democratic Legal State’] v Administratyvni protsedury i administratyvne sudochynstvo v Ukraini: zbirnyk materialiv [Administrative Procedures and Administrative Proceedings in Ukraine: a Collection of Materials] (2006) (in Russian).

11. Melnyk R (zah red), Zahalne administratyvne parvo: navchalnui posibnyk [General Administrative Law: Tutorial] (Vaite 2014) (in Ukrainian).

 

Journal articles

12. Aver’ianov V, ‘Onovlennia doktrynalnykh zasad ukrainskoho administratyvnoho prava u svitli yevrointehratsiinykh vymoh’ [‘Updating the Doctrinal Principles of Ukrainian Administrative Law in the Light of European Integration Requirements’] (2010) 3 Yurydychna Ukraina 4-10 (in Ukrainian).

13. Boiko I, ‘Administratyvna protsedura: poniattia, oznaky y vydy’ [‘Administrative Procedure: Concepts, Features and Types’] (2017) 33 Derzhavne budivnytstvo ta mistseve samovriaduvannia 113-25 (in Ukrainian).

14. Konstantyi O, ‘Kontseptsiia “sub’iektyvnykh publichnykh prav” yak ob’iekta zakhystu v administratyvnomu sudochynstvi: porivnialno-pravovyi analiz pidkhodiv do zastosuvannia v nimetskii ta vitchyznianii praktytsi’ [‘The Concept of “Subjective Public Rights” as an Object of Protection in Administrative Proceedings: a Comparative Legal Analysis of Approaches to Application in German and Domestic Practice’] (2014) 1 Porivnialno-analitychne pravo 159-62 (in Ukrainian). 15. Matselyk T, ‘Sub’iektyvne publichne pravo yak yurydychnyi fenomen’ [‘Subjective Public Law as a Legal Phenomenon] (2011) 3 Yurydychnyi visnyk 67-71 (in Ukrainian).

16. Melnyk R, ‘Kontseptsiia liudynotsentryzmu u suchasnii doktryni administratyvnoho prava’ [‘The Concept of Human Centeredness in the Modern Doctrine of Administrative Law’] (2015) 10 Pravo Ukrainy 157-65 (in Ukrainian).

17. Shkolyk A, ‘Administratyvna protsedura ta yii spivvidnoshennia z sumizhnymy poniattiamy’ [‘Administrative Procedure and its Relation with Related Concepts’] (2014) 59 Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia yurydychna 185-93 (in Ukrainian).

18. Shkolyk A, ‘Vyklyky stanovlennia zakonodavstva pro administratyvnu protseduru na suchasnomu etapi’ [‘Challenges for the Formation of Legislation on Administrative Procedures at the Present Stage’] (2012) 55 Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia yurydychna 134-8 (in Ukrainian).

19. Yevhrafova Ye, ‘Doktryna u pravovii nautsi i yurydychnii praktytsi’ [‘Doctrine in Jurisprudence and Legal Practice’] [2013] 2(73) Visnyk Natsionalnoi akademii pravovykh nauk Ukrainy 52-62 (in Ukrainian).

20. Zaverukha O, ‘Sub’iektyvni publichni prava hromadian yak ob’iekt sudovoho zakhystu’ [‘Subjective Public rights of Citizens as an Object of Judicial Protection’] (2004) 4 Pravo Ukrainy 49-52 (in Ukrainian).

 

Conference papers

21. Ezhegodnik publichnogo prava 2018: principy administrativnyh procedur i administrativnogo sudoproizvodstva [Principles of Administrative Procedures and Administrative Proceedings] (Infotropik Media 2018) (in Ukrainian).

22. Melnyk R, ‘Instytut administratyvnoi protsedury: deiaki propozytsii shchodo yoho zmistu’ [‘Institute of Administrative Procedure: Some Suggestions on its Content’] v Administratyvne pravo Ukrainy: stan i perspektyvy rozvytku: zbirnyk naukovykh prats [The Administrative Law of Ukraine: the State and Prospects of Development: a Collection of Scientific Works] (Instytut derzhavy i prava im V M Koretskoho NAN Ukrainy 2011) 119-28 (in Ukrainian).

23. Pukhtetska A, ‘Rozvytok doktrynalnykh polozhen nauky administratyvnoho prava Ukrainy z urakhuvanniam vymoh yevropeiskoho administratyvnoho prava’ [‘Development of Doctrinal Provisions of Science of Administrative Law of Ukraine Taking into Account the Requirements of European Administrative Law’] v Porivnialne pravoznavstvo: suchasnyi stan i perspektyvy rozvytku: zbirnyk naukovykh prats [Comparative Law: Current State and Prospects: a Collection of Scientific Works] (Lohos 2010) 277-9 (in Ukrainian).

 

 

Електронна версія Завантажити