Назва статті | Поняття державного адміністрування: теоретико-правовий аспект |
---|---|
Автори |
МАРИНА БУЛКАТ
докторка юридичних наук, доцентка, начальниця відділу претензійно-позовної роботи управління юридичного забезпечення Верховного Суду, доцентка кафедри цивільного, господарського, адміністративного права та правоохоронної діяльності Інституту права та суспільних відносин Відкритого міжнародного університету розвитку людини “Україна” (Київ, Україна) yfi m@ukr.net
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 8 / 2022 |
Сторінки | 157 - 169 |
Анотація | Важливу роль у розумінні змісту адміністративно-правових відносин відіграє наявність чітких уявлень про сутність відповідних наукових понять. У нагоді стає досвід теоретико-правової наукової сфери, яку спеціалізовано на формуванні фундаментальних доктринальних положень. Стрижневими поняттями адміністративного права є ті, що виражають основи державної діяльності. Метою статті є дослідження теоретико-правового аспекту та формування терміна “державне адміністрування” для точного відображення змісту державної діяльності під час реалізації її функцій, взаємодії з громадянським суспільством, забезпечення прав і свобод людини та громадянина. У процесі дослідження зафіксовано перехід у вітчизняному праві від адміністративно-командної парадигми визначення терміна “державне управління” до змістовних акцентів на взаємодії громадянського суспільства і демократичної, правової держави. Визначено, що “класична” конотація слова “управління” передбачає владну зверхність одного суб’єкта над іншим. Тоді як у новітніх визначеннях державного управління слово “управління” дещо дисонує зі змістом державної діяльності, який полягає у забезпеченні прав і свобод, узгодженні інтересів, взаємодії з громадянським суспільством тощо. Визначено, що лінгвістичні характеристики слова “адміністрування” корелюються зі змістом терміна, що позначає діяльність держави, спрямовану на реалізацію її функцій з метою забезпечення ефективної взаємодії держави та громадянського суспільства, захисту прав і свобод людини та громадянина. Встановлено спорідненість термінів державного адміністрування та публічного адміністрування. Окреслено правову природу поняття державного адміністрування, відзначено його соціальне спрямування. Зазначено, що демократична, правова держава виконує функції адміністратора процесів, санкціонованих громадянським суспільством. При цьому демократичне суспільство як соціальна організація – це складна самокерована система, що постійно перебуває у русі, не може існувати без наявності безперервного адміністрування. Правову природу державного адміністрування визначено як форму і спосіб організації існування соціальної системи відповідного рівня розвитку (громадянське суспільство в демократичній, правовій державі). За результатами дослідження запропоновано такі дефініції: “державне адміністрування” – діяльність держави, спрямована на реалізацію її функцій з метою забезпечення сталого розвитку, ефективної взаємодії держави та громадянського суспільства, захисту прав і свобод людини та громадянина; “адміністративне право” – це галузь права, що регулює правовідносини у сфері державного адміністрування з метою забезпечення сталого розвитку, ефективної взаємодії держави та громадянського суспільства, захисту прав і свобод людини та громадянина; “предмет адміністративного права” – це сукупність правовідносин, які виникають у сфері державного адміністрування. Серед них: а) відносини держави та громадянського суспільства у сфері державного адміністрування; б) відносини щодо адміністративних послуг; в) відносини щодо відповідальності суб’єктів державного адміністрування тощо.
|
Ключові слова | адміністрування; державне адміністрування; публічне адміністрування; адміністративне право; предмет адміністративного права |
References | Bibliography Authored books 1. Keeling D, Management in Government (Allen & Unwin 1972) (in English). 2. Atamanchuk G, Teorija gosudarstvennogo upravlenija: kurs lekcij (Juridicheskaja literatura 1997) (in Russian).3. Atamanchuk G, Teorija gosudarstvennogo upravlenija: uchebnik (4-e izd, Omega-L 2014) (in Russian). 4. Aver’ianov V, Andriiko O, Vykonavcha vlada i derzhavnyi kontrol (In-t derzhavy i prava im V M Koretskoho NAN Ukrainy 1999) (in Ukrainian). 5. Filipovskyi V, Osnovy teorii derzhavnoho upravlinnia: navchalnyi posibnyk (Noulidzh 2009) (in Ukrainian). 6. Kolomoiets T, Administratyvne pravo Ukrainy. Akademichnyi kurs: pidruchnyk (Iurinkom Inter 2011) (in Ukrainian). 7. Kovalchuk V, Lehitymnist derzhavnoi vlady v pravovii teorii ta derzhavno-pravovii praktytsi (K 2011) (in Ukrainian). 8. Tsvietkov V ta inshi, Reformuvannia derzhavnoho upravlinnia v Ukraini: problemy i perspektyvy (Oriiany 1998) (in Ukrainian). 9. Tsvietkov V, Selivanov V, Skrypniuk O, Derzhavne upravlinnia i polityka (Abrys 2006) (in Ukrainian).
Edited books 10. Aver’ianov V (red), Derzhavne upravlinnia: problemy administratyvno-pravovoi teorii ta praktyky (Fakt 2003) (in Ukrainian). 11. Aver’ianov V (red), Derzhavne upravlinnia: teoriia i praktyka (Iurinkom Inter 1998) (in Ukrainian). 12. Aver’ianov V (red), Derzhavne upravlinnia: yevropeiski standarty, dosvid ta administratyvne pravo (Iustynian 2007) (in Ukrainian). 13. Aver’ianov V (zah red), Demokratychni zasady derzhavnoho upravlinnia ta administratyvne pravo (NAN Ukrainy, In-t derzhavy i prava im V M Koretskoho, Yuryd dumka 2010) (in Ukrainian). 14. Aver’ianov V (zah red), Derzhavne upravlinnia v Ukraini: navchalnyi posibnyk (K 1999) (in Ukrainian). 15. Aver’ianov V, Koliushko I (red), Derzhavne upravlinnia ta administratyvne pravo v suchasnii Ukraini: aktualni problemy reformuvannia (Ukr akad derzh upr pry Prezydentovi Ukrainy 1999) (in Ukrainian). 16. Pohorilko V (red), Orhany derzhavnoi vlady Ukrainy (In-t derzhavy i prava im V M Koretskoho NAN Ukrainy 2002) (in Ukrainian). 17. Zahalna teoriia prava: pidruchnyk (Koziubra M red, Vaite 2015) (in Ukrainian).
Dictionaries and encyclopedias 18. ‘Publichne upravlinnia ta administruvannia’ (Material z Vikipedii) <https://uk.wikipedia. org/wiki/Publichne_upravlinnia_ta_administruvannia> (accessed: 30.08.2022) (in Ukrainian). 19. ‘Radianska okupatsiia Ukrainy’ (Material z Vikipedii) <https://uk.wikipedia.org/wiki/ Radianska_okupatsiia_Ukrainy> (accessed: 30.08.2022) (in Ukrainian). 20. ‘Upravliaty’ (Akademichnyi tlumachnyi slovnyk) <http://sum.in.ua/s/upravljaty> (accessed: 30.08.2022) (in Ukrainian). 21. Entsyklopedychnyi slovnyk z derzhavnoho upravlinnia (Surmin Iu, Bakumenko V, Mykhnenko A ta in uklad, Kovbasiuk Yu, Troshchynskyi V, Surmin Yu red, NADU 2010) (in Ukrainian). 22. Surai I, ‘Administruvannia’ (Velyka ukrainska entsyklopediia) <https://vue.gov.ua/ Administruvannia> (accessed: 30.08.2022) (in Ukrainian).
Journal articles 23. Amosov O, Havkalova N, ‘Publichne administruvannia v Ukraini: zv’iazok z arkhetypamy ta priorytety rozvytku’ (2014) 2 Publichne upravlinnia: teoriia i praktyka 8 (in Ukrainian). 24. Andriiko O, ‘Do pytannia pravovoho zabezpechennia optymizatsii derzhavnoho upravlinnia v Ukraini’ (2013) 24 Pravova derzhava 205 (in Ukrainian). 25. Andriiko O, ‘Orhany derzhavnoi vlady yak sub’iekty derzhavnoho upravlinnia’ (2019) 2 Sudova apeliatsiia 35 (in Ukrainian). 26. Aver’ianov V, ‘Aktualni zavdannia reformuvannia administratyvnoho prava’ (1999) 8 Pravo Ukrainy 8–11 (in Ukrainian). 27. Aver’ianov V, ‘Do pytannia pro poniattia tak zvanykh “upravlinskykh posluh”’ (2002) 6 Pravo Ukrainy 125–7 (in Ukrainian). 28. Aver’ianov V, ‘Liudynotsentrystska ideolohiia yak osnova reformuvannia ukrainskoho administratyvnoho prava v umovakh intehratsiinoho protsesu’ (2010) 2 Derzhava ta rehiony. Ser. Pravo 87–92 (in Ukrainian). 29. Aver’ianov V, ‘Nova doktryna ukrainskoho administratyvnoho prava: kontseptualni pozytsii’ (2006) 5 Pravo Ukrainy 11–7 (in Ukrainian). 30. Aver’ianov V, ‘Problemy derzhavnoho upravlinnia ta administratyvnoho prava’ (2004) 15 Pravova derzhava 76–93 (in Ukrainian). 31. Aver’ianov V, ‘Shche raz pro zmist i spivvidnoshennia poniat “derzhavne upravlinnia” i “vykonavcha vlada”: polemichni notatky’ (2004) 5 Pravo Ukrainy 113–6 (in Ukrainian). 32. Aver’ianov V, ‘Zmina dominant u doktrynalnomu tlumachenni predmeta administratyvnoho prava’ (2005) 16 Pravova derzhava 317–25 (in Ukrainian). 33. Lazor O Ya, Lazor O D, ‘Publichne upravlinnia ta administruvannia: retrospektyva deiakykh teoretychnykh aspektiv’ (2015) 56 Universytetski naukovi zapysky 111–21 (in Ukrainian). 34. Lemak V, ‘Zahalna teoriia prava: mizh zminoiu paradyhmy i poshukom struktury’ (2017) 3 Publichne pravo 46 (in Ukrainian). 35. Martynenko V, ‘Demokratychne vriaduvannia: problemy teorii ta praktyky’ (2010) 1 Publichne upravlinnia: teoriia ta praktyka 21 (in Ukrainian). 36. Myronenko Yu, ‘Sutnist administratyvnoho upravlinnia pidpryiemstvom ta yoho aktualnist u suchasnykh umovakh’ (2014) 13 Upravlinnia rozvytkom 65 (in Ukrainian). 37. Onishchenko N, ‘Pravova doktryna, yurydychna nauka ta zakhyst prav liudyny (koefitsiient korysnoi dii)’ (2020) 11 Almanakh prava 12 (in Ukrainian). 38. Ovcharuk V, ‘Sutnist administruvannia na pidpryiemstvakh’ [2018] 2 (19) Naukovyi visnyk uzhhorodskoho natsionalnoho universytetu 115–8 (in Ukrainian). 39. Semenchuk T, ‘Sutnist katehorii “publichne administruvannia” ta peredumovy yii formuvannia’ (2013) 42 Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti 388 (in Ukrainian). 40. Sierov O, ‘Analiz terminolohichnoho zabezpechennia katehoriino-poniatiinoho aparatu v haluzi znan “publichne upravlinnia y administruvannia”’ (2016) 2 Derzhavne upravlinnia: teoriia ta praktyka 18 (in Ukrainian). 41. Voinarenko M, Kostiuk O, ‘Sutnist ta pryntsypy biznes-administruvannia na pidpryiemstvakh’ [2013] 4 (9) Ekonomika: realii chasu 50 (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |