Responsive image
Назва статті Правове забезпечення національної системи кібербезпеки і обороноздатності в сучасних економіко-правових умовах
Автори ВІКТОРІЯ РЄЗНІКОВА , НІНО ПАЦУРІЯ , АНАСТАСІЯ ГОЛОВАЧОВА
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 4 / 2024
Сторінки 89 - 106
Анотація

Активізація трансформаційних явищ світового виміру, військові конфлікти, загострення міжнародної економічної конкуренції, міждержавницькі торгові конфлікти, невтіш ні економічні наслідки пандемії (COVID-19) тощо зумовлюють потребу постійного перегляду й коригування державних механізмів нормативного регулювання кібербезпекового напряму.

Для України питання забезпечення безпеки у кіберпросторі та мінімізації потенційних і реальних кіберзагроз і кіберризиків гостро постало з 2014 р., коли рф здійснила вторгнення на територію України та незаконно анексувала частину суверенної території, і активізувалося у 2022 р., з моменту повномасштабної військової агресії.

Метою дослідження є аналіз сучасних тенденцій у безпековій політиці ЄС і НАТО щодо кібербезпеки, на основі якого необхідним убачається визначення основних напрямів адаптації державної політики у сфері кібербезпеки до стандартів ЄС, а також напрямів співробітництва України з ЄС і НАТО на базі основоположних принципів функціонування НАТО і її місії. Крім того, важливим є виявлення ключових новітніх технологій, необхідних для забезпечення національної безпеки і захисту кіберпростору України.

На основі проведеного аналізу сучасних тенденцій у безпековій політиці ЄС і НАТО були визначені основні напрями адаптації державної політики до стандартів ЄС у сфері кібербезпеки. Постійний розвиток технологій і утворення нових цифрових систем у поєднанні з мотивацією ворога до захоплення національного кіберпростору створюють загрозу безперервності діяльності ключових державних інституцій, а також щодо їх спроможності захищати свої дані. Саме тому важливим аспектом в умовах війни є гармонізація національного законодавства до вимог ЄС у частині запровадження внутрішнього управління кіберризиками; встановлення особливих вимог кіберзахисту та до організацій критичної інфраструктури та інших важливих інституцій держави та визначення відповідних заходів контролю над такими ризиками.

Також були досліджені ключові новітні технології, необхідні для забезпечення національної безпеки і захисту кіберпростору України. Зокрема, встановлено, що таким є штучний інтелект, який може застосовуватись для створення систем розвідки і контролю, що надасть можливість виявляти загрози національній безпеці та вживати заходів щодо запобігання їм, для автоматизації й оптимізації військових операцій, використовуватись у військовій логісти ці, військовій медицині, аєророзвідці, у використанні БПЛА тощо.

 

Ключові слова безпека; національна безпека; кібербезпека; система національної кібербезпеки; ризик; інформаційний ризик; кіберризик; кіберзагроза; обороноздатність; державна політика; співпраця України з ЄС і НАТО; безпекові стандарти ЄС і НАТО; штучний інтелект
References

Bibliography

Authored books

1. Danyk Yu, Vorobiienko P, Cherneha V, Osnovy kiberbezpeky ta kiberoborony: pidruchnyk (ONAZ im. O. S. Popova 2019).

 

Journal articles

2. Androshchuk H, Kvasha T, ‘Patentnyi landshaft yak instrument prohnozuvannia svitovykh tekhnolohichnykh trendiv: sfera ozbroiennia ta viiskovoi tekhniky’ [2019] 4 Nauka, tekhnolohii, innovatsii 28–40.

3. Hbur Z V, ‘Mozhlyvist adaptatsii Izrailskoho dosvidu vykorystannia shtuchnoho intelektu u boiovykh diiakh na Skhodi’ [2021] 12 Investytsii: praktyka ta dosvid 54–61.

4. Khaustova V, Reshetniak O, Khaustov M, Zinchenko V, ‘Napriamky rozvytku tekhnolohii shtuchnoho intelektu v zabezpechenni oboronozdatnosti krainy’ [2022] 3 BIZNESINFORM 17–26.

5. Makhniuk A, Kyrychenko O, ‘Okremi pidkhody shchodo stratehichnoho analizu ryzykiv u sferi intehrovanoho upravlinnia kordonamy: rozroblennia pasportiv zahroz prykordonnoi bezpeky’ [2012] 1 Derzhavne budivnytstvo (accessed: 23.03.2024).

6. Patsuriia N, ‘Uprovadzhennia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v zabezpechennia natsionalnoi bezpeky ta oboronozdatnosti Ukrainy: pravovi problemy i perspektyvy povoiennoho periodu’ [2023] 3 Teoriia i praktyka intelektualnoi vlasnosti 68–78.

7. Tkachuk N, ‘Stratehichne planuvannia ta stratehichnyi analiz u sferi zabezpechennia natsionalnoi bezpeky’ [2021] 4 Yurydychnyi visnyk 80–6.

 

Conference papers

8. Patsuriia N, ‘Shtuchnyi intelekt yak neobkhidna skladova innovatsiinoho rozvytku systemy oboronnoho planuvannia Ukrainy’, Pravove rehuliuvannia tsyfrovoi ekonomiky ta shtuchnoho intelektu: natsionalnyi ta mizhnarodnyi vymiry: materialy mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii 16 lystopada 2023 r. (Naukovo-doslidnyi instytut intelektualnoi vlasnosti NAPrN Ukrainy 2023) 208–13.

9. Voitsekhivskyi A, ‘Kiberbezpeka yak napriam yevroatlantychnoi intehratsii Ukrainy’, Pravo i bezpeka u konteksti yevropeiskoi ta yevroatlantychnoi intehratsii: zb. st. ta tez nauk. povidoml. za materialamy dyskus. paneli II Kharkiv. mizhnar. yuryd. forumu (m. Kharkiv, 28 veres. 2018 r.) (Pravo 2018).

 

Newspaper articles

10. Emmott R, ‘NATO cyber command to be fully operational in 2023’ (Reuters, 16 October 2018) (accessed: 23.03.2024).

11. Goździewicz W, ‘Sovereign Cyber Effects Provided Voluntarily by Allies (SCEPVA)’ (Cyber Defense Magazine, 11 November 2019) (accessed: 23.03.2024).

12. Minárik Tomáš, ‘NATO Recognises Cyberspace as a ‘Domain of Operations’ at Warsaw Summit’ (CCDCOE) (accessed: 23.03.2024).

13. 10 trendiv maibutnoho, yaki armiia Ukrainy poky shcho ihnoruie (Defence Express 14 lystopada 2020) (accessed: 23.03.2024).

14. Dyrektyva YeS NIS2: yak kompaniiam naikrashche pidhotuvatysia? (B2B Cyber Security, 25 veresnia 2023) (accessed: 23.03.2024).

15. Stivens T, Berton D, ‘NATO i stratehichna konkurentsiia v kiberprostori’ (NATO Review, 06 chervnia 2023 roku) (accessed: 23.03.2024).

16. Yevrodeputaty ukhvalyly zakon pro shtuchnyi intelekt (Yurydychna praktyka, 13 bereznia 2024 roku) (accessed: 23.03.2024).

 

Websites

17. Artificial Intelligence Act: MEPs adopt landmark law (European Parliament, 13 March 2024) (accessed: 23.03.2024).

18. NATO 2030: United for a New Area. Analysis and Recommendations of the Reflection Group Appointed by the NATO Secretary General Islands under the jurisdiction of any of the Parties in the North (NATO, 25 November 2020) (accessed: 23.03.2024).

19. New rules to boost cybersecurity of the EU institutions enter into force (European Commission, 08 January 2024) (accessed: 23.03.2024).

20. Proska K, Wolfram J, Wilson J, Black D, Lunden K, Kapellmann Zafra D, Brubaker N, Mclellan T, Sistrunk Ch, ‘Sandworm Disrupts Power in Ukraine Using a Novel Attack Against Operational Technology’ (Mandiant Advantage, 9 November 2023) (accessed: 23.03.2024).

21. Smith B, ‘Microsoft suspends new sales in Russia’ (Microsoft, 4 March 2022) (accessed: 23.03.2024).

22. The NIS2 Directive: A high common level of cybersecurity in the EU (European Parliament, 08 February 2024) (accessed: 23.03.2024).

23. Novi pravyla posylenoi kiberbezpeky v Yevrosoiuzi (H-X Technologies) (accessed: 23.03.2024).

24. Spivrobitnytstvo Ukraina – YeS – NATO z protydii hibrydnym zahrozam u kibersferi’ (Center of Global Studies “Strategy XXI”) (accessed: 23.03.2024).

 

Електронна версія Завантажити