Назва статті | Конституційний Суд України як надпарламентський орган законодавчої влади |
---|---|
Автори | ПЕТРО ШЛЯХТУН , ВАЛЕРІЙ КОЛЮХ |
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 1 / 2021 |
Сторінки | 215 - 228 |
Анотація | Метою дослідження є з’ясування впливу рішень Конституційного Суду України (КСУ) на систему права України та окреслення правових засобів обмеження можливих негативних наслідків їх ухвалення з урахуванням відповідного зару біжного конституційного досвіду. Рішення КСУ з питань антикорупційного законодавства аналізуються під кутом зору їхньої відповідності принципам правової держави та завданням щодо протидії корупції в Україні. Звертається увага на місце рішень КСУ в системі права України, правові та політичні наслідки їх ухвалення. Обґрунтовується необхідність реформування конституційного статусу КСУ. На основі аналізу зарубіжного конституційного досвіду окреслюються можливі шляхи обмеження компетенції КСУ, передусім у частині його функції наступного конституційного контролю та остаточного характеру ухвалених ним рішень. У висновку зазначається, що наділений функцією наступного конституційного контролю, повноваженнями щодо тлумачення Конституції і – до червня 2016 р. – законів України, ухвалюючи відповідні рішення, КСУ тією чи тією мірою виконує і правотворчу функцію, а оскільки його рішення мають вищу від прийнятих пар-ламентом законів юридичну силу, то це означає, що він певною мірою виступає і як надпарламентський орган законодавчої влади. Така “законотворчість” КСУ може негативно впливати на систему права і суспільні відносини в Україні. Рішення суду нерідко є політично і корпоративно вмотивованими, значний вплив на їх прийняття справляє політична обстановка в країні, незаконний тиск на суд та ідеоло гічні переконання і політичні позиції самих суддів. Для істотного обмеження можливих негативних наслідків діяльності КСУ потрібна буде згода його самого, оскільки будь-яке обмеження конституційних повноважень, особливо після запровадження інституту конституційної скарги, він може сприйняти як обмеження прав і свобод людини та громадянина, що унеможливить внесення відповідних змін до Конституції України.
|
Ключові слова | Конституція України; судова влада; Конституційний Суд України; конституційний контроль; корупція |
References | Bibliography
Edited books 1. Konstitucii gosudarstv Evropy (Okun’kov L obshh red i vstup st, NORMA 2001) (in Russian).
Newspaper articles 2. Kozlovskyi Ivan, ‘U Polshchi systemu deklaruvannia dosi modernizuiut’ Holos Ukrainy (2020, 17 lystopada) (in Ukrainian). 3. Shapoval V ta Kopylenko O, ‘Konstytutsiina sytuatsiia v Ukraini: “rozmovy zaprosto”’ Holos Ukrainy (2020. 15 hrudnia) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |