Назва статті | Мілітарний муніципалізм: доктринальна ідея чи об’єктивні потреба та необхідність |
---|---|
Автори | МИХАЙЛО БАЙМУРАТОВ , БОРИС КОФМАН |
Назва журналу | Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія) |
Випуск | 6 / 2024 |
Сторінки | 38 - 60 |
Анотація | У статті досліджуються актуальні проблеми формування в Україні мілітарного муніципалізму як соціального явища, нормативної феноменології, органічної частини національного законодавства про місцеве самоврядування, що детерміновано та об’єктивовано неспровокованою агресією РФ проти України. Мета дослідження полягає в обґрунтуванні пріоритетних напрямів формування правового поля мілітарного муніципалізму в умовах екстраординарного функціонування державності (воєнний стан, війна, а також природні та техногенні катаклізми). Аргументовано, що формування мілітарного муніципалізму є об’єктивним процесом, пов’язаним з кризовими умовами існування та функціонування феноменології державності – отже, доктринальне супроводження процесів формування мілітарного муніципалізму є позитивною тенденцією забезпечення його перспективної легалізації та наступної легітимації. Доводиться, що формування і виникнення феноменології мілітарного муніципалізму органічно пов’язані з існуванням інституту місцевого самоврядування та функціонування органів місцевого самоврядування – саме в контексті виконання ними своїх компетенційних повноважень та основоположних функцій у екстраординарних умовах функціонування державності, тобто в умовах воєнного стану та війни (а також в умовах природних і техногенних катаклізмів). Акцентовано увагу, що формування і виникнення феноменології мілітарного муніципалізму безпосередньо стосується реалізації органами місцевого самоврядування в кризових умовах публічної влади, захисту прав і свобод людини, сприяння практичної реалізації консти туційних прав і свобод людьми – жителями і водночас членами територіальних громад, що фактично спрямовано на створення осередку життя в межах територіальних громад та пряме сприяння жителям – членам такої громади у розумінні, формуванні, реалізації та гарантій реалізації їх життєвого циклу. Висловлено аргументи щодо того, що у процесі повсякденної життєдіяльності людини в наведених кризових умовах органи місцевого самоврядування повинні володіти відповідними владними повноваженнями, які дадуть їм реальну можливість шляхом вирішення системної сукупності питань екзистенційної значущості, через формування та реалізацію на локальному рівні соціуму не тільки індивідуальних, групових і колективних прав і свобод людини, а й системи їх охорони і захисту безпосередньо реалізувати свої стратегічні і продуктивні завдання та функції. Саме це й відображає стратегічно-сутнісну проблематику загального конституціоналізму, іманентною частиною якого виступає мілітарний муніципалізм. Наведено узагальнений висновок про те, що феноменологія мілітарного муніципалізму через забезпечення існування саме місцевого самоврядування та функціонування органів місцевого самоврядування у кризових умовах існування і функціонування державності однозначно сприяє формуванню, функціонуванню й удосконаленню локальної системи охорони і захисту прав та свобод людини і громадянина, завдяки чому формуються та рельєфно виокремлюються одні з найважливіших функцій місцевого самоврядування – правозахисна і правоохоронна, що лежать в основі створення безпекової зони для людини упродовж здійснення нею свого життєвого циклу в межах територіальної громади та в умовах місцевого самоврядування.
|
Ключові слова | конституціоналізм; муніципалізм; місцеве самоврядування; територіальна громада; права людини; мілітарний муніципалізм; локальна система захисту прав людини |
References | Bibliography
Authored books 1. Bajmuratov M, Grigor’ev V, Municipal’naja vlast’: aktual’nye problemy stanovlenija i razvitija v Ukraine (Jurid. l-ra 2003). 2. Batanov O, Smetana V, Konstytutsiyno-pravove zabezpechennya pravozakhysnoyi diyalʹnosti u sferi mistsevoho samovryaduvannya: dosvid porivnyalʹnoho analizu (Helvetica 2021). 3. Hryshchuk O, Konstytutsiyni tsinnosti: filosofsʹko-pravovyy aspekty (2nd ed, Vaite 2020).
Dictionaries 4. Lipkan V, Stratehiia derzhavnoi infrastrukturnoi polityky Ukrainy: slovnyk (V A Lipkan 2023).
Journal articles 5. Islam M R, Islam Ali O, Zatzman G M, Grossman B, ‘A Theory of Humanity: Part 2 – Conditions for True Universalism’ [2017] 2(1) International Journal of Political Theory 89–121. DOI: 10.22609/2.1.4 6. Baimuratov M, ‘Lokalna systema zakhystu prav liudyny v Ukraini: sutnist ta stanovlennia’ Yurydychna osvita i pravova derzhava (do 150-richchia yurydychnoho instytutu ODU): zb. nauk. prats (Odesskyi un-t 1997) 97–101. 7. Baimuratov M, ‘Publichna samovriadna (munitsypalna) vlada ta hromadianske suspilstvo: problemy vzaiemozv’iazku i vzaiemozalezhnosti’ [2003] 21 Aktualni problemy derzhavy i prava 131–138. 8. Baimuratov M, Boiarskyi O, ‘Dyskretsiini povnovazhennia orhaniv mistsevoho samovriaduvannia v sferi zakhystu prav liudyny: metodolohichni pidkhody do rozuminnia ta vyznachennia’ [2019] 2(34) Publichne pravo 31–41. 9. Baimuratov M, Kofman B, ‘Militarnyi konstytutsionalizm: do pytannia pro formuvannia, rozuminnia i oformlennia fenomenolohii’ [2022] 3 Naukovi zapysky Instytutu zakonodavstva Verkhovnoi Rady Ukrainy 4. 10. Kostenko O, ‘“Naturalistychna” yurysprudentsiia i pravova reforma v Ukraini’ [2008] 4 Visnyk Natsionalnoi akademii prokuratury Ukrainy 12–19. 11. Savchyn M, ‘Konstytutsionalizm i viina’ [2022] 2 Ukrainskyi chasopys konstytutsiinoho prava 3–14. DOI: org/10.30970/jcl.2.2022.1. 12. Smetana V, ‘Munitsypalni prava i svobody liudyny yak spetsyfichna pravova katehoriia ta normatyvno-pravovyi instytut lokalnoi demokratii’ [2019] 1 Konstytutsiino-pravovi akademichni studii 49–56. 13. Vodiannikov O, ‘Konstytutsionalizm v ekstremalnykh umovakh: ustanovcha i vstanovlena vlada v kryzovi periody’ [2021] 4 Ukrainskyi chasopys konstytutsiinoho prava 8–37. DOI: org/10.30970/jcl.4.2021.2.
Conference papers 14. Baimuratov M, Kofman B, ‘Militarnyi munitsypalizm: parametralni oznaky shchodo rozuminnia ta vyznachennia’ VIII International Scientific and Practical Conference “Scientific advances and innovative approaches” (January 11–12, 2024, Tokyo. Japan) 22–34. 15. Baimuratov M, Kofman B, ‘Pro rol orhaniv mistsevoho samovriaduvannia v period voiennoho stanu v Ukraini’ Deokupatsiia. Yurydychnyi front: materialy Mizhnarodnohoekspertnoho kruhloho stolu (Kyiv, 18 bereznia 2022 r.) (O Kresin uporiad. i nauk. red., Derzh. torh. ekon. un-t 2022) 138–141. 16. Baimuratov M, Kofman B, ‘Rol orhaniv mistsevoho samovriaduvannia Ukrainy v sferi zakhystu prav liudyny v period voiennoho stanu: do formuvannia prakseolohichnokompetentnoi paradyhmy’ Nezalezhnist Ukrainy: prava liudyny ta natsionalna bezpeka: zb. materialiv Druhoi mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Lviv, 20 travnia 2022 roku) (L Yarmol uporiad, Halytska vydavn. spilka 2022) 83–89. 17. Lipkan V, ‘Indoktrynatsiia heostratehichnoho munitsypalizmu’ Munitsypalna reforma v konteksti yevrointehratsii Ukrainy: pozytsiia vlady, naukovtsiv, profspilok ta hromadskosti: Tezy dopovidei Somoi shchorichnoi Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, 25 serpnia 2023 r.) (APSVT 2023) 52–55.
Newspaper articles 18. Latham A, ‘The rules-based international order is ending. What will replace it?’ (The Hill 15.11.2022) <https://thehill.com/opinion/national-security/3736389-the-rules-basedinternationalorder-is-ending-what-will-replace-it> (accessed: 25.01.2024).
Websites 19. Homeostasis (ScienceDirect) <https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-anddentistry/ homeostasis#definition> (accessed: 25.01.2024). 20. Skilky ukrainskykh bizhentsiv perebuvaie za kordonom i yak yikh povernuty, – doslidzhennia (09.06.2023). <https://texty.org.ua/fragments/110574/skilky-ukrayinskyh-bizhencivperebuvayeza-kordonom-i-yak-yih-povernuty-doslidzhennya> (accessed: 29.01.2024).
|
Електронна версія | Завантажити |