Назва статті | До питання про реформи у сфері виконання покарань |
---|---|
Автори |
АНАТОЛІЙ СТЕПАНЮК
доктор юридичних наук, професор, професор кафедри кримінології та кримінально-виконавчого права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого (Харків, Україна) astepaniyk@ukr.net
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 7 / 2019 |
Сторінки | 53 - 65 |
Анотація | Реформи у сфері виконання покарань на порядку денному в Україні вже десятиріччями і постійно перебувають у полі зору Кабінету Міністрів України, Верховної Ради України і Президента України. Концепції і програми, схвалені цими суб’єктами формування політики у сфері виконання покарань, передбачають відповідні перетворення, зміни і нововведення, які, як правило, спрямовані на поліпшення існуючої кримінально-виконавчої системи і неспрямовані на зміну основоположних засад виконання покарань. У результаті кожна концепція реформ у сфері виконання покарань, яка приходить на зміну попередній, виходить із того, що заплановане раніше не виконано і треба знову звертатися до нововведень. Умовою результативності концепції є те, що вона покликана інтегрувати знання у галузі кримінально-виконавчого права, які сприяли б розв’язанню проблем у сфері виконання покарань, тобто ефективність концепції залежить від доктринальних джерел як системи поглядів, відображених у наукових напрацюваннях, де дається тлумачення сутності, призначення і зак ономірностей кримінально-виконавчої системи. На жаль, не всі точки зору на мету і призначення діяльності органів й установ виконання покарань, представлені науковій спільноті як доктрина, можуть бути джерелом для розробки концепцій реформування кримінально-виконавчої системи і про це йдеться в цій публікації. Метою статті є обґрунтування ідеї, що реформа у сфері виконання покарань має призвести до істотних (а не косметичних) змін у механізмі функціонування кримінально-виконавчої системи, а для цього необхідне залучення, власне, доктрини кримінально-виконавчого права, а не білянаукових “доктрин”, що призведе до зміни основоположних засад і принципів діяльності органів й установ виконання покарань, уявлень про їхнє призначення, постановку реальної мети і формулювання завдань, яких можна досягти на практиці. Оголошені у концепціях і програмах реформи характеризуються як поверхневі, часткові, такі, що не призводять до якісної перебудови кримінально-виконавчої системи, не зачіпають її глибинні основи, мають штучний характер. Намагання суб’єктів формування політики у сфері виконання покарань запровадити такі реформи відповідають інтересам “верхів”, але на місцях ці реформи не мали підтримки. Реформи будуть успішними у разі чіткого усвідомлення їхньої мети. Проголошується теза, що реальною, досяжною метою кримінально-виконавчого законодавства і діяльності органів й установ виконання покарань є мета кари, а результатом кримінально-виконавчої діяльності – реалізація на практиці обмежень прав і свобод, характерних для кожного покарання.
|
Ключові слова | сфера виконання покарань; реформи; доктрина; концепції; кримінально-виконавча система |
References | Bibliography
Authored books 1. Bogatyrov I ta inshi, Transformatsiia kryminalno-vykonavchoho zakonodavstva Ukrainy (penitentsiarna doktryna) [Transformation of the Criminal Executive Legislation of Ukraine (Penitentiary Doctrine)] (Dekor 2014) (in Ukrainian).
Journal articles 2. Kyrychenko А, ‘Ugolovno-ispolnitel’noe pravo ili ispravitel’no-trudovoe sudoproizvodstvo: novaja doktrina ispolnitel’nogo sudoproizvodstva’ [‘Criminal Executive Law or Correctional Labor Proceedings: A New Doctrine of Enforcement Proceedings’] (2017) Naukovyi visnyk Sivershchyny Pravo 182 (in Russian). 3. Yakovets I, ‘Cuchasnyi stan nauky kryminalno-vykonavchoho prava ta peredumovy formuvannia kontseptsii optymizatsii protsesu vykonannia kryminalnykh pokaran’ [‘Current State of Criminal Executive Law Science and the Prerequisites for Formulation of the Concept of Optimizing the Process of Criminal Sentence Enforcement’] (2013) 1 Chasopys Akademii advokatury Ukrainy 4 (in Ukrainian).
Thesis 4. Likhovitskyi Yu, ‘Kryminolohichni zasady zapobihannia zlochynam, shcho vchyniaiutsia personalom derzhavnoi kryminalno-vykonavchoi sluzhby Ukrainy’ [‘Criminological Foundations for Prevention of Crimes Committed by Staff of the State Penal and Correctional Service of Ukraine’] (avtoref dys d-ra yuryd nauk, 2018) (in Ukrainian).
Websites 5. ‘Kontseptsiia’ [‘The Concept’] (Vikipediia – vilna entsyklopediia) <https://uk.wikipedia. org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BD%D1%86%D0%B5%D0%BF%D1%86%D1%9 6%D1%8F> (accessed: 25.05.2019) (in Ukrainian). 6. ‘Reforma’ [‘The Reform’] (Vikipediia – vilna entsyklopediia) <https://uk.wikipedia.org/ wiki/%D0%A0%D0%B5%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0> (accessed: 25.05.2019) (in Ukrainian). 7. ‘Zastupnyk ministra yustytsii Denys Chernyshov: pro piramidu Maslou u viaznytsi i kovorkinh v SIZO’ [‘Deputy Minister of Justice Denys Chernyshov: About the Maslow’s Pyramid in Prison and Co-Working in Pre-Trial Detention Center’] (Ukrainski novyny,18 sichnia 2019) <https://ukranews.com/interview/2117-denis-chernyshov-pro-piramidumaslou-v-tyurme-i-kovorking-v-sizo> (accessed: 25.05.2019) (in Ukrainian). 8. Chernyshov D, ‘Dlia “tiuremnoi” reformy prosymo 20 mlrd na 3 roky’ [‘We Ask 20 billion for 3 Years for the “Prison” Reform’] (Vhoru, 15.04.2019) <https://vgoru.org/ index.php/interv-yu/item/40720-denys-chernyshov-dlia-tiuremnoi-reformy-prosymo20-mlrd-na-3-roky> (accessed: 25.05.2019) (in Ukrainian). 9. Chernyshov D, ‘Naiholovnishe, shcho vdalosia realizuvaty u 2018 rotsi – zatverdyty Pasport reformy penitentsiarnoi systemy’ [‘The Most Important Thing Accomplished in 2018 is the Approval of the Passport of the Penitentiary System Reform’] (Uriadovyi portal) <https://www.kmu.gov.ua/ua/news/denis-chernishov-najgolovnishe-shchovdalosyarealizuvati-u-2018-roci-zatverditi-pasport-reformi-penitenciarnoyi-sistemi> (accessed: 25.05.2019) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |