Responsive image
Назва статті Концептуальні засади реформування Державної кримінально-виконавчої служби України та пробації
Автори ЄВГЕН БАРАШ
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 7 / 2019
Сторінки 14 - 39
Анотація

Трансформація вектора мети покарання в бік корекції поведінки та ресоціалізації засуджених вимагає докорінних змін кримінально-виконавчої системи України та вдосконалення і розвитку системи пробації загалом, а особливо пенітенціарної. Нині подолати багато недоліків у сфері виконання покарань та пробації можливо лише шляхом здійснення реформи систем, метою якої є поетапне створення на наукових засадах, на основі концептуальних актів ефективної системи управління пенітенціарною сферою, яка має бути достатньо прозорою для громадськості і максимально забезпечувати дотримання прав людини та громадянина.

Метою статті є наукове дослідження з подальшим наочним обґрунтуванням основ них необхідних заходів для продовження реформування, вдосконалення та розвитку Державної кримінально-виконавчої служби України (ДКВС України) та пробації відповідно до вимог суспільства, світових стандартів і сучасних тенденцій.

Нині триває пошук нових шляхів і парадигм формування вітчизняної кримінальновиконавчої та посткримінальної (пробаційної, корекційної й адаптаційної) моделей з урахуванням міжнародних стандартів та закордонної практики. Він має завершитися впровадженням такого механізму виконання покарань, за якого, з одного боку, досягалася б мета покарання та кримінально-виконавчого законодавства, без порушень прав і законних інтересів засуджених, а з другого – виконувалися б заходи ресоціалізації та реінтеграції засудженого до суспільства як повноцінного його члена.

Незважаючи на те, що реформування і розвиток ДКВС України та пробації мають постійний характер і тривають досі, говорити про їхній 100 % результат та успішне завершення, на жаль, не доводиться. Основну увагу сьогодні варто приділити таким аспектам: удосконаленню законодавчої бази; запровадженню та розвитку психокорекційної роботи, соціальної реабілітації та інтеграції в суспільство; покращенню умов тримання; переходу від статичної до динамічної безпеки; розвитку кадрової політики та соціального захисту персоналу; медичному забезпеченню; впровадженню нових, ефективніших методів виконання покарань та інших заходів кримінальноправового впливу, не пов’язаних з ізоляцією від суспільства; зміні підходу до створення та розвитку виробництва; розвитку професійних навичок у засуджених через залучення до праці; запровадженню повноцінної системи загальноосвітнього та професійно-технічного навчання; розвитку взаємодії з державними, міжнародними, неурядовими, релігійними організаціями, засобами масової інформації.

На нинішньому етапі в основу реформування ДКВС України та пробації повинні бути закладені такі принципи: фаховий вмотивований персонал; реабілітація ув’язнених і засуджених з метою підготовки їх до повернення в суспільство; ресоціалізація як головний критерій під час і після відбування покарання; постійне запровадження передових технічних і технологічних нововведень; відкритість для суспільства; належне фінансування.

Тому, об’єктивно оцінюючи сучасний стан справ, з урахуванням наявних проблем і можливих шляхів їхнього вирішення, надзвичайно нагальним, актуальним та вмотивованим є питання представлення нового адаптованого до сучасних реалій бачення Концепції реформування ДКВС України та пробації, що у запропонованому нами вигляді є найбільш слушним на цьому етапі.

 

Ключові слова концепція реформування; Державна кримінально-виконавча служба України; пробація; соціальна адаптація; психокорекційна робота; поліфункціональна установа; багатофункціональний міждисциплінарний фахівець
References

Bibliography

 

Edited books

1. Stepanyuk A (red), Zasoby vypravlennia i resotsializatsii zasudzhenykh do pozbavlennia voli: pidruchnyk [Means of Correction and Re-Socialization of Convicts: Textbook] (Krossroud 2011) (in Ukrainian).

 

Encyclopedias

2. Shevcov Ju, ‘Obornskaja tjuremnaja sistema’ [‘Oborn Prison System’] v Belorusskaja juridicheskaja jenciklopedija [Belarusian Encyclopedia of Law], t 2 (GIUST BGU 2009) (in Russian).

3. Shevcov Ju, ‘Pensil’vanskaja (filadel’fijskaja) tjuremnaja sistema’ [‘Pennsylvania (Philadelphia) Prison System’] v Belorusskaja juridicheskaja jenciklopedija [Belarusian Encyclopedia of Law], t 3 (GIUST BGU 2009) (in Russian).

4. Shevcov Ju, ‘Progressivnaja sistema otbyvanija lishenija svobody’ [‘Progressive system of serving the imprisonment sentences’] v Belorusskaja juridicheskaja jenciklopedija [Belarusian Encyclopedia of Law], t 3 (GIUST BGU 2010) (in Russian).

 

Journal articles

5. Barash Ye, ‘Kryminolohichni oznaky “profesiinoi” zlochynnosti: sotsialno-pravove doslidzhennia’ [‘Criminological Signs of “Professional” Crimes: Social and Legal Research’] [2019] 110(1) Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii vnutrishnikh sprav 29, doi.org/10.33270/01191101.29 (in Ukrainian).

6. Barash Ye, ‘Orhanizatsiino-pravovi aspekty stanovlennia vypravno-trudovoi systemy Kharkivshchyny v povoiennyi period’ ‘Organizational and Legal Aspects of the Establishment of the Correctional Labor System of Kharkiv Region in the Postwar Period’] (2018) 4 Visnyk Penitentsiarnoi asotsiatsii Ukrainy 125, doi. org/10.34015/10.34015/2523-4552.2018.4.04 (in Ukrainian).

7. Skokov S, ‘Reformuvannia kryminalno-vykonavchoi systemy Ukrainy: retrospektyvnyi ohliad’ [‘Reform of the Penal and Correctional System of Ukraine: A Retrospective Review’] (2018) 4 Visnyk Penitentsiarnoi asotsiatsii Ukrainy 155 (in Ukrainian).

 

Websites

8. ‘Opyt tjuremnyh reform: primery v mirovoj praktike’ [‘Experience of Prison Reforms: World Practice Examples’] (2035media, 05.10.2017) <www.2035.media/2017/10/05/ prison-reforms/> (accessed: 23.05.2019) (in Russian).

9. ‘Rezultaty anketuvannia shchodo dotsilnosti zbilshennia verkhnoi mezhi pokarannia u vydi pozbavlennia voli na pevnyi strok provedenoho instytutom kryminalnovykonavchoi sluzhby za doruchenniam mizhvidomchoi robochoi hrupy Komitetu Verkhovnoi Rady Ukrainy z pytan zakonodavchoho zabezpechennia pravookhoronnoi diialnosti ta Ministerstva yustytsii Ukrainy z pytan penitentsiarnoi reformy’ [‘Results of Questioning on the Expediency of Increasing the Upper Limit of Punishment in the Form of Fixed-Term Imprisonment Obtained by the Institute of the Penal and Correctional Service by Request of the Interdepartmental Working Group of the Verkhovna Rada Committee for Legislative Support of Law Enforcement and the Ministry of Justice of Ukraine for Penitentiary Reform’] (Instytut kryminalno-vykonavchoi sluzhby, 2018) <www.ikvsu.kvs.gov.ua/sites/default/files/files/rezultati_anketuvannya_shchodo_ verhnoyi_mezhi_pokarannya.pdf> (accessed: 23.05.2019) (in Ukrainian).

10. ‘Statystychna informatsiia pro stan zlochynnosti ta rezultaty prokurorsko-slidchoi diialnosti’ [‘Statistical Information on the Crime Situation and Results of Prosecution and Investigation Activities’] (Heneralna prokuratura Ukrainy, 2019) <https://www. gp.gov.ua/ua/statinfo.html> (accessed: 23.05.2019) (in Ukrainian).

11. Yahunov D, ‘Kryza v penitentsiarnii systemi Ukrainy: sproba systemnoho analizu’ [‘Crisis in the Penitentiary System of Ukraine: An Attempt at System Analysis’] (Websites D. Jaghunov, 08.08.2018) <http://www.yagunov.in.ua/?p=1159> (accessed: 23.05.2019) (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити