Назва статті | Страхування ризиків як гарантія захисту прав інвесторів на територіях пріоритетного розвитку |
---|---|
Автори |
ОЛЕНА ЗЕЛЬДІНА
докторка юридичних наук, професорка, керівниця Центру з підготовки незалежних експертиз у сфері права та економіки, завідувачка сектору проблем реалізації господарського законодавства Державної установи “Інститут економіко-правових досліджень імені В. К. Мамутова НАН України” (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7275-7817 lenochkadok@gmail.com
ВІКТОР ГРИШКО
провідний юрист сектору проблем реалізації господарського законодавства Державної установи “Інститут економіко-правових досліджень імені В. К. Мамутова НАН України” (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1203-8933 vvgrishko@gmail.com
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 7 / 2021 |
Сторінки | 136 - 147 |
Анотація | Політична ситуація в Донецькій та Луганській областях відрізняється від інших регіонів України, що пов’язано з воєнними діями та близькістю до лінії розмежування. Для залучення інвесторів до територій пріоритетного розвитку в Доне цькій та Луганській областях законодавець повинен запропонувати різноманітні та дієві гарантії захисту їхніх прав. Враховуючи соціально-економічну та політичну ситуацію в Донецькій та Луганській областях, однією з основних гарантій захисту прав інвесторів повинно стати страхування воєнно-політичних ризиків. Мета статті – виявити проблеми, які заважають застосуванню в Україні інституту страхування воєнно-політичних ризиків, і виокремити основні складові інституту страхування воєнно-політичних ризиків як гарантії захисту прав інвесторів на територіях пріоритетного розвитку (ТПР) у Донецькій та Луганській областях. Законодавство України про інвестиційну діяльність передбачає страхування інвестицій як один із видів гарантій захисту інвестицій, проте відсутність механізму страхування воєнно-політичних ризиків не дає можливість застосовувати на практиці цей інститут права. Отже, необхідно створити дієвий механізм страхування воєнно-політичних ризиків, з урахуванням специфіки ситуації, що склалася у Донецькій та Луганській областях, що дає змогу усунути існуючі про-галини в законодавстві та надасть можливості для покращення інвестиційного клімату України. Основними складовими інституту страхування воєнно-політичних ризиків є: види воєнно-політичних ризиків та суб’єкти, які мають право здійснювати страхування воєнно-політичних ризиків. Законодавець повинен передбачити страхування від таких воєнно-політичних ризиків у процесі здійснення інвестиційної діяльності на ТПР у Донецькій та Луганській областях за обставин, що не залежать від інвестора та мають ознаки ймовірності та випадковості настання: втрата інвестицій та іншого майна інвестора; фізичне пошкодження інвестицій та іншого майна інвестора; зміна умов здійснення інвестиційної діяльності, зокрема скасування пільгового режиму, що унеможливлює виконання інвестором умов, які передбачено договором на реалізацію інвестиційного проєкту на ТПР. Відповідно до законодавства України страхування воєнно-політичних ризиків на ТПР у Донецькій та Луганській областях можуть здійснювати страховики-резиденти самостійно або з перестрахуванням у страховика-нерезидента, а також філії страховиків-нерезидентів, які отримали ліцензію на здійснення страхової діяльності в Україні. Водночас потрібно враховувати, що страхова компанія, яка буде здійснювати страхування воєнно-політичних ризиків, повинна мати: бездоганну репутацію; фінансові можливості; відповідати вимогам, які передбачені законодавством України. Ефективними страховиками воєнно-політичних ризиків, які мають міжнародне визнання та досвід у цьому питанні, є: Міжнародне агентство з гарантування інвестицій (MIGA) та Міжнародна фінансова корпорація розвитку США (DFC).
|
Ключові слова | страхування воєнно-політичних ризиків; інвестори; території пріоритетного розвитку у Донецькій та Луганській областях; види воєнно-політичних ризиків; гарантії захисту прав інвесторів. |
References | REFERENCES Bibliography Authored books 1. Kinashchuk L, Strakhove pravo (Atika 2007) (in Ukrainian).
Journal articles 2. Bratiuk, V, Boshynda I, ‘Investytsiina diialnist strakhovykh kompanii’ 2016 (17) Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu (in Ukrainian). 3. Filoniuk O, ‘Zaluchennia inozemnykh investytsii na strakhovyi rynok Ukrainy’ 2007 (779) Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. N. Karazina (in Ukrainian). 4. Martseniuk-Rozaronova O, ‘Umovy zaluchennia inozemnykh investoriv do rozvytku strakhovoi industrii v Ukraini’ [2019] 39 (2) Prychornomorski ekonomichni studii (in Ukrainian). 5. Melko V, ‘Implementatsiia mizhnarodnoho dosvidu derzhavnoho rehuliuvannia strakhu vannia ryzykiv budivelnoi diialnosti v Ukraini’ [2016] 37–38 (11–12) Aspekty publichnoho upravlinnia (in Ukrainian). 6. Mnykh M, ‘Strakhuvannia politychnykh ryzykiv yak faktor ekonomichnoi stabilnosti’ 2017 (1) Ehkonomika i finansy (Ukraina) (in Ukrainian). 7. Slobodianiuk O, ‘Zarubizhnyi dosvid ahrarnoho strakhuvannia: rekomendatsii dlia Ukrainy’ 2016 (24) AHROSVIT (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |