Responsive image
Назва статті Спеціальні режими господарювання як інструмент повоєнного відновлення
Автори
ВАЛЕРІЯ ПОЄДИНОК

докторка юридичних наук, професорка, професорка кафедри економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1583-1312 Researcher ID: G-5047-2017 valeriia.poiedynok@knu.ua

 

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 8 / 2023
Сторінки 44 - 55
Анотація

Країни світу широко використовують податкові пільги та інші преференції для стимулювання промислового та технологічного розвитку. Утім, дійсний вплив таких заходів на активність бізнесу та доходи бюджету залишається відкритим питанням. Світовий банк визначає три основні “пастки”, пов’язані з застосуванням стимулів (“вибірковими інтервенціями”): як вибрати кандидатів, що заслуговують особливого підходу, як запобігти рентоорієнтованій поведінці органів влади, і як забезпечити ефективність витрат. Повномасштабне вторгнення поставило перед Україною безпрецедентний виклик повоєнної відбудови економіки, що вимагає величезних фінансових ресурсів, особливо на територіях, де відбувалися бойові дії та/або які були тимчасово окуповані. Це актуалізує питання використання спеціальних режимів господарювання для відродження економічного життя на таких територіях і залучення інвестицій. Однак Україна вже має доволі суперечливу історію використання спеціальних режи мів господарювання, з якої необхідно зробити належні висновки.

Метою статті є критичне дослідження деяких спеціальних режимів господарювання, які застосовувалися або застосовуються в Україні (режим спеціальних економічних зон (СЕЗ), режим територій пріоритетного розвитку (ТПР), режим інвестиційних проєктів зі значними інвестиціями, режим Дія.City), виділення проблем цих правових режимів та їхнього потенціалу в контексті повоєнного відновлення (відбудови) України.

Обґрунтовано, що на територіях, визначених Законом України “Про засади державної регіональної політики” територіями відновлення, доцільним є надання пільг суб’єктам бізнесу, що не суперечитиме зобов’язанням України перед Світовою організацією торгівлі та Європейським Союзом, але при цьому слід уникнути недоліків, які були у старих режимах СЕЗ/ТПР.

Тимчасом недоліки, властиві режимам СЕЗ/ТПР, виявлено в новітньому Законі України “Про державну підтримку інвестиційних проєктів із значними інвестиціями в Україні”: занадто складні, забюрократизовані процедури, ad hoc регулювання, відсутність зв’язку з загальнодержавною програмою регіонального розвитку, хибна основоположна ідея – створення сприятливих умов для окремих інвесторів замість системних зусиль із покращення бізнес-середовища.

З погляду регуляторного дизайну позитивну оцінку отримав режим Дія.City, де податкові преференції слугують лише частиною ширшого пакету, із домінуючим акцентом на легкість ведення бізнесу. Водночас викликає критику виокремлення IT-сфери як такої, що заслуговує на особливо сприятливі умови ведення бізнесу порівняно з іншими сферами економіки.

Загальний висновок полягає у тому, що спеціальні режими господарювання можуть слугувати інструментом повоєнного відновлення, але не повинні заміняти зусилля із забезпечення сприятливої податкової політики, регуляторної простоти і прозорості, захисту прав інвесторів, стабільності умов ведення бізнесу для всіх.

 

Ключові слова спеціальний режим господарювання; спеціальні економічні зони; державна регіональна політика; Дія.Сity; інвестиції; державна допомога; пільги; повоєнне відновлення (відбудова)
References

Bibliography

Journal articles

1. Holota O, ‘Normatyvno-pravove zabezpechennia yak pidsystema orhanizatsiinoekonomichnoho mekhanizmu funktsionuvannia systemy derzhavnykh oboronnykh zakupivel’ (2020) 5 Efektyvna ekonomika. <http://www.economy.nayka.com.ua/ pdf/5_2020/69.pdf> (accessed: 23.03.2023) (in Ukrainian).

2. Malolitneva V, ‘Osoblyvosti pravovoho rehuliuvannia publichnykh zakupivel v umovakh voiennoho stanu ta pisliavoiennoho periodu. Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy’ (2022) 8 Visnyk Natsionalnoi akademii nauk Ukrainy 65 (in Ukrainian).

 

Encyclopedia

3. Babka V, ‘Ekonomika voiennoho chasu. Velyka ukrainska entsyklopediia’ (Great Ukrainian Encyclopedia) <https://vue.gov.ua/Економіка воєнного часу> (accessed: 22.03.2023) (in Ukrainian).

 

Newspaper articles

4. ‘Skorochennia VVP ta bezpretsedentnyi defitsyt biudzhetu: u MVF otsinyly naslidky viiny dlia ekonomiky Ukrainy’ (Slovo i Dilo, 20.10.2022) <https://www.slovoidilo. ua/2022/10/20/novyna/ekonomika/skorochennya-vvp-ta-bezprecedentnyj-deficytbyudzhetumvf-oczinyly-naslidky-vijny-ekonomiky-ukrayiny#:~:text> (accessed: 22.03.2023) (in Ukrainian).

5. ‘V Ukraini pryskorylasia infliatsiia: na shcho naibilshe zrostaiut tsiny’ (Slovo i Dilo, 12.10.zhovtnia 2022) <https://www.slovoidilo.ua/2022/10/12/novyna/ekonomika/ ukrayini-pryskorylasya-inflyacziya-najbilshe-zrostayut-cziny> (accessed: 22.03.2023) (in Ukrainian).

6. ‘VVP Ukrainy skorotyvsia bilsh nizh na 37 % – Derzhstat’ (Slovo i Dilo, 09.09.2022) <https://www.slovoidilo.ua/2022/09/09/novyna/ekonomika/vvp-ukrayinyskorotyvsyabilsh-nizh-37-derzhstat> (accessed: 22.03.2023) (in Ukrainian).

 

Websites

7. ‘Ukraine: Request for Purchase Under the Rapid Financing Instrument-Press Release; Staff Report; and Statement by the Executive Director for Ukraine’ (International Monetary Fund, 19.10.2022) <https://www.imf.org/en/Publications/CR/Issues/2022/10/19/UkraineRequest-for-Purchase-Under-the-Rapid-Financing-Instrument-Press-Release-Staff524913?cid=em-COM-123-45549> (accessed: 22.03.2023) (in English).

8. ‘Stan ta potreby biznesu v umovakh viiny: veresen, 2022’ (Tsentr rozvytku innovatsii, 12.10.2022) <https://cid.center/state-and-needs-of-business-in-war-september-2022> (accessed: 22.03.2023) (in Ukrainian).

 

Електронна версія Завантажити