Responsive image
Назва статті Інституційні механізми перегляду участі/обмеження участі/виключення Російської Федерації з Організації Об’єднаних Націй
Автори
ЗАХАР ТРОПІН

кандидат юридичних наук, доцент, доцент кафедри міжнародного права Навчально-наукового інституту міжнародних відносин Київського національного університету імені Тараса Шевченка (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-00032533-6451 Researcher ID: ACK-7940-2022 zakhar.tropin@gmail.com

Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 1 / 2024
Сторінки 30 - 38
Анотація

У науковій літературі питання правомірності правонаступництва Російської Федерації (РФ) в Організації Об’єднаних Націй (ООН), виключення РФ з ООН або призупинення її членства розглядають окремо, або в контексті загального питання реформування системи ООН. Натомість у практичній площині ці питання не розділяються і ставляться як один запит на обмеження або припинення діяльності РФ в ООН. З іншого боку, фахівці майже завжди вказують на політизованість цього питання і що, таким чином, наявності політичної волі держав буде цілком досить для виключення/призупинення членства РФ в ООН. Водночас питання перебування держави в межах ООН, або призупинення її членства, не повністю є політичним питанням і набагато в чому залежить від правових інструментів цієї організації.

Метою статті є розгляд правових аспектів проблеми виключення/призупинення членства РФ в ООН і дослідження усіх варіантів здійснення цих дій, беручи до уваги статутні документи і практики цієї організації, а також виділення найбільш оптимальних шляхів задля досягнення обмеження участі РФ в ООН.

З огляду на положення статутних документів ООН та існуючої ситуації фактично є три шляхи впливу на членство РФ в ООН: і) виключення РФ з ООН; іі) розгляд питання про правомірність правонаступництва РФ щодо місця Союзу Радянських Соціалістичних Республік в ООН; та ііі) призупинення членства РФ у межах ООН.

Виключення або призупинення членства РФ в ООН, з огляду на наявність у неї права вето в Раді Безпеці, нині неможливо. Проте ці заходи можуть бути реалізовані за умови реалізації сценарію, який був застосований до делегації Південно-Африканської Республіки (ПАР) у 1974 р., а саме – неприйняття повноважень від російської делегації та її не допуск до діяльності в межах сесії Генеральної Асамблеї ООН. У цьому випадку стає можливим розгляд питання про виключення або призупинення членства РФ у ООН в межах Ради Безпеки з наступною передачею відповідної рекомендації Генеральній Асамблеї ООН. Проте такий сценарій істотно залежить від політичних чинників, зокрема можливості Комітету з повноважень Генеральної Асамблеї надати відповідні рекомендації щодо неприйняття повноважень делегації РФ.

Сценарієм, який мінімізує політичний чинник, є запит від Генеральної Асамблеї до Міжнародного Суду ООН про надання консультативного висновку щодо правових підстав та умов правонаступництва держав щодо членства в ООН. Залежно від відповіді Міжнародного Суду ООН на це питання, може виникнути можливість поставити питання про неправомірність правонаступництва РФ місця в ООН у правовій площині.

 

Ключові слова право міжнародних організацій; правонаступництво держав; Організація Об’єднаних Націй; мирне вирішення міжнародних спорів; Міжнародний Суд ООН; агресія Російської Федерації; право міжнародної безпеки
References

Bibliography

Authored books

1. Crawford J, The Creation of States in International Law (2nd edn, Oxford University Press 2006).

 

Journal articles

 2. Degan V, ‘“Correspondents” Agora: U.N. Membership of the Former Yugoslavia’ (1993) 87 American Journal of International Law 240.

3. Jovanovic V, ‘The Status of the Federal Republic of Yugoslavia in the United Nations’ [1997] 21 (5) Fordham International Law Journal 1719.

4. Mathernovi К. ‘Federalism That Failed: Reflections on the Disintegration of Czechoslovakia’ (1993) 1 New Europe Law Review 477.

5. Misra K, ‘Succession of States: Pakistan’s Membership in the United Nations’ (1965) 3 Canadian Yearbook of International Law 281.

6. Schachter O, ‘The Development of International Law Through the Legal Opinions of the United Nations Secretariat’ (1948) 25 British Yearbook of International Law 91.

7. Scharf M, ‘Musical Chairs: The Dissolution of States and Membership in the United Nations’ [1995] 28 (1) Cornell International Law Journal 29.

8. Buromenskyi M. ‘Mizhnarodno-pravovi problem postiynogo chlenstva Rossiyskoy Federatsyi v Radi Bezpetsi OON’ (2014) 1 Journal of the South Regional Center of National Academy of Legal Sciences of Ukraine 208.

9. Tymchenko L., Kononenko V. ‘Polityco-pravovi uroky viyny: mizhnarodna bezpeka potrebue reform OON’ (2023) (Spec. edition) Ukrainian Journal of International Law 168. Newspaper articles 10. Kuleba D. ‘Ukrainian Foreign Minister Dmytro Kuleba: Russia must be removed from the United Nations Security Council’ (The Hill, 15.03.2023) <https://thehill.com/opinion/ international/3900628-ukrainian-foreign-minister-dmytro-kuleba-russia-must-be-removedfromthe-united-nations-security-council> (accessed: 28.01.2024).

11. Ogryzko L, ‘Ukraine’s case on expelling Russia from the UN’ (The Kyiv Independent, 28.06.2023) <https://kyivindependent.com/lesia-ogryzko-ukraines-case-on-expelling-russiafromthe-un> (accessed: 28.01.2024).

12. Solomko I. ‘Rada Bezpeky OON ne gotova navit govoryty pro pozbavlennia RF vsikh povnovazhen – interviu z poslom Ukrainy pry OON Kyslytseu’ (The Voice of America, 01.01.2024) <https://www.holosameryky.com/a/interview_kyslytsya_oon/7420541.html> (accessed: 28.01.2024). 13. Teltsch K. ‘South Africa Is Suspended by U.N. Assembly, 91–22’ (The New York Times, 13.11.1974) <https://www.nytimes.com/1974/11/13/archives/south-africa-is-suspended-byunassembly-9122-un-session-barssouth.html> (accessed: 28.01.2024).

 

Електронна версія Завантажити