Responsive image
Назва статті Конституційна реформа в Киргизстані 2021 року: зміна форми правління
Автори Роман Мартинюк
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 9 / 2021
Сторінки 26 - 39
Анотація

У Киргизстані конституційні зміни форми правління супроводжували і юридично оформляли важливі події в політичному житті країни. Перша Конституція суверенного Киргизстану від 5 травня 1993 р. заснувала у країні типову для пострадянського простору президенціалізовану форму правління. Більшістю своїх юридичних ознак вона тяжіла до президентської республіки і все-таки не була їй тотожна. Беручи до уваги відсутність дуалізму виконавчої влади, неможливо було вважати її і змішаною республікою. Ця форма правління неодноразово піддавалася різновекторним корективам. Конституційні зміни від 21 жовтня 2007 р. забезпечили відчутну парламентаризацію форми правління, однак загалом не подолали її авторитарної сутності. У Конституції Киргизстану в редакції від 21 жовтня 2007 р., як зазначала Європейська комісія “За демократію через право” (Венеційська комісія), була ‘збережена напівпрезидентська система, але <…> насправді політичні повноваження знову зосереджені в руках Президента’. Принциповий перегляд форми правління стався в 2010 р., коли на референдумі було схвалено нову Конституцію Киргизстану. Конституція Киргизстану від 27 червня 2010 р. закріпила змішану республіканську форму правління.

11 квітня 2021 р. у Киргизстані відбувся конституційний референдум, на якому було схвалено зміни до Основного Закону держави. Цього ж дня відбулися вибори Президента Киргизстану, на яких переміг виконувач обов’язків Президента, політик С. Жапаров. Це чітко засвідчило роль суб’єктивного чинника в конституційному процесі. Конституційні зміни стосувалися всіх розділів Конституції Киргизстану, однак їх найважливішим наслідком стало запровадження нової еклектичної форми правління з гіпертрофованим конституційним статусом президента. Авторитарний потенціал цієї форми правління високий, як у класичної президентської республіки, що дає підстави очікувати ерозії незміцнілих інститутів демократії і розвитку в країні явища суперпрезидентства.

У науковій статті досліджено юридичні ознаки запровадженої конституційним референдумом 11 квітня 2021 р. форми правління, здійснено спробу її коректної класифікації, проаналізовано її вади.

 

Ключові слова конституція; конституційний референдум; форма правління; президент; виконавча влада; верховенство права; поділ влади; відповідальність влади
References

Bibliography

 

Authored books

1. Krasnov M, Shablinskij I, Rossijskaya sistema vlasti: treugol’nik s odnim uglom (Institut prava i publichnoj politiki 2008) (in Russian).

 2. Chirkin V, Glava gosudarstva. Sravnitel’no-pravovoe issledovanie (Norma: Infra-M 2010) (in Russian).

 

Edited and translated books

3. Sartori Dzh, Porivnialna konstytuciina inzheneriia: doslidzhennia struktur, motyviv i rezulitativ (per z 2-ho anhl vyd, ArtEk 2001) (in Ukrainian).

 

Journal articles

4. Shapoval V, ‘Vykonavcha vlada v Ukraini u konteksti formy derzhavnoho pravlinnia (dosvid do pryiniattia Konstytutsii Ukrainy 1996 roku)’ (2016) 3 Pravo Ukrainy (in Ukrainian).

5. Shapoval V, ‘Vykonavcha vlada v Ukraini u konteksti formy derzhavnoho pravlinnia (dosvid pislia pryiniattia Konstytutsii Ukrainy 1996 roku)’ (2016) 4 Pravo Ukrainy (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити