Назва статті | Тенденції систематизації муніципального права України |
---|---|
Автори | НАТАЛЯ МІШИНА , КАТЕРИНА ГОЛОВКО |
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 10 / 2020 |
Сторінки | 97 - 109 |
Анотація | Завдяки реалізації актів муніципального законодавства в Україні відбувається подальша демократизації державного й суспільного життя. Наявність низки світових і європейських муніципальних стандартів не лише свідчить про те, що Україна цілком справедливо приділяє значну увагу постійному вдосконаленню законодавства про місцеве самоврядування, а й окреслює нові горизонти в цьому напрямі та підкреслює надзвичайну важливість роботи над постійним удосконаленням муніципального права. Євроінтеграційні прагнення України також змушують приділяти увагу питанням, які можуть бути найбільш швидко й ефективно вирішені саме органами місцевого самоврядування, а не центральними органами державної влади. Це пояснює значну увагу до процесів децентралізації публічної влади, до прагнення послідовно втілити принцип субсидіарності у правову реальність сьогодення. Теза щодо необхідності застосування кодифікації для впорядкування муніципального права України не є новою, адже доцільність прийняття Кодексу законів про місцеве самоврядування в Україні (інакше кажучи, Муніципального кодексу України) є предметом наукового та практичного дискурсу з 2000-х років. Однак можливості застосування кодифікації до інших актів муніципального законодавства України в юридичній літературі майже не аналізувалися. Вирішення зазначеної проблеми щодо до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” (Закон) відкриває широкі можливості для постійного вдосконалення національного муніципального права як за сутнісними, так і за формальними ознаками. Отже, дослідження можливих напрямів застосування кодифікаційної діяльності щодо Закону є важливим для нормотворчості. Метою статті є виявлення перспективних напрямів кодифікації положень муніципального законодавства у межах чинного Закону. За підсумками проведеного дослідження авторки аргументували недоцільність як підвищення рівня галузевої кодифікації муніципального законодавства України, так і здійснення його рекодифікації (“надкодифікації”). Доведено відсутність потреби у розробленні та прийнятті Кодексу законів про місцеве самоврядування в Україні (Муніципального кодексу України). Рекомендовано під час проведення кодифікації муніципального законодавства України віддати перевагу здійсненню інституційної кодифікації через подальше вдосконалення Закону. Цей висновок аргументовано прикладами з національної та зарубіжної практики правової регламентації місцевого самоврядування, а також результатами аналізу проєкту Кодексу законів про місцеве самоврядування в Україні (Муніципального кодексу України). До напрямів укрупнення тексту Закону слід віднести такі перспективні інституційні кодифікації: а) положень про статус депутатів місцевих рад, старост і сільських, селищних, міських голів; б) місцевого самоврядування у столиці – місті Києві; в) положень про загальні збори громадян за місцем проживання; г) подальше угрупування положень про органи само організації населення. Перспективи подальших досліджень полягають у розробленні відповідних законопроєктів про внесення змін і доповнень до аналізованого нормативно-правового акта.
|
Ключові слова | систематизація муніципального права України; кодифікація муніципального права України; муніципальне законодавство України; інституційна кодифікація; місцеве самоврядування |
References | Bibliography Authored books 1. Batanov O, Munitsypalna vlada v Ukraini: problemy teorii ta praktyky (Iurydychna dumka 2010) (in Ukrainian). 2. Fedorenko V, Systema konstytutsiinoho prava Ukrainy: teoretyko-metodolohichni aspekty (Lira K 2009) (in Ukrainian). 3. Holovko K, Systematyzatsiia munitsypalnoho zakonodavstva: ukrainskyi dosvid (Helvetyka 2019) (in Ukrainian). 4. Kalynovskyi B, Mistseva publichna vlada v Ukraini: konstytutsiino-pravovi zasady funktsionuvannia ta rozvytku (Nilan-LTD 2016) (in Ukrainian). 5. Koshil N, Systematyzatsiia konstytutsiinoho zakonodavstva Ukrainy (Helvetyka 2017) (in Ukrainian). 6. Liubchenko P, Munitsypalne pravo Ukrainy: navchalnyi posibnyk (FINN 2012) (in Ukrainian).
Edited books 7. Baymuratov M, ‘Terytorialna hromada v politychniy systemi i systemi mistsevoho samovryaduvannya Ukrayiny’ v Pohorilko V ta Frytskyi O (red), Munitsypalne pravo Ukrainy: pidruchnyk (Iurinkom Inter 2001) (in Ukrainian).
Journal articles 8. Svanishvili A, ‘The Local Self-Government Code of Georgia, the Issue of Self-Organization, and the Concept of Self-Government According to the European Charter of Local SelfGovernment’ (2018) 4 (1-1) Journal of Politics and Democratization 4 <https://gipa.ge/ uploads/files/Svanishvili%201-1.pdf> (accessed: 01.09.2020) (in English). 9. Chumakova O, ‘Napriamky rozvytku konstytutsiino-pravovoi osnovy mistsevoho samovriaduvannia v Ukraini’ <http://nbuv.gov.ua/UJRN/DeBu_2008_1_67> (accessed: 01.09.2020) (in Ukrainian). 10. Mishyna N, ‘Munitsypalna reforma v Ukraini: stan i perspektyvy’ (2018) 4 Pravo Ukrainy 126–38 (in Ukrainian).
Websites 11. Kukhianidze A, ‘Georgia’ <https://icld.se/app/uploads/2020/02/Georgia-.pdf> (accessed: 01.09.2020) (in English). 12. ‘Persh nizh vnosyty zminy do Konstytutsii, slid pryiniaty Munitsypalnyi kodeks, – mer Zhytomyra’ <https://lb.ua/news/2020/02/18/450237_prezhde_vnosit_izmeneniya. html> (accessed: 01.09.2020) (in Ukrainian). 13. Shyrynian Sh, ‘Obshchiye i spetsifichnyye bar’yery na puti k detsentralizatsii’ <http://jnews.ge/?p=30047> (accessed: 01.09.2020) (in Russian).
|
Електронна версія | Завантажити |