Responsive image
Назва статті Упровадження гендерного підходу при проведенні судової реформи як складова забезпечення доступу до правосуддя
Автори
ТЕТЯНА ФУЛЕЙ

кандидатка юридичних наук, начальниця відділу наукових досліджень проблем судочинства та науково-методичного забезпечення суддівської освіти Національної школи суддів України (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9800-8785 science.nsj@gmail.com

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 10 / 2022
Сторінки 70 - 99
Анотація

Війна вирельєфила гендерні аспекти багатьох правовідносин (пов’язаних із мобілізацією та службою в Збройних силах України, перетином державного кордону, масовим сексуальним насильством на окупованих територіях, гендерно обумовленими способами катувань тощо), які актуалізують проблематику їх врахування при здійсненні правосуддя. Додаткову увагу до досліджень правових явищ крізь “гендерні лінзи” привертає оцінка дій керівництва держави-агресора як “ідеальний приклад токсичної маскулінності”.

 Минулі етапи судової реформи свідчать, що гендерний підхід не брався до уваги, проте законодавчі зміни, секторальні “історії успіху”, міжнародні зобов’язання України давали підстави для сподівань про його врахування у новій Стратегії розвитку системи правосуддя.

 Мета статті – проаналізувати Стратегію розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021–2023 роки (Стратегія) у частині, що стосується системи правосуддя крізь призму міжнародних стандартів щодо забезпечення гендерної рівності стосовно доступу до правосуддя, та за результатами аналізу сформулювати низку рекомендацій щодо впровадження гендерного підходу при проведенні судової реформи.

Аналіз перелічених у Стратегії основних проблем, які зумовлюють необхідність подальшого удосконалення організації функціонування судової влади та здійснення правосуддя (усього їх дев’ятнадцять, однією з них є “перешкоди в доступі до право суддя”) дає змогу виснувати, по-перше, про надмірну деталізацію одних проб лем при надто абстрактних формулюваннях інших, по-друге, про неспівмірність масштабу перелічених проблем та їх різнопорядковість, по-третє, про фокус на органах судової влади та їхніх функціях. Порівняння їх із викликами на шляху реформування системи правосуддя, що виокремлюються іноземними дослідниками, свідчить про те, що лише окремі з них безпосередньо зазначені у Стратегії як основ ні проблеми, тоді як актуальність інших випливає з аналізу щорічних доповідей Вищої ради правосуддя про стан забезпечення незалежності суддів в Україні, водночас низка викликів (наприклад, культурні установки та практика, що призводять до порушення прав людини та недостатнє знання законодавства, зокрема й міжнародного права) взагалі не актуалізується і залишається поза увагою реформаторів, а саме вони перешкоджають ефективному доступу до правосуддя.

 Загалом за результатами аналізу Стратегії можна зробити висновок, що пропоновані заходи, за невеликим винятком, не є такими, що направлені на усунення перешкод щодо доступу до правосуддя, і незважаючи на декларування урахування кращих міжнародних стандартів та практик, фактично вони не враховані, принаймні ті, які стосуються забезпечення рівного доступу до правосуддя та впровадження гендерних підходів. Тому при підготовці стратегічних документів на наступних етапах судової реформи при розробці заходів, спрямованих на усунення перешкод та покращення доступу до правосуддя, доречно враховувати міжнародні стандарти щодо усіх важливих компонентів доступу до правосуддя. Окрім цього, рекомендації охоплюють зміну підходу до судової статистики та запровадження обов’язкового збирання, опрацювання, аналізу, поширення, збереження, захисту та використання статистичних даних щодо усіх звернень жінок і чоловіків до судової системи, а також проведення наукових досліджень та соціологічних й експертних опитувань для здійснення гендерного аналізу системи правосуддя.

 

Ключові слова доступ до правової інформації; європейські принципи партисипативної демократії; інформаційне суспільство; партисипативна демократія; правова інформація; правове регулювання доступу до правової інформації; участь громадян в управлінні державними справами
References

Bibliography

Authored books

1. Bem S L, The Lenses of Gender: Transforming the Debate on Sexual Inequality (Yale University Press 1993) (in English).

2. Suslova O, Analiz derzhavnoi polityky ta normatyvno-pravovykh aktiv na vidpovidnist pryntsypu rivnykh prav ta mozhlyvostei zhinok i cholovikiv (FOP Moskalenko O M, 2017) (in Ukrainian).

3. Volobuieva O, V’iatkina A, Hanaba S ta in., Metodychni rekomendatsii z intehratsii gendernykh pidkhodiv u systemu pidhotovky fakhivtsiv dlia sektoru bezpeky i oborony Ukrainy (FOP Klymenko Yu Ya 2021) (in Ukrainian).

 

Edited books

4. Quast S, “Justice Reform and Gender” Gender and Security Sector Reform Toolkit (M Bastick, K Valasek eds, DCAF, OSCE/ODIHR, UN-INSTRAW, 2008. (accessed: 27.08.2022) (in English).

5. Schultz U, Shaw G (ed), Gender and Judging (Hart Publishing 2013) (in English).

6. Henderna rivnist i rozvytok: pohliad u konteksti yevropeiskoi stratehii Ukrainy (Zapovit 2016) (in Ukrainian).

7. Zbirka navchalnykh materialiv kursu dlia uchasnykiv treninhu “Genderna rivnist kriz pryzmu zaborony dyskryminatsii u svitli praktyky Yevropeiskoho sudu z prav liudyny” (VAITE 2018) (in Ukrainian).

8. Molyneux M, Razavi Sh (ed), Gender Justice, Development, and Rights (United Nations Research Institute for Social Development. Democracy, Governance and Human Rights Programme. Paper Number 10. January 2003) (in English).

 9. Otsinka gendernoho vplyvu na sektor bezpeky ta oborony Ukrainy 2017 roku (2017) (in Ukrainian).

10. Podolannia gendernykh stereotypiv pry zdiisnenni pravosuddia. Navchalnyi kurs (u formi treninhu) dlia spetsialnoi pidhotovky kandydativ na posadu suddi: naukovometodychnyi posibnyk dlia treneriv i trenerok (Fulei T zah red, FOP Klymenko O O 2021) (in Ukrainian).

11. Praktycheskoe rukovodstvo po vnedrenyiu hendernoho podkhoda. Metodolohyia. Obzor po sektoram. Sbornyk prymerov yz praktyky (3-e yzd, 2007) 235–6 (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

 

Journal articles

12. Moskal R, ‘Vymohy verkhovenstva prava stosovno dostupu do pravosuddia’ (2020) 2 Naukovyi visnyk Natsionalnoi akademii vnutrishnikh sprav 39–41 (in Ukrainian).

13. Fulei T, ‘Zastosuvannia sudamy zastarilykh zakonodavchykh norm yak pereshkoda dlia zabezpechennia dostupu do pravosuddia’ (2021) 2 Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo 185–93 (in Ukrainian).

 

Newspaper articles

14. ‘“Iakby Putin buv zhinkoiu, vin by ne vtorhsia v Ukrainu”. Shcho skazav Dzhonson i yak vidpovily u Kremli’ (VVS News Ukraina, 29.06.2022) (accessed: 03.08.2022) (in Ukrainian).

15. ‘Bilyi dim vidpoviv na “terpy, krasune” Putina: zharty pro zgvaltuvannia oburiuiut’ (Ukrainska pravda, 10.02.2022) (accessed: 03.08.2022) (in Ukrainian). 16. ‘Putin Zelenskomu: “Terpy, moia krasune”’ (VVS News Ukraina, 08.02.2022) (accessed: 03.08.2022) (in Ukrainian).

17. ‘Tortury nozhem ukrainskoho polonenoho. Ukraina vymahaie spravedlyvosti’ (BBC News Ukraina, 29.02.2022) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

18. Guerra V, ‘Ella Libanova: “Nashi liudy b’iutsia za Batkivshchynu i za svoie zhyttia. Za shcho b’iutsia rosiiany, ya ne rozumiiu”’ (Lb.ua, 16.06.2022) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian). 19. Kharytonova O, ‘Navishcho rosiiany poholyly holovy viiskovopolonenym zhinkam?’ (Povaha. Kampaniia proty seksyzmu) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

20. Mazurchuk V, ‘Sama dovela i sprovokuvala: holovni mify pro domashnie nasyllia’ (Fakty. Zdorov’ia, 29.07.2021) (accessed: 03.08.2022) (in Ukrainian).

21. Osadcha Ya, ‘“Naikrashchi voiny – zavzhdy rozdovbai”. Snaiperka Olena Bilozerska pro sluzhbu v ZSU ta perspektyvy viiny’ (Ukrainska pravda. Zhyttia, 17.04.2022) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

22. Pryshchepa Ya, ‘Bellingcat identyfikuvaly rosiianyna, yakyi katuvav i vbyv ukrainskoho polonenoho’ (Suspilne novyny, 05.08.2022) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

23. Streltsova M, ‘I. Klympush-Tsyntsadze pryznachyly vidpovidalnoiu za koordynatsiiu hendernoi polityky v uriadi’ (Ukrainski natsionalni novyny. Informatsiine ahentstvo, 10.03.2017) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

24. Zavorotko I, Duchenko K, Levchenko K, ‘Seksualne nasylstvo: rosiiskyi metod vedennia viiny ta polityky’ (Dzerkalo tyzhnia, 18.04.2022) (accessed: 27.08.2022) (in Ukrainian).

 

Websites

 25. Barriers, Remedies and Good Practices for Women’s Access to Justice in Ukraine: Council of Europe, August 2017. 34 p. (accessed: 27.08.2022) (in English).

26. DCAF, OSCE/ODIHR, UN Women (2019) “Justice and Gender”, in Gender and Security Toolkit. Geneva: DCAF, OSCE/ODIHR, UN Women. 76 (accessed: 27.08.2022) (in English).

27. Dictionary of terminology, used by the Council of Europe in the youth policy field, for human rights and non-formal education (accessed: 27.08.2022) (in English).

28. Gordon E, “Justice and Gender”, in Gender and Security Toolkit. Geneva: DCAF, OSCE/ ODIHR, UN Women (2019) (accessed: 27.08.2022) (in English).

29. Halilović M, Huhtanen H, Gender and the Judiciary: Selected findings and recommendations on the Implications of gender within the judiciary of Bosnia and Herzegovina (DCAF/Atlantic Initiative 2014) 24 (accessed: 27.08.2022) (in English).

30. Halilović M, Huhtanen H, Gender and the Judiciary: The Implications of Gender within the Judiciary of Bosnia and Herzegovina. Research Report (DCAF 2014) 114 (accessed: 27.08.2022) (in English).

31. Choudhry Sh, ‘Women’s Access to Justice: A Guide for Legal Practitioners’ (2018) (accessed: 27.08.2022) (in English).

32. ‘“Terpy, moia krasune”: chomu Putin apeliuie do kultury zgvaltuvannia’ (Povaha: kampaniia proty seksyzmu, 08.02.2022) (accessed: 03.08.2022).

33. ‘“Vazhlyvoiu harantiieiu spravedlyvoho sudochynstva ye zabezpechennia hendernoho balansu v suddivskomu seredovyshchi”, – Nadiia Stefaniv’ (Sudova vlada Ukrainy, 19.09.2018) (accessed: 27.08.2022).

34. ‘Maliar nazvala kilkist zhinok v ZSU’ (accessed: 27.08.2022).

35. ‘Peretynannia derzhavnoho kordonu pid chas pravovoho rezhymu voiennoho stanu. Pytannia-vidpovid’ (Derzhavna prykordonna sluzhba Ukrainy) (accessed: 27.08.2022).

36. ‘Pravo na dostup do pravosuddia zhinok, yaki stykaiutsia z dyskryminatsiieiu, ye vazhlyvoiu skladovoiu pryntsypu verkhovenstva prava’ (Sudova vlada Ukrainy, 27.06.2018) (accessed: 27.08.2022).

37. ‘Rezultaty zhinochoho liderstva v upravlinni sudom – pokrashchennia dostupu do pravosuddia ta umov zdiisnennia sudochynstva v mistsevomu sudi’ (Sudova vlada Ukrainy, 07.09.2018) (accessed: 27.08.2022).

38. ‘Suddia KKS VS Nadiia Stefaniv vziala uchast v obhovorenni problem dostup do pravosuddia zhinok, postrazhdalykh vid nasylstva’ (Sudova vlada Ukrainy, 25.10.2018) (acces sed: 27.08.2022).

39. ‘U Verkhovnomu Sudi obhovoryly hendernyi pidkhid u sudochynstvi’ (Sudova vlada Ukrainy, 13.09.2021) (accessed: 27.08.2022).

40. ‘U Verkhovnomu Sudi obhovoryly pytannia hendernoi rivnosti’ (Sudova vlada Ukrainy, 04.04.2018) (accessed: 27.08.2022).

41. ‘Ukraina stala povnopravnoiu uchasnytseiu “Partnerstva Biarrits”’ (Ofitsiine internetpredstavnytstvo Prezydenta Ukrainy, 12.09.2020) (accessed: 27.08.2022).

42. ‘Video z katuvanniam ukrainskoho viiskovopolonenoho – rozpochato provadzhennia’ (Ofis Heneralnoho prokurora, 29.07.2022) (accessed: 27.08.2022).

43. ‘Vprovadzhennia liudynotsentrychnoho pidkhodu do pravosuddia v Ukraini’ (accessed: 27.08.2022).

44. ‘Zhinoche liderstvo ta profesiina efektyvnist’ (Natsionalna shkola suddiv Ukrainy, 31.07.2018) (accessed: 27.08.2022).

45. DCAF, OBSIe/BDIPL, OON Zhinky (2019 rik), “Upravlinnia sektorom bezpeky, reforma sektoru bezpeky ta genderni pytannia”, Zbirnyk informatsiino-metodychnykh materialiv “Genderni pytannia u sektori bezpeky” (DCAF, OBSIe/BDIPL, OON Zhinky 2019) 7 (accessed: 27.08.2022).

46. Pidhotovleno “Metodychni rekomendatsii z intehratsii gendernykh pidkhodiv u systemu pidhotovky fakhivtsiv dlia sektoru bezpeky i oborony Ukrainy” (Uriadovyi portal, 31.08.2021) (accessed: 27.08.2022).

47. Pylypenko H, ‘Zarplata “v konverti”: analiz sudovoi praktyky’ (07.02.2022) (accessed: 27.08.2022).

48. Rada Tserkov pidtrymuie initsiatyvy, spriamovani na denonsatsiiu Stambulskoi konventsii (28.07.2022) (accessed: 27.08.2022).

49. Slavinska I, ‘Dmytro Kuleba: Stambulsku konventsiiu ne ratyfikuvaly, tomu shcho suspilstvo ne hotove do normalnoho spryiniattia henderu’ (Povaha: kampaniia proty seksyzmu, 30.12.2019) (accessed: 04.05.2022).

50. Zakliuchni zauvazhennia do vosmoi periodychnoi dopovidi Ukrainy (Komitet z likvidatsii dyskryminatsii shchodo zhinok, 03.03.2017) p. 48 (accessed: 27.08.2022).

 

Електронна версія Завантажити