Responsive image
Назва статті Здійснення державного контролю у сфері публічних закупівель
Автори
ОКСАНА КОСТЕНКО

адвокатеса (Дніпро, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6921-7182 jurist24.7@gmail.com 

 

АРТЕМ ЯРОШЕНКО

кандидат юридичних наук, доцент кафедри цивільного права та процесу Дніпропетровського державного університету внутрішніх справ (Дніпро, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7072-0589 artem1191@gmail.com

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 10 / 2020
Сторінки 171 - 183
Анотація

Нині у нашій державі продовжується формування та вдосконалення системи публічних закупівель. За останні п’ять років відбулися суттєві перетворення у законодавчому забезпеченні суспільних відносин, що пов’язані зі здійсненням закупівель товарів, робіт і послуг. Була підписана Угода про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, прийнятий Закон України “Про публічні закупівлі”, вагомі зміни до якого набули чинності 19 квітня 2020 р. Проте, незважаючи на зазначені вище законодавчі зміни, аналіз стану публіч них закупівель в Україні, проведений Рахунковою палатою за останні роки, засвідчив, що правовідносини у цій сфері не відповідали принципам конкурентності та прозорості. У звіті за 2018 р. зазначено, що у 2017 р. система закупівель харак теризувалась як непродуктивна та нерезультативна. У 2019 р. також були виявлені суттєві недоліки системи публічних закупівель, зокрема щодо функціонування електронної система закупівель “ПРОЗОРРО” та низка інших.

       Метою статті є вдосконалення положень щодо класифікації та визначення сутності державного контролю у сфері публічних закупівель. За результатами дослідження пропонується розглядати контроль у сфері публічних закупівель як сукупність способів і методів організації впливу органів державної влади та місцевого самоврядування, громадськості, банків, міжнародних організацій на правовідносини, які виникають між замовни ком та учасниками під час здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг, що здійснюється з метою досягнення економії та ефективності витрачання коштів, а також запобігання вчиненню корупційних діянь і зловживань, за допомогою забезпечення дотримання законодавчих норм.

         У висновках наводиться класифікація контролю в сфері публічних закупівель залежно від ролі та повноважень суб’єкта контролю (контролюючого суб’єкта). Спеціальний контроль здійснюють органи, для яких цей вид діяльності є основним. До таких органів варто віднести – Державну аудиторську службу України, Антимонопольний комітет України, Рахункову палату, Державну казначейську службу України, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України. Загальний контроль здійснюють суб’єкти, для яких сфера публічних закупівель не є основною, проте вони справляють суттєвий вплив на зазначені правовідносини. Суб’єктами є – Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Національний банк України, Державна служба фінансового моніторингу України, органи прокуратури та правоохоронні органи. Опосередкований контроль здійснюється судом, громадськістю та Радою асоціації.

       Також надано класифікацію контролюючих органів у публічно-закупівельній сфері залежно від стадії, на якій відбувається контроль.

 

Ключові слова публічні закупівлі; контролюючі органи; державний контроль; класифікація контролю
References

Bibliography

Authored books

1. Maksymenko Z ta Tkachenko N, Derzhavni zakupivli v Ukraini: ekonomichni aspekty ta zbirka normatyvnykh aktiv: navchalnyi posibnyk dlia studentiv VNZ (Knyha 2004) (in Ukrainian).

2. Tkachenko N, Upravlinnia derzhavnymy zakupivliamy (Knyha 2007) (in Ukrainian). Edited books 3. Zahalna teoriia derzhavy i prava: Pidruchnyk dlia studentiv yurydychnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv (Tsvik M red, Pravo 2009) (in Ukrainian).

4. Kuzmenko O (red), Administratyvne pravo. Zahalna chastyna (albom skhem): navchalnyi posibnyk (Tsentr uchbovoi literatury 2015) (in Ukrainian).

 

Journal articles

5. Yaroshenko A ta Kostenko O, ‘Vyznachennia sudovoi yurysdyktsii (pidsudnosti) pry vyrishenni sporiv u publichno-zakupivelnii sferi’ (2020) 8 Pravo Ukrainy 262–75 (in Ukrainian).

6. Povydysh V, ‘Systema derzhavnoho kontroliu u sferi elektronnykh publichnykh zakupivel’ (2017) 2 Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu 152–7 (in Ukrainian).

7. Zaiets N, ‘Kontrol v sferi derzhavnykh zakupivel ta vplyv yoho rezultativ na efektyvnist zdiisnennia protsedur zakupivel’ (2016) 30 Naukovi pratsi Kirovohradskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Ekonomichni nauky 216–23 (in Ukrainian).

8. Zdyrko N, ‘Derzhavne rehuliuvannia ta kontrol u sferi publichnykh zakupivel’ (2019) 3 Instytut bukhhalterskoho obliku, kontrol ta analiz v umovakh hlobalizatsii 35–45 (in Ukrainian).

9. Kotelevko O, ‘Problemni pytannia pry zdiisnenni kontrolnykh funktsii derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy za derzhavnymy zakupivliamy ta shliakhy vyrishennia’ (2012) 14 Visnyk Skhidnoukrainskoho natsionalnoho universytetu imeni Volodymyra Dalia (in Ukrainian).

10. Fits O, ‘Monitorynh derzhavnykh zakupivel u krainakh YeS’ (2012) 4 Derzhava ta rehiony. Ser. Derzh. upr. 91–8 (in Ukrainian).

11. Shchukin O, ‘Kontrol u sferi derzhavnykh zakupivel’ (2014) 7 Yurydychna nauka 29–38 (in Ukrainian).

 

Websites

12. Yaremenko S, ‘Derzhavnyi kontrol za dotrymanniam vymoh zakonodavstva u sferi derzhavnykh/publichnykh zakupivel’ <https://dozorro.org/derzhkontrol> (accessed: 20.09.2020) (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити