Responsive image
Назва статті Якої модернізації потребує конституційна матриця публічних фінансів України?
Автори
ПЕТРО ПАЦУРКІВСЬКИЙ

доктор юридичних наук, професор, заслужений юрист України, професор кафедри публічного права Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича (Чернівці, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5081-7842 Researcher ID: http://www.researcherid.com/rid/D-5476-2016 p.patsurkivskyy@chnu.edu.ua 

 

РУСЛАНА ГАВРИЛЮК

докторка юридичних наук, професорка, завідувачка кафедри публічного права Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича (Чернівці, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6750-4340 Researcher ID: http://www.researcherid.com/rid/D-5380-2016 r.havrylyuk@chnu.edu.ua

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 7 / 2022
Сторінки 95 - 111
Анотація

Стаття присвячена аналізу чинної конституційної матриці публічних фінансів України та чвертьвікового досвіду її реалізації, а також нових історичних викликів для України у цій сфері та можливих відповідей суспільства на них.

Метою статті є дослідження питання, якої саме модернізації потребує конституційна матриця публічних фінансів України на сучасному етапі розвитку вітчизняного соціуму. Вона конкретизована у таких завданнях статті: 1) проаналізувати чинну конституційну матрицю публічних фінансів України; 2) обґрунтувати необхідність і пріоритетні вектори модернізації конституційної матриці вітчизняних публічних фінансів.

В основу методології дослідження покладено аксіологічний та антропосоціокультурний підходи, загальнонаукові принципи об’єктивності й історизму, парадигма органічного конституціоналізму, а також методи системного та структурно-функціонального аналізів.

 На основі ґрунтовного аналізу проблеми крізь призму органічного конституціоналізму автори статті дійшли таких висновків: 1. Чинній конституційній матриці публічних фінансів України де-юре властивий ціннісний еклектизм – державоцентризм і людиноцентризм водночас. Він є закономірним наслідком політики та прак-тики тотального патерналізму у сфері публічних фінансів. Де-факто ж це надає державі та її чиновникам квазісвободу дій у сфері публічних фінансів, відкриває безмежні можливості системно зловживати у ній під лозунгами суспільної необхідності та/або суспільної доцільності. 2. З метою подолання цих проблем, а також задля виконання завдань, що постали перед Україною з огляду на набуття нею статусу кандидата у члени Європейського Союзу та дії інших вагомих чинників стала необхідністю модернізація конституційної матриці публічних фінансів України. 3. Ця модернізація передбачає передусім потребу конституціоналізації особистої свободи індивідів, зокрема, загального принципу “особам приватного права дозволено все, що не забороняють загальні правила”, а також конституціоналізації принципу нерівності, вигідної усім як принципу конституційного інституту публічних фінансів. 4. Поява у тексті Конституції України останнього принципу ще більше актуа лізує потребу та водночас уможливить виокремлення у ній спеціального розділу “Публічні фінанси”. 5. На рівні окремих субінститутів інституту конституційних публічних фінансів потребують конституціоналізації: як засади бюджетного консти туційного права принцип конкуренції заявлених належним чином публічних потреб суб’єктів конституційних відносин у цих ресурсах; як засади податкового конституційного права принцип максимізації справедливих податкових надходжень у публічні фонди фінансових ресурсів.

 

Ключові слова конституційна матриця публічних фінансів; модернізація конституційної матриці публічних фінансів; принцип “особам приватного права дозволено все, що не забороняють загальні правила”; принцип нерівності, вигідної усім; принцип конкуренції заявлених належним чином публічних потреб; принцип максимізації справедливих податкових надходжень у публічні фонди фінансових ресурсів
References

Bibliography

Authored books

1. Burg D F, World History of Tax Rebellions: An Encyclopaedia of Tax Rebels, Revolts and Riots from Antiquity to the Present (Routledge 2003) (in English).

2. Charles Adams, For Good and Evil: The Impact of Taxes on The Course of Civilisation (Madison Books 1999) (in English).

3. Fukuyama F, The Origins of Political Order (Farrar, Straus and Giroux 2011) (in English).

 4. Gareth Davies, European Union Internal Market Law (Routledge Taylor & Francis 2003) (in English).

5. Rawls J, Political Liberalism (Columbia University Press 1993) (in English).

6. Rawls J, Theory of Justice (Oxford University Press 1973) (in English).

7. Luman N, Samoopysanyia (Lohos; Hnozys 2009) (in Russian).

8. Rechytskyi V, Politychnyi predmet konstytutsii (Dukh i Litera 2012) (in Ukrainian).

9. Shapoval V, Kornieiev A, Istoriia Osnovnoho Zakonu (konstytutsiinyi protses v Ukraini u 1990–1996 rokakh) (Folio 2011) (in Ukrainian).

Edited and translated books

10. Haiek F, Konstytutsiia svobody (per z anhl, Oliinyk M, Korolyshyna A, Litopys 2002) (in Ukrainian).

11. Hetmantsev D, ‘Publichni finansy yak vyrishalnyi faktor vplyvu na svobodu liudyny v suspilstvi’ v Taranenko K, Podatkovo-pravovyi paternalizm: pravova sutnist ta formy proiavu (Hetmantsev D red, Yurinkom Inter 2018) 13 (in Ukrainian).

12. Kornai Ya, Shliakh do vilnoi ekonomiky. Vidkhid vid sotsialistychnoi systemy: uhorskyi pryklad (per z anhl Sikora V D, Zahrebelnyi M P, Lazarenko Yu T, Naukova dumka 1991) (in Ukrainian). 13. Nort D, Vollis D, Vainhest B, Nasylstvo ta suspilni poriadky. Osnovni chynnyky, yaki vplynuly na khid istorii (per z anhl Tsymbal T, Nash Format 2017) (in Ukrainian).

14. Shry Aurobyndo, Ydeal chelovecheskoho edynstva (per s anhl, Myrra 1998) (in Russian).

15. Taranenko K, Podatkovo-pravovyi paternalizm: pravova sutnist ta formy proiavu (Hetmantsev D red, Yurinkom Inter 2018) (in Ukrainian).

 

Journal articles

16. Patsurkivskyy P, Havrylyuk R, ‘Viina Rosii proty Ukrainy ta vitchyzniani publichni finansy’ (2022) 2 Pravo Ukrainy 9–25 (in Ukrainian).

17. Havrylyuk R, ‘Chomu v Ukraini ne vidbulas Oholoshena Revoliutsiia u sferi prav liudyny?’ (2016) 6 Pravo Ukrainy 35–43 (in Ukrainian).

 

Theses

18. Khudyk A, ‘Konstytutsionalizatsiia publichnykh finansiv: zarubizhnyi dosvid ta ukrainska model’ (avtoref dys kand yuryd nauk, Instytut derzhavy i prava imeni V M Koretskoho NAN Ukrainy 2020) (in Ukrainian).

 

Conference papers

19. Havrylyuk R, Tsinnisnyi eklektyzm rehuliuvannia publichnykh finansiv u Konstytutsii Ukrainy. Konstytutsiia Ukrainy: tsinnisnyi vymir 25-richnoho dosvidu derzhavotvorennia ta pravotvorennia: Tezy dopovidei Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii. (Kyivskyi natsionalnyi universytet imeni Tarasa Shevchenka 2021) 125–30 (in Ukrainian).

 

Websites

20. Hetmantsev D, ‘Dlia yevrointehratsii nam dovedetsia implemenuvaty desiatky dyrektyv, protses bude publichnym’ (UKRINFORM, 29.06.2022) <https://www. ukrinform.ua/rubric-economy/3517600-danilo-getmancev-golova-komitetu-vr-z-pitanfinansivpodatkovoi-ta-mitnoi-politiki.html> (accessed: 20.06.2022).

21. Svyrydenko Yu, ‘Yaku ekonomiku my buduiemo?’ (Ukrainska pravda, 08.07.2022) <https://www.pravda.com.ua/columns/2022/07/8/7357131> (accessed: 20.06.2022).

 

Електронна версія Завантажити