Назва статті | Шлях впровадження та подальші перспективи інституту оцінки ризиків вчинення повторного правопорушення в Україні |
---|---|
Автори | КОСТЯНТИН АВТУХОВ , ІРИНА ЯКОВЕЦЬ |
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 7 / 2019 |
Сторінки | 152 - 162 |
Анотація | Завданням кримінальної юстиції є забезпечення безпеки суспільства, його захист від протиправних посягань. Для досягнення вказаної мети законодавцем кожної країни закріплюються певні механізми превенції нових правопорушень та заходи роботи з особами, що вже вчинили злочин. Радянська, а нині й сучасна українська правоохоронна система послуговується широким колом різноманітних інструментів, утім, такий механізм, як оцінка ризиків вчинення кримінального правопорушення, перебуває лише на початковій стадії впровадження в українську правничу систему. Досвід передових країн світу та міжнародних організацій свідчить про пла номірне поширення практики впровадження інструмента оцінки ризиків. Зростання популярності оцінки ризиків зумовлене запитом суспільства на безпеку, котру можна належно забезпечити науково обґрунтованими методами та політиками (evidence-basedpolicies). Мета статті – висвітлити процес запровадження застосування інституту оцінки ризиків та подальші перспективи розширення сфер застосування оцінки ризиків в Україні. Розвиток вітчизняної науки кримінально-виконавчого права зумовлює все більший інтерес до передових світових підходів до вирішення проблем надмірної дискреції персоналу органів та установ виконання покарань при прийнятті рішень, що впливають на правовий статус засуджених. Крім того, існує гостра потреба у науково-доведених підходах роботи з засудженими та інструментах, ефективність яких можна виміряти шляхом емпіричних досліджень та які вже пройшли апробацію у передових країнах. Інструмент оцінки ризиків вчинення кримінального правопорушення володіє всіма описаними вище характеристиками, саме тому можливо констатувати, що в майбутньому практика застосування цього інструмента лише розширюватиметься. Розробка та впровадження окремих елементів оцінки ризиків та потреб у діяльності органів виконання покарань розпочалися ще у 2000 р. і фактично тривали понад 15 років. Цей процес супроводжувався численними проєктами, у межах яких розроблялися, апробовувалися та валідувалися різні варіації оцінки ризиків. Фактичний результат цього процесу був оформлений у прийнятому у 2015 р. Законі України “Про пробацію”, у якому цей інструмент фігурує серед елементів досудової доповіді та в аспекті здійснення соціально-виховної роботи з засудженими. Утім, процес запровадження в Україні оцінки ризиків триває, і вже в зареєстрованих законопроектах, що перебувають на розгляді у Верховній Раді України, оцінка ризиків набуває все масштабнішого застосування, зокрема у законопроекті № 7337 “Про пенітенціарну систему”.
|
Ключові слова | оцінка ризиків вчинення повторного кримінального правопорушення; рецидив; досудова доповідь; пробація; умовно-дострокове звільнення |
References | Bibliography Authored books 1. Avtukhov K ta Chovhan V ta Yakovets I, Otsinka ryzykiv i suchasna kryminalna yustytsiia [Risk Assessment and Modern Criminal Justice] (2019) (in Ukrainian).
Edited books 2. Prokopenko N (zah red), Humanizatsiia kryminalnoho sudochynstva shliakhom rozvytku elementiv sluzhby probatsii ta realizatsii prohram prymyrennia poterpilykh ta pravoporushnykiv. Metodychni materialy [Humanization of Criminal Court Procedure Through the Development of Probation Service Elements and the Implementation of Reconciliation Programs for Victims and Offenders. Methodological Materials] (2007) (in Ukrainian).
Websites 3. ‘Metodychni rekomendatsii shchodo poriadku provedennia otsinky ryzykiv skoiennia povtornykh pravoporushen i vyznachennia potreb ditei v konflikti iz zakonom’ [‘Methodological Recommendations on the Procedure for Assessing the Risks of Repeat Offences and Determining the Needs of Children in Conflict with Law’] (Derzhavna kryminalno-vykonavcha sluzhba Ukrainy) <https://kvs.gov.ua/zmi/MetodRekomendOc inkaRyzykiv24072014.pdf> (accessed: 01.06.2019) (in Ukrainian). 4. ‘Predstavnyky VKKSU provely zustrich iz misiieiu z otsinky dopomohy YeS u realizatsii reform u sferi yustytsii’ [‘Representatives of the High Judicial Qualifications Commission of Ukraine Met with the Mission for Evaluation of EU Support to Reforms of Justice’] (Sudova vlada Ukrainy, 29 sichnia 2018) <https://court.gov.ua/archive/422590/> (accessed: 01.06.2019) (in Ukrainian). 5. ‘Proekt “Pidtrymka v’iaznychnoi reformy v Ukraini”’ (Ofis Rady Yevropy v Ukraini) [‘Project “Support for Prison Reform in Ukraine” ’] <http://www.coe.kiev.ua/projects/ spru.html> (accessed: 01.06.2019) (in Ukrainian). 6. ‘Zaversheno rozrobku proektu otsinky ryzykiv vchynennia povtornoho kryminalnoho pravoporushennia’ [‘Development of the Repeat Crime Risk Assessment Project Completed’] (Derzhavna kryminalno-vykonavcha sluzhba Ukrainy, 15.04.2016) <https:// www.kvs.gov.ua/peniten/control/ode/en/control/ode/uk/publish/article/829722;jsessio nid=EEE7C8427A6AB978C0675C37283D2933> (accessed: 01.06.2019) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |