Responsive image
Назва статті Публічне адміністрування у сфері оборони України: телеологія воєнної безпеки
Автори
ПАВЛО БОГУЦЬКИЙ
доктор юридичних наук, доцент, заслужений юрист України, завідувач наукової лабораторії військового та міжнародного гуманітарного права Державної наукової установи “Інститут інформації, безпеки і права Національної академії правових наук України” (Київ, Україна) ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3537-6991 boguckijpavlo@gmail.com
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 8 / 2024
Сторінки 71 - 82
Анотація

Проблема публічного адміністрування у сфері оборони, напрями її вирішення в сучасній юриспруденції мають багатоаспектний характер. Соціальна та правова складові публічного адміністрування визначають зміст діяльності щодо управління соціальними процесами на підставі права та відповідно до встановлених правом правил і процедур.

Публічне адміністрування в умовах інформаційного суспільства, окрім традиційних ознак державного управління, адміністративної юрисдикційної діяльності та надання адміністративних послуг через необхідні зворотні соціальні зв’язки урядування з усіма соціальними акторами, набуває публічних ознак, що стають визначальними для відповідних функцій держави, зокрема стосовно реалізації функції оборони, призначенням якої є забезпечення воєнної безпеки.

Метою статті є встановлення залежності публічного адміністрування у сфері оборони від воєнної безпеки, розкриття у змісті публічного адміністрування особливостей державного управління у сфері оборони та військового управління щодо формування, дії складного системного процесу їх впливу на забезпечення обороноздатності держави, воєнної безпеки.

Демократичний розвиток суспільства, заснований на повазі до права, на визнанні та упровадженні верховенства права як визначального принципу усіх соціальних комунікацій, на формуванні та функціонуванні держави як правової держави, передбачає надійне та системне вирішення завдань, що безпосередньо стосуються забезпечення національної безпеки і оборони.

Національна безпека і оборона в демократичному суспільстві мають неодмінну соціальну цінність, що підлягає захисту правом і потребує відповідного публічного управління, яким є засноване на праві публічне адміністрування.

Важливо, що публічне адміністрування у сфері національної безпеки та публічне адміністрування у сфері оборони мають як спільні, так і відмінні ознаки. Вирішення цього питання залежить не стільки від теоретико-правових підходів стосовно розуміння національної безпеки і оборони як певних соціально-правових феноменів, скільки від формування і реалізації відповідної політики.

Державна політика забезпечення національної безпеки невіддільна від оборонної (воєнної) політики. Існуюча відмінність полягає у конкретизації предметної сфери діяльності, у суб’єктній (інституційній) складовій, у визначенні мети, якою для сфери оборони є воєнна безпека.

Воєнна безпека залишається провідним напрямом національної безпеки, а тому публічне адміністрування у сфері оборони, де метою будь-якої соціальної діяльності є досягнення воєнної безпеки, відповідає повною мірою потребам забезпечення національної безпеки.

Інший, важливий контекст цієї проблеми виявляється у розумінні змісту оборонної та воєнної політик сучасної держави. Формальний зміст державної політики у сфері оборони та воєнної політики змушує орієнтувати на визначення спільних ознак, які можуть впливати на процес державного управління у сфері оборони зокрема та на процес публічного адміністрування загалом.

Ключові слова публічне адміністрування; державне управління; військове управління; національна безпека; воєнна безпека; обороноздатність
References

Bibliography

Authored books

J, Fundamentals of Military Law. A Chinese Perspective (Springer 2019).

Edited books

2. Dikhtiievskyi P (zah red), Administratyvne pravo Ukrainy: pidruchnyk (2023).

 

Journal articles

3. Bryson J M, Crosby B C, Bloomberg L, ‘Public value governance: Moving beyond traditional public administration and the new public management’ [2014] 74(4) Public Administration Review 445–456. https://doi.org/10.1111/puar.12238

4. Bohutskyi P, ‘Voienna polityka i systema viiskovoi yustytsii: synerhiia voiennoi bezpeky’ [2022] 1 Nauka i oborona 10–11.

 5. Bulkat M, ‘Poniattia derzhavnoho administruvannia: teoretyko-pravovyi aspekt’ [2022] 8 Pravo Ukrainy 157–169.

6. Melnyk S, ‘Viiskove upravlinnia v systemi zabezpechennia natsionalnoi bezpeky’ [2019] 38 Naukovyi visnyk Mizhnarodnoho humanitarnoho universytetu. Ser.: Yurysprudentsiia 40.

7. Pylypchuk V, Bohutskyi P, Belaniuk M, ‘Problemy stanovlennia systemy viiskovoi yustytsii Ukrainy’ [2024] 2 Visnyk Natsionalnoi akademii pravovykh nauk Ukrainy 95–113.

 8. Ryzhykh V, Bohutskyi P, ‘Pravovi ta orhanizatsiini zasady formuvannia derzhavnoi polityky u sferi oboronno-promyslovoho kompleksu Ukrainy’ [2020] 3 Nauka i oborona 8–14.

9. Zhukova Ye, ‘Publichne administruvannia ta derzhavne upravlinnia: osoblyvosti spivvidnoshennia’ [2022] 2 Analitychno-porivnialne pravoznavstvo 137–140.

 

Websites

10. Chapman B, Mosher F, Page E, Public administration (Encyclopedia Britannica, 18 Jul. 2024) <https://www.britannica.com/topic/public-administration> (accessed 09.08.2024).

Електронна версія Завантажити