Responsive image
Назва статті Планування правотворчої діяльності як важливий етап її ефективної організації
Автори
ОЛЕКСАНДР ДЗЕРА

доктор юридичних наук, професор, член-кореспондент НАПрН України, головний науковий співробітник відділу дослідження проблем взаємодії держави та громадянського суспільства Київського регіонального центру Національної академії правових наук України (Київ, Україна) dzerao@gmail.com 

 

НАДІЯ МІЛОВСЬКА

докторка юридичних наук, доцентка, в. о. завідувачки відділу дослідження проблем взаємодії держави та громадянського суспільства Київського регіонального центру Національної академії правових наук України (Київ, Україна) ORCID ID https://orcid.org/0000-0001-9150-018X Scopus Author ID: 57212620558 milovska@bigmir.net

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 12 / 2021
Сторінки 74 - 89
Анотація

Відсутність єдиного законодавчого підходу до питання здійснення правотворчої діяльності, визначення видів нормативно-правових актів, їх юридичної сили та ієрархії призводить до суперечливої практики правозастосування і, як наслідок, до порушень прав і свобод людини та громадянина. Реалізація різних законодавчих ініціатив, що часто є неузгодженими між собою або з програмними документами, проблеми системності нормотворчої роботи зумовлені відсутністю належного планування правотворчої діяльності, що не може забезпечити сталий і поступовий розвиток України у визначеному напрямі.

Метою статті є дослідження особливостей планування правотворчої діяльності як важливої стадії створення цілісної та внутрішньо узгодженої системи правових норм, суб’єктів і строків планування, а також надання пропозицій щодо подальшого вдосконалення планування правотворчої діяльності з урахуванням позитивного зарубіжного досвіду.

Планування правотворчої діяльності може розглядатись як нормативно врегульована скоординована діяльність державних органів, що базується на результатах прогнозів та моніторингу, які дають можливість виключити випадкові, непродумані кроки в правозакріпленні, уникнути стихійності та безсистемності правотворчої діяльності, усунути дублювання та колізії в нормативно-правових актах, встановити послідовність їх ухвалення, узгодити роботу державних органів різних рівнів, створити необхідні умови для підготовки документів високої якості.

Суб’єкти правотворчої діяльності з метою визначення головних напрямів та забезпечення гласності правотворчої діяльності застосовують перспективне й поточ не планування. Встановлено, що поточні плани, як правило, складаються і затверджуються суб’єктом нормотворення на термін до одного року і містять визначення видів та назв актів, головних етапів і термінів їх підготовки, а також органів, відповідальних за розроблення проєктів нормативно-правових актів. Зі свого боку перспективні програми правотворчої діяльності складаються і затверджуються суб’єктом нормотворення, зазвичай терміном понад рік, і визначають напрями розвитку правового регулювання суспільних відносин, заходи з кодифікації та систе матизації нормативно-правових актів.

Планування правотворчої діяльності потребує активної позиції тих, хто професійно займається і відповідає за розвиток нормотворчості в органах державної влади, що полягає у постійному моніторингу стану правового забезпечення та ситуації у певній сфері суспільних відносин, періодичному перегляді чинних нормативноправових актів та ініціюванні змін або оновленні тих із них, що вже не спрацьовують і навіть гальмують подальший розвиток. Водночас із метою підвищення ефективності планування правотворчої діяльності, якості нормативно-правових актів та їх змістовної обґрунтованості важливим є також запровадження механізмів юридичного прогнозування, що ґрунтується на науково-технічних i соціальноекономічних прогнозах державного i суспільного розвитку.

Зважаючи на надмірні темпи формування нормативно-правової бази, а також неврегульованість правил і порядку реалізації правотворчої ініціативи, обґрунтовано доцільність ухвалення Верховною Радою України Закону “Про правотворчу діяльність” і створення цілісної системи унормованого, комплексного та скоординованого планування правотворчої діяльності, що має здійснюватися відповідно до визначених програмними правовими актами та міжнародно-правовими зобов’язаннями України напрямів, пріоритетів та цілей, на основі результатів правового моніторингу, юридичного прогнозування та з урахуванням Наукової концепції розвит ку законодавства України.

 

Ключові слова правотворчість; перспективне планування; поточне планування; прогнозування; нормотворчий процес; нормативно-правовий акт
References

Bibliography

Authored books

1. Farrar J, Law Reform and the Law Commission (Sweet & Maxwell 2003) (in English).

2. Bohachova O, Zakonotvorennia: teoretyko-prykladni aspekty (Drukarnia Ruta 2012) (in Ukrainian).

3. Fedorenko H, Teoriia derzhavy i prava: navchalno-metodychnyi posibnyk (KNEU 2006) (in Ukrainian).

4. Kovalskyi V, Kozintsev I, Pravotvorchist: teoretychni ta lohichni zasady (Yurinkom Inter 2005) (in Ukrainian).

5. Muzyka L, Kontseptsiia tsyvilno-pravovoi polityky Ukrainy (Palyvoda A. V. 2020) (in Ukrainian). 6. Ryndiuk V, Normotvorcha diialnist: navchalno-metodychnyi posibnyk (KNEU 2009) (in Ukrainian).

7. Tsarkov Y, Razvytye pravoponymanyia v evropeiskoi tradytsyy prava (Yurydycheskyi tsentr Press 2006) (in Russian).

 

Journal articles

8. Husarov S, ‘Poniattia ta sutnist pravotvorchosti v Ukraini’ (2015) 2 Pravova systema: teoriia i praktyka 57 (in Ukrainian).

 9. Shahan O, ‘Systema pryntsypiv normotvorchosti (2014) 9 Naukovo-informatsiinyi visnyk 67 (in Ukrainian).

10. Shubert E, ‘Pryntsypy pidzakonnoi pravotvorchosti v Ukraini’ (2020) 4 Naukovyi visnyk publichnoho ta pryvatnoho prava 171 (in Ukrainian).

 

Conference papers

11. Podoliaka A, Zarubizhnyi dosvid perspektyvnoho planuvannia zakonodavchoi diialnosti parlamentu v Planuvannia zakonodavchoi diialnosti parlamentu: materialy mizhnarodnoi nauk.-prakt. Konferentsii (m. Kyiv, 22 chervnia 2010 r.) (Instytut zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy 2011) 49 (in Ukrainian).

 

Theses

12. Bohachova O, ‘Teoretyko – pravovi zasady ta praktyka zakonotvorennia’ (dys d-ra yuryd nauk 2013) (in Ukrainian).

 

Websites

13. ‘Planuvannia, yak konstatuiuchyi faktor zakonotvorennia. Shliakhy vdoskonalennia v konteksti retseptsii zarubizhnoho dosvidu’ <http://lawdrafting.org/planing> (accessed: 13.12.2021) (in Ukrainian).

14. Shevchenko H, ‘Problemy normotvorchoi diialnosti subiektiv normotvorennia’ <https:// minjust.gov.ua/m/str_12895> (accessed: 13.12.2021) (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити