Назва статті | Тенденції розвитку договірного регулювання господарської діяльності у сфері транспорту: національний і глобальний виміри |
---|---|
Автори |
ЕЛЛА ДЕРКАЧ
докторка юридичних наук, доцентка, професорка кафедри конституційного, міжнародного і кримінального права Донецького національного університету імені Василя Стуса (Вінниця, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6673-589X Researcher ID: http://www.researcherid.com/rid/F-5253-2018 derkacella@gmail.com
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 5 / 2022 |
Сторінки | 51 - 65 |
Анотація | У статті проаналізовано стан і перспективи розвитку договірного регулювання господарської діяльності у сфері транспорту, визначено вектори розвитку відповідного законодавства. Підкреслюється, що в умовах глобалізації міжнародної торгівлі та стрімкого розвитку цифрової економіки формування “безшовної мультимодальної мобільності” є одним зі стратегічних пріоритетів роз витку транспортної галузі України. У сучасних умовах під впливом геополітичних конфліктів, наслідків світової економічної кризи через пандемію, зумовлену поширенням COVID-19, проявляється тенденція до саморегулювання господарської діяльності у сфері транспорту, що призводить до появи нових видів транспортних договорів. Мета статті полягає у висвітленні тенденцій розвитку договірного регулювання господарської діяльності у сфері транспорту у національному та глобальному вимірах. Зазначено, що нині договір є основним інструментом організації ринкових відносин, правовою формою організації конкретних індивідуальних зв’язків суб’єктів господарювання поряд із нормативно-правовою регламентацією. Підкреслено, що з урахуванням потреб захисту прав замовників (споживачів) транспортних послуг, безпеки суспільства та держави, екології, можуть застосовуватися обмеження саморегулювання господарської діяльності у сфері транспорту, що потребує відповідної регламентації в законодавстві. Стверджується, що саморегулювання комерційних транспортних відносин з іноземним елементом може здійснюватися на основі lex electronica, lex mercatoria, lex maritime тощо, що дозволяє учасникам самостійно обирати застосоване право; а також із застосуванням модельних договорів (контрактів) і транспортних документів, що розробляються відповідними міжнародними організаціями (FIATA, UNECE, BIMCO, GAFTA, FOSFA та ін.). З ухваленням Закону України “Про мультимодальні перевезення” систему транспортних господарських договорів доповнено новою договірною конструкцією – дого вором мультимодального перевезення вантажів. Здійснено порівняльний аналіз конструкцій договорів транспортного експедирування та мультимодального перевезення вантажу. Зроблено висновок, що мультимодальне перевезення вантажу є не лише різновидом перевезення вантажу, це самостійний, багатофункціональний вид господарського транспортного договору. Обґрунтовано доцільність доповнення видів довгострокових договорів при перевезеннях вантажів (ч. 4 ст. 307 Господарського кодексу України) генеральним договором про організацію мультимодальних перевезень вантажів, а переліку перевізних документів, що підтверджують укладення договору перевезення вантажу (ч. 2 ст. 307 Господарського кодексу України), – документом мультимодального перевезення вантажу.
|
Ключові слова | господарський транспортний договір; транспортно-експедиторська діяльність; мультимодальне перевезення вантажів; перевізний документ; оператор мультимодального перевезення; саморегулювання господарської діяльності |
References | Bibliography Authored books 1. Derkach E, Kontseptualni zasady hospodarsko-pravovoho rehuliuvannia transportnoi diialnosti (Tvory 2021) (In Ukrainian).
Edited books 2. Belianevych O, ‘Pro tsili dohovirnoho prava v epokhu tsyfrovoi ekonomiky: vstup do problemy’ v Vinnyk O (red), Tsyfrova ekonomika ta elektronnyi biznes: okremi problemy pravovoho rehuliuvannia: zbirnyk naukovykh prats (NDI pryvatnoho prava i pidpryiemnytstva imeni akademika F H Burchaka NAPrN Ukrainy 2019) (in Ukrainian).
Journal articles 3. Matvieiev P, Klepikova O, Kornuta L, Abbaszade M, & Kuznetsov S, ‘Public and private economic and legal interests in the field of international transport in the latest edition of Incoterms [2021] 10 (46) Amazonia Investiga 217–224. https://doi.org/10.34069/ AI/2021.46.10.22 (in English).
Conference papers 4. Prytyka Yu, ‘Onlain-arbitrazh: poniattia, oznaky ta perspektyvy vprovadzhennia v Ukraini’ v Niu-Iorkska konventsiia pro vyznannia ta vykonannia inozemnykh arbitrazhnykh rishen: 60-richna istoriia uspikhu: zb. dop. i statei do V Mizhnar.arbitrazhnykh chytan pam’iati akad I H Pobirchenka (MKAS ta MAK pry TPP Ukrainy, 2019) (in Ukrainian).
Theses 5. Honcharenko O, ‘Teoretyko-pravovi zasady samorehuliuvannia hospodarskoi diialnosti’ (avtoref dys d-ra yuryd nauk, 2020) (in Ukrainian). 6. Zadykhailo D, ‘Pravovi zasady formuvannia ta realizatsii ekonomichnoi polityky derzhavy’ (dys d-ra yuryd nauk, 2012) (in Ukrainian).
Websites 7. ‘United Nations Convention on International Multimodal Transport of Goods (TD/MT/CONF/17)’ (United Nations Conference on Trade and Development, 24.05.1980) <https://treaties.un.org/pages/ViewDetails.aspx?src=TREATY&mtdsg_no=XI-E1&chapter=11&clang=_en> (accessed: 21.02.2022) (in English). 8. ‘White Paper on a Reference Data Model (ECE/TRADE/C/CEFACT/2017/11)’ (United Nations Economic Commission for Europe, Centre for Trade Facilitation and Electronic Business, 20.01.2017) <https://unece.org/fileadmin/DAM/cefact/cf_plenary/2017_ Plenary/ECE_TRADE_C_CEFACT_2017_11E__White_Paper_on_RDM_.pdf> accessed 21 February 2022 (in English). 9. Nitsevych A, Melnykov M, Skorobohatov A, ‘Morske pravo v Ukraini: ohliad problem ta perspektyv’ (Interlegal, 17.05.2017) <https://interlegal.com.ua/ru/publikacii/morske_ pravo_v_ukra%D1%97n%D1%96_oglyad_problem_ta_perspektiv/> (accessed: 21.02.2022) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |