Responsive image
Назва статті Вчинення консулом морських протестів: мета, матеріальні та процесуальні аспекти (порівняльно-правове дослідження)
Автори ЄВГЕН ФУРСА
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 4 / 2022
Сторінки 123 - 143
Анотація

Про сучасний стан проблем у діяльності консулів України з учинення нотаріальних проваджень за кордоном свідчить судова практика та наукові праці вчених, які все більше спрямовуються на глибокі та системні дослідження щодо розширення переліку нотаріальних дій, які можуть вчинятися консулом. Нині життя показало, особливо у зв’язку з війною та великою кількістю біженців – громадян України, які перебувають за кордоном, значну роль дипломатичних представництв і консульських установ в охороні та захисті їхніх прав на території перебування. Тому вчені мають досліджувати не лише нотаріальні провадження із посвідчення заяв, засвідчення підпису чи копії документа, а провадження, які пов’язані зі спадковими, сімейними відносинами, відносинами бізнесу, зокрема морських перевезень. Однак вчинення таких проваджень вимагають від консулів глибоких знань як матеріального, так і процесуального права.

Мета статті – сформулювати гіпотези щодо необхідності удосконалення діяльності консулів із вчинення морських протестів як на рівні міжнародного права, так і удосконалення норм відповідного національного законодавства та сучасної нотаріальної і консульської практики. Сучасна українська нотаріальна практика має тенденції до впровадження іноземного досвіду, тому ми зробимо акцент саме на порівняльному характері дослідження, що стимулюватиме обговорення гіпотез авто ра не тільки українськими, а й іноземними вченими, які займаються дослідженням аналогічних проблем.

Методологія дослідження базується на порівняльному і конструктивно критичному методах дослідження, які мають допомогти отримати об’єктивні й обґрунтовані висновки.

 Стаття є аналізом матеріальної та процесуальної природи вчинення консулом такого нотаріального провадження, як морський протест. Нині вже можна помітити істотні кроки до проведення глибинних аналізів витоків проблем, які вини кають з укладання договорів морських перевезень, їх страхуванням, а у консульській діяльності із вчинення такої нотаріальної дії, як морський протест, який є одним зі способів забезпечення доказів у разі виникнення, під час морських перевезень вантажів, форс-мажорних обставин. Вважаємо, що витоки таких проблем закладені як у матеріальному законодавстві України, так і в процесуальному, зокрема, яке регламентує діяльність консула із вчинення нотаріальних дій, яке тривалий час залишається без істотного концептуального удосконалення. Так, у Закон України “Про нотаріат”, який набрав чинності у 1993 р., жодного разу не вносилися зміни і доповнення до статей 94 і 95 щодо процедури вчинення морського протесту, а також до Положення про порядок вчинення нотаріальних дій в дипломатичних представництвах та консульських установах України, а також у відсутності більшої уваги науковців до розширення і конкретизації повноважень консулів з вчинення нотаріальних дій, що має відбуватися відповідно до інтересів широких верств громадян України та бізнесу. Зокрема, морські транспортні перевезення – це оптимальні способи розвитку економіки, оскільки вони сприяють експорту та імпорту товарів, забезпечують раціональні шляхи їх доставки через територію України, а це не тільки сплата податків, а й зайнятість населення України тощо. Достатньо проаналізувати офіційні сайти дипломатичних представництв України за кордоном, щоб пересвідчитися, в яких країнах світу українські консули або уповноважені представники готові і здатні вчиняти морські протести.

 

Ключові слова торгове мореплавство; перевізник; загальна аварія; збитки; витрати; судно; фрахт; капітан судна; акт про морський протест
References

Bibliography

Edited books

1. Fursa S Ya, Fursa Ye I, ‘Vchynennia morskykh protestiv’ v Teoriia notarialnoho protsesu (Fursa S red, Alerta 2012) (in Ukrainian).

 

Journal articles

 2. Dobrovolskyi V, ‘Mizhnarodni morski torhovelni perevezennia: naukovyi analiz istorii yikh pravovoho rehuliuvannia ta neobkhidnist yoho unifikatsii nyni’ (2021) 1 Chasopys Kyivskoho universytetu prava 201–7 (in Ukrainian).

 3. Shemonaiev V, ‘Morskyi protest pid chas oformlennia zahalnoi avarii yak sposib zabezpechennia dokaziv dlia pidtverdzhennia yurydychnykh faktiv’ (2021) 3 Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo 70–6 (in Ukrainian).

 

Theses

 4. Wichmann W A, ‘An analysis of protests carried out by ships (PCS): should PCS be regulated by a new IMO instrument?’ (Dissertation, World Maritime Univer sity, Malmö, Sweden 2012) <https://commons.wmu.se/cgi/viewcontent.cgi?article=1024&context=all_ dissertations> (accessed: 10.04.2022) (in English).

5. Samoilenko H, ‘Dohovir perevezennia vantazhiv u vnutrishnomu vodnomu spoluchenni‘ (avtoref dys kand yuryd nauk, 2003) (in Ukrainian).

6. Streltsova Ye, ‘Dohovir morskoho perevezennia vantazhu (porivnialnyi aspekt)’ (avtoref dys kand yuryd nauk, 2002) (in Ukrainian).

7. Spaska M, ‘Dohovir morskoho strakhuvannia’ (avtoref dys kand yuryd nauk, 2007) (in Ukrainian).

 

Websites

8. Sea Protests <https://www.pfri.uniri.hr/bopri/documents/27_LettersofProtest_000. pdf> (accessed: 10.04.2022) (in English).

9. Shilavadra Bhattacharjee, ‘What is Note of Protest (NoP) On Ships?’ (22.12.2021) <https://www.marineinsight.com/guidelines/note-of-protest-nop-on-ships> (accessed: 10.04.2022) (in English).

 

 

Електронна версія Завантажити