Назва статті | Державне регулювання ринків небанківських фінансових послуг у повоєнний період |
---|---|
Автори |
АНАСТАСІЯ ПОПОВА
кандидатка юридичних наук, доцентка, доцентка кафедри економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київ, Україна) avpopova@meta.ua
|
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 8 / 2023 |
Сторінки | 68 - 79 |
Анотація | Необхідність посилення ролі державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг (НФП) як невід’ємної частини фінансової системи країни зумовлює актуальність цієї статті. Вирішення правових проблем реалізації єдиної державної політики у цій сфері у воєнний і повоєнний періоди характеризує безумовну актуальність статті. Мета статті – визначити поняття державного регулювання ринків НФП, виділити об’єкти такого регулювання, проаналізувати основні моделі державного регулювання ринків НФП, а також дослідити особливості дерегуляційних заходів у воєнний і повоєнний періоди. Регулювання ринків НФП визначається як упорядкування діяльності суб’єктів господарських правовідносин у сфері ринків НФП і операцій між ними та клієнтами з боку уповноважених органів. Зазначається, що регулювання ринків НФП може бути внутрішнім – це підпорядкування діяльності суб’єктів господарських правовідносин у сфері ринків НФП власним нормативним документам (статуту, положенням про структурні підрозділи фінансових установ) і зовнішнім – підпорядкування діяльності суб’єктів господарських право відносин у сфері ринків НФП нормативно-правовим актам органів держави, міжнародним договорам тощо. Наголошується, що для України характерна секторальна або полірегуляторна модель державного регулювання ринків НФП, яка складається з усталеної системи Регуляторів (Національний банк України та Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку) та розвиненої системи саморегулівних організацій. Виділяються основні схожі елементи у визначеннях державного регулювання, а саме: 1) містять сукупність заходів, які здійснюються державними органами; 2) спрямовуються на регулювання поведінки учасників певних відносин; 3) здійснюються з певною метою. На підставі аналізу законодавчого визначення державного регулювання діяльності з надання фінансових і супровідних послуг робиться висновок, що зміст державного регулювання зводиться до нормативного регулювання, що є одним із чотирьох можливих правових форм державного регулювання економіки, які виділяються у теорії господарського права (державне прогнозування та розроблення програм економічного і соціального розвитку України, управління, контроль і нормативне регулювання). У результаті аналізу доктринальних і законодавчих визначень запропоновано визначати державне регулювання ринків НФП як сукупність заходів, здійснюваних Регуляторами щодо упорядкування, контролю та нагляду за діяльністю небанківських організацій та інших учасників ринків НФП з метою створення сприятливих умов для їх функціонування, запобігання і протидії зловживанням і порушенням на ринках небанківських фінансових послуг та забезпечення захисту законних інтересів клієнтів. Пропонується виділити два види об’єктів державного регулювання ринків НФП: опосередкований об’єкт (ринки небанківських фінансових послуг) і безпосередній об’єкт (професійна фінансова діяльність). Авторка дійшла висновку, що доцільно продовжувати роботу над нормативним регулюванням провадження професійної фінансової діяльності не тільки у період дії воєнного стану, а й у повоєнний час.
|
Ключові слова | державне регулювання; фінансовий ринок; ринок фінансових послуг; ринок НФП; фінансові послуги; дерегуляційний план; воєнний стан |
References | Bibliography
Authored books 1. Mamutov V, Chuvpylo O, Hospodarche pravo zarubizhnykh krain: Pidruchnyk dlia stud. yuryd. spets. vyshchykh navch. zakladiv (Dilova Ukraina 1996) (in Ukrainian). 2. Senyshyn O, Horyn M, Kundytskyi O, Derzhavne rehuliuvannia ekonomiky: navch. posibnyk (Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka 2014) (in Ukrainian).
Edited books 3. Hospodarske pravo (Zahalna chastyna): pidruchnyk (Shcherbyna V, Rieznikova V red, Lira-K 2023) (in Ukrainian). 4. Pravovi osnovy zdiisnennia hospodarskoi diialnosti v innovatsiinomu suspilstvi (Hetman A ta inshi red, Pravo 2018) (in Ukrainian).
Dictionaries 5. Slovnyk synonimiv ukrainskoi movy: u dvokh tomakh, t 2: O–Ia (Buriachok A ta inshi, Naukova dumka 2001) (in Ukrainian). 6. Slovnyk ukrainskoi movy, t 8: Pryroda-Riakhtlyvyi (Bilodid I holova redkol, Naukova dumka 1977) (in Ukrainian). 7. Velykyi entsyklopedychnyi yurydychnyi slovnyk (Shemshuchenko Iu red, 2-he vyd, Yurydychna dumka 2012) (in Ukrainian).
Journal articles 8. Dobrodumov P, ‘Konstytutsiino-pravovi osnovy ekonomichnoi systemy Ukrainy’ (2002) 12 Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo 89 (in Ukrainian). 9. Kravtsova T, ‘Pravova pryroda derzhavnoho rehuliuvannia pidpryiemnytskoi diialnosti’ (2004) 1 Pidpryiemnytstvo, hospodarstvo i pravo 4 (in Ukrainian). 10. Kyzyma H, ‘Modeli rehuliuvannia finansovykh rynkiv: sutnist ta osoblyvosti’ (2011) 12 Derzhavne upravlinnia: udoskonalennia ta rozvytok <http://www.dy.nayka.com. ua/?op=1&z=369> (accessed: 30.03.2023) (in Ukrainian). 11. Popova A, ‘Rynky nebankivskykh finansovykh posluh ta yikh instrumenty’ (2018) 5 Pravo Ukrainy 136–50 (in Ukrainian). 12. Soloshkina I, ‘Meta ta formy derzhavnoho rehuliuvannia rynkiv finansovykh posluh’ [2015] 1151 (19) Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu im. V. N. Karazina. Seriia “Pravo” 68 (in Ukrainian). 13. Yashchyshchak O, ‘Modeli derzhavnoho rehuliuvannia rynku finansovykh posluh’ [2011] 3 (126) Advokat 29–31 (in Ukrainian).
Theses 14. Didych O, ‘Administratyvno-pravovyi status torhovtsiv tsinnymy paperamy’ (avtoref dys kand yuryd nauk, 2004) (in Ukrainian). 15. Yashchyshchak O, ‘Derzhavne rehuliuvannia rynku finansovykh posluh v Ukraini: orhanizatsiino-pravovyi aspekt’ (dys kand yuryd nauk, 2010) (in Ukrainian).
|
Електронна версія | Завантажити |