Назва статті | Чи стане всеукраїнський референдум дієвим механізмом демократичної легітимації в умовах сучасного конституціоналізму? |
---|---|
Автори |
ОЛЕКСАНДР СКРИПНЮК
доктор юридичних наук, професор, академік НАПрН України, заслужений юрист України, заступник директора з наукової роботи Інституту держави і права імені В. М. Корецького НАН України (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7052-3729 O.V.Skrypniuk@gmail.com
ВІТАЛІЙ КОВАЛЬЧУК
доктор юридичних наук, професор, заслужений працівник освіти України, завідувач кафедри конституційного та міжнародного права Навчально-наукового інституту права, психології та інноваційної освіти Національного університету “Львівська політехніка” (Львів, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7523-2098 kovalchyk1903@gmail.com
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 8 / 2020 |
Сторінки | 83 - 104 |
Анотація | Україна перебуває на шляху утвердження принципів верховенства права та демократії. Трансформаційні процеси, що відбуваються в суспільстві та державі, зумовлюють необхідність вироблення оптимального механізму прийняття легітимних політико-правових рішень, які б уособлювали в собі як мудрість народного волевиявлення, так і професіоналізм органів публічної влади. Це як ніколи актуально в період підготовки та прийняття нового закону про всеукраїнський референдум, який ініційований Президентом України і є частиною його передвиборчої програми. Чи зможе всеукраїнський референдум у сучасних умовах українського конституціоналізму стати дієвим механізмом демократичної легітимації влади? – запитання не риторичне. Воно вимагає глибокого аналізу з боку вчених-конституціоналістів і досвідчених фахівців у сфері публічного права. Мета статті – дослідити світовий досвід застосування національних референдумів в умовах різних за рівнем демократичності політичних режимів та продемонструвати вплив політичних інститутів на правові процеси в умовах сучасного конституціоналізму з урахуванням вітчизняного досвіду. Доведено, що якісне законодавче регулювання є важливою, але недостатньою умовою ефективного функціонування референдуму. Демократичний характер політичних інститутів та їхня легітимність – це ті фактори, які надають формально закріпленим процедурам реального змісту. Рівень довіри громадян до органів державної влади, зокрема до тих, які є безпосередніми учасниками референдного процесу (президента, парламенту, органу конституційної юрисдикції), забезпечують демократичну легітимацію політичним рішенням, прийнятих всенародним голосуванням. Зроблено висновок, що всенародний референдум – важлива форма безпосереднього народовладдя, яка інколи буває небезпечним інструментом дестабілізації правопорядку, особливо в умовах трансформації політичного режиму. Він є дієвим механізмом демократичної легітимації за умови забезпечення балансу між, зокрема: волею більшості та правами меншості; прямою та представницькою демократією; загальнодержавними та регіональними інтересами. Встановлено, що будь-які форми безпосереднього народовладдя, зокрема й референдум, відображають реальну волю народу лише за умови легітимності та правомірності політичних інститутів, які послідовно дотримуються цінностей конституціоналізму: пріоритетності людської гідності та основоположних прав, рівномірного розподілу функцій органів державної влади, незалежності правосуддя, обмеження волі більшості та захист прав меншості. Це те, що відрізняє усталені демократії від авторитарнопопулістських режимів.
|
Ключові слова | всенародний референдум; демократична легітимація; конституціоналізм; політичний режим; ліберальні демократії; дефективні демократії; конституційний популізм |
References | Bibliography Edited and translated books 1. Butler David and Ranney Austin (ed), Referendums around the world: the growing use of direct democracy (AEI Press 1994) (in English). 2. Ardan F, Francija: gosudarstvennaja sistema [France: State System] (Filippov L per, Juridicheskaja literatura 1994) (in Russian). 3. David R ta Zhoffre-Spinozi K, Osnovnye pravovye sistemy sovremennosti [The Main Legal Systems of our Time] (Tumanov V per s fr, Mezhdunarodnye otnoshenija 1999) (in Russian). 4. LeDiuk L, Uchasnytska demokratiia: referendumy u teorii ta na praktytsi [Participatory Democracy: Referendums in Theory and in Practice] (Tkachuk R perekl z anhl, Tsentr Osvitnikh initsiatyv 2002) (in Ukrainian). 5. Mjuller J-V, Chto takoe populizm? [What is Populism?] (per s angl, Izdatel’skij dom Vysshej shkoly jekonomiki 2018) (in Russian). 6. Shajo A, Samoogranichenie vlasti (kratkij kurs konstitucionalizma) [Self-Restraint of Power (a Short Course on Constitutionalism)] (per s veng, Jurist 2001) (in Russian).
Journal articles 7. Batory A, ‘Populists in Government? Hungary’s “System of National Cooperation”’ [2016] 23:2 Democratization 283–303 (in English). 8. Uitz R, ‘Can you tell when an illiberal democracy is in the making? An appeal to comparative constitutional scholarship from Hungary’ [2015] 13 (1) International Journal of Constitutional Law 286 (in English). 9. Masych V, ‘Referendum yak instrument zvorotnoho zviazku: svitovi tendentsii ta Ukraina’ [‘Referendum as a Feedback Tool: Global Trends and Ukraine’] (2011) 52 Derzhava i pravo 680–3 (in Ukrainian). 10. Matveeva T, ‘Referendumy – obraz zhizni shvejcarcev’ [‘Referendums are a Way of Life for the Swiss’] (1995) 1 Mezhdunarodnaja zhizn’ 85–92 (in Russian). 11. Onishchuk M, ‘Typolohiia referendnoi demokratii: shveitsarska, frantsuzka ta amerykanska modeli referendnoi demokratii’ [‘Typology of Referendum Democracy: Swiss, French and American Models of Referendum Democracy’] (2010) 1 Visnyk Luhanskoho derzhavnoho universytetu vnutrishnikh sprav imeni E. O. Didorenka 5–15 (in Ukrainian). 12. Rechytskyi V, ‘Do pytannia pro konstytutsiino-pravovi harantii narodnoho suverenitetu v Ukraini’ [‘On the Question of Constitutional and Legal Guarantees of People’s Sovereignty in Ukraine’] (2016) 4 Visnyk Konstytutsiinoho Sudu Ukrainy 177 (in Ukrainian).
Theses 13. Fedorenko V, ‘Konstytutsiino-pravovi osnovy vseukrainskoho referendumu: problemy teorii ta praktyky’ [‘Constitutional and Legal bases of the All-Ukrainian Referendum: Problems of Theory and Practice’] (avtoref dys kand yuryd nauk, 1999) (in Ukrainian).
Websites 14. Kaltwasser C R, ‘Populism vs. Constitutionalism? Comparative Perspectives on Contemporary Western Europe, Latin America, and the United States’ (The Foundation for Law, Justice and Society 2013) <https://www.fljs.org/files/publications/Kaltwasser. pdf> (accessed: 17.07.2020) (in English). 15. The World Justice Project Rule of Law Index 2020 <https://worldjusticeproject.org/sites/default/files/documents/WJP-ROLI-2020-Online_0.pdf> (accessed: 17.07.2020) (in English). 16. ‘Otsinka hromadianamy diialnosti vlady, riven doviry do sotsialnykh instytutiv ta politykiv, elektoralni oriientatsii hromadian (liutyi 2020 r. sotsiolohiia)’ [‘Citizens’ Assessment of Government Activities, Level of Trust in Social Institutions and Politicians, Electoral Orientations of Citizens (February 2020 Sociology)’] (Razumkov Tsentr, 24.02.2020) <http://razumkov.org.ua/napriamky/sotsiologichni-doslidzhennia/otsinkagromadianamydiialnosti-vlady-riven-doviry-do-sotsialnykh-instytutiv-ta-politykivelektoralnioriientatsii-gromadian-liutyi-2020r> (accessed: 17.07.2020) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |