Responsive image
Назва статті Диджиталізація вітчизняної освіти: проблеми і перспективи розвитку в умовах глобалізації
Автори
ОЛЬГА БАРАБАШ

докторка юридичних наук, доцентка, професорка кафедри загально-правових дисциплін Інституту права Львівського державного університету внутрішніх справ (Львів, Україна) ORCID ID https://orcid.org/0000-0003-2666-9696 Scopus Author ID: 57194699372 kolibri1961@ukr.net

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 12 / 2022
Сторінки 109 - 121
Анотація

У статті досліджено процес диджиталізації вітчизняної освіти в умовах цифровізації глобального простору. Підкреслено, що в умовах посилення глобальних викликів актуальним є дослідження впливу глобальних процесів на вищу освіту й освітні відносини з огляду на вплив глобалізації на всі сфери суспільного життя, зокрема й на освіту.

 Метою статті є висвітлення питання щодо можливостей диджиталізації вітчизняної освіти, проблем і перспектив розвитку цього процесу. Наголошено, що зараз соціум позитивно реагує на інноваційні процеси, пов’язані з диджиталізацією суспільства й освіти. А останні світові тенденції підштовхнули всіх учасників вітчизняного освітнього процесу активізувати свої зусилля в удосконаленні інформаційної компетенції. З огляду на це акцентовано на двох важливих чинниках реалізації зазначеного процесу в рамках сучасної освітньої діяльності. По-перше, йдеться про виникнення нового виду комунікації між викладачем і студентом (так зване “холодне” спілкування), що виходить за межі класичного. Це, до прикладу, вацап, зум, месенджер, електронна пошта, інстаграм тощо. Як другий чинник вказаної комунікації виділено психічну стійкість усіх учасників спілкування, а також дидактичні можливості інтернету.

На основі проаналізованого матеріалу зроблено висновок про споживчу можливість соціальних мереж, їхній широкий потенціал. Ці ресурси забезпечують організацію освітньої взаємодії, і в навчальному процесі, і за його межами, дають змогу застосовувати елементи освітніх технологій, тим самим збільшуючи залучення студентів до процесу пізнання та навчання. До позитивних аспектів зараховано варіативність використання соціальних мереж в освітніх цілях, і в навчанні, і у викладацькій діяльності. Як аспекти, що вимагають особливої уваги, вказано низький рівень грамотності в IT-галузі, інертність переходу від традиційної форми трудової діяльності до диджиталізованої, що також вимагає певного часу на перегляд її нормативного регулювання.

 

Ключові слова диджиталізація; цифровізація; вища освіта; інтернет-технології; IT-компетенції; лекція; семінарське заняття; студент; викладач
References

Bibliography

 

Authored books

1. Altbach Ph, Reisberg L, Rumbley L, Trends in Global Higher Education, Tracking an Academic Revolution (UNESCO 2009) (in English).

2. Knapper Ch, Changing teaching practice: strategies and barriers. Paper presented at Taking stock: Symposium on teaching and learning research in higher education (2008) (in English).

3. Kormych L, Kormych A, ‘E-democracy and enhancing public administration in Ukraine: the issues of transition’ in State and law in the context of globalization: realities and prospects: collective monograph (Liha-Pres 2019) (in English).

4. Levy P, Bononno R, Becoming virtual: Reality in the digital age (Da Capo Press Incorporated 1998) (in English).

5. Levy P, Collective intelligence (Plenum, Harper Collins 1997) (in English).

6. Mazur E, Peer Instruction: A User’s Manual (Pearson 2013) (in English).

7. Zgaga P, Teichler U, Brennan J, The Globalisation Challenge for European Higher Education: Convergence and Diversity, Centres and Peripheries (Edited Collection 2016) (in English).

 8. Melnyk O, Loboda O, Istoriia nauky i tekhniky (FO-Odnorih T V 2018) (in Ukrainian).

 

Edited books

9. Kerikmae T, Monnet J, ‘Globalisation and Higher Education from European Perspective’ in After fifty years: the coming challenges – Governance and Sustainable Development (University of Coimbra 2008) 39–49 (in English).

10. Kvit S (red), Richnyi zvit Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity za 2021 rik (Nats ahentstvo iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity 2022) (in Ukrainian).

 

Journal articles

11. Hans de Wit, ‘Globalisation and Internationalisation of Higher Education’ (2011) 8 Universities and Knowledge Society Journal (in English).

12. Hazelkorn E, ‘Reflections on Global problems of Higher Education: a European Perspective’ (2013) AERA’s Division J and NAFSA: Association of International Educators 7 (in English).

13. Khnyfr H, ‘The higher education system in the world with strategy’ [2005] 3 (9) Journal of Cultural Management (in English).

14. Klug J et al, ‘Diagnostic competence of teachers: A process model that accounts for diagnosing learning behavior tested by means of a case scenario’ (2013) 30 Teaching and Teacher Education (in English).

15. Kuzmina E et al, ‘Using data analysis methodology to foster professional competencies in business informaticians’ [2020] 9 (1) European Journal of Contemporary Education (in English).

16. Litan R, Mitchell L and Reedy E, ‘Commercializing University Innovations: Alternative Approaches’ (2008) 8 Innovation Policy and the Economy (in English).

17. Marginson S, Marijk van der Wende, ‘Globalisation and higher education’ (2016) OECD 74 (in English).

18. Areshonkov V, ‘Tsyfrovizatsiia vyshchoi osvity: vyklyky ta vidpovidi’ (2020) 2 Visnyk NAPN Ukrainy (in Ukrainian).

19. Hromovenko K ta Tytska Ya, ‘Pravove rehuliuvannia didzhytalizatsii vyshchoi yurydychnoi osvity: problemy ta perspektyvy’ [2020] 5 Yurydychnyi naukovyi elektronnyi zhurnal (in Ukrainian). 20. Mikhrovska M, ‘Tsyfrove uriaduvannia: poniattia ta osoblyvosti stanovlennia v Ukraini’ (2020) Zbirnyk naukovykh prats ΛΌГOΣ (in Ukrainian).

21. Zbanatska O, ‘Terminolohiia zakonodavstva v konteksti tsyfrovizatsii’ (2020) 1 Bibliotekoznavstvo. Dokumentoznavstvo. Informolohiia (in Ukrainian).

 

Theses

22. Romanovskyi O, ‘Teoretyko-metodolohichni zasady innovatsiinoho rozvytku sfery vyshchoi osvity’ (dys kand d-ra ekon nauk, 2013) (in Ukrainian).

 

Websites

 23. ‘Yakyi riven tsyfrovoi hramotnosti ukraintsiv – doslidzhennia’ (2019) The Village. 25 Hruden 2019 <https://www.the-village.com.ua/village/city/city-news/292641yakiy-riven-tsifrovoyi-gramotnosti-ukrayintsiv-doslidzhennya> (accessed: 19.10.2022) (in Ukrainian).

24. Prohrama EGAP <https://egap.in.ua> (accessed: 19.10.2022) (in Ukrainian).

25. Prokhorov M, ‘Shcho take didzhytalizatsiia – poiasniuie ekspert’ (Ukrainske radio, 16.10.2019) <http://www.nrcu.gov.ua/news.html?newsID=91042> (accessed: 19.10.2022) (in Ukrainian).

26. Shkarlet S, ‘Zhodna ditina ne povinna strazhdati vid zupinki chi prizupinennya osvitnogo procesu’ (Ministry of Education and Science of Ukraine, 01.06.2022) <https://mon. gov.ua/ua/news/zhodna-ditina-ne-povinna-strazhdati-vid-zupinki-chi-prizupinennyaosvitnogoprocesu-sergij-shkarlet> (accessed: 19.10.2022) (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити