Responsive image
Назва статті Блокування і стягнення активів підсанкційних осіб
Автори
ОЛЕКСАНДРА КОЛОГОЙДА
докторка юридичних наук, професорка, професорка кафедри економічного права та економічного судочинства Навчально-наукового інституту права Київського національного університету імені Тараса Шевченка, адвокатеса (Київ, Україна) ORCID ID: http://orcid.org/0000-0001-6929-3225 Researcher ID: http://www.researcherid.com/rid/G-5740-2017 a.kolohoida@icloud.com
Назва журналу Юридичний журнал «Право України» (україномовна версія)
Випуск 9 / 2024
Сторінки 28 - 49
Анотація

У статті досліджено передумови впровадження інституту конфіскації активів в Україні, ЄС та країнах-партнерах (Канада, США).

Визначено правову природу та особливості персональних санкцій блокування і стягнення активів, підстави та порядок застосування персональних санкцій: блокування і стягнення активів. Обґрунтовано гіпотезу про належність персональних санкцій (блокування і стягнення активів) до інституту цивільної конфіскації.

 Блокування і стягнення активів відбиваються на майновій базі підсанкційної особи, обмежують майнові права та економічні інтереси шляхом позбавлення права користування та розпорядження активом (блокування активів) або позбавлення права власності, майнових і немайнових прав (стягнення активів), викликають організаційні ускладнення, зокрема неможливість здійснювати окремі операції або господарську діяльність загалом. Вони застосовуються у визначеному законом порядку спеціально уповноваженим державним органом (блокування активів – за рішенням Ради національної безпеки і оборони України, введеним у дію указом Президента України, а стягнення активів – за рішенням Вищого антикорупційного суду). Такі заходи мають екстраординарний (виключний) характер. Підставою їх застосування є дії фізичної або юридичної особи, визначені законом: завдання істотної шкоди національній безпеці, суверенітету чи територіальній цілісності України або значне сприяння вчиненню таких дій.

Визначено спеціальний суб’єктний склад персональних санкцій, які застосовуються до юридичних осіб (іноземних осіб та осіб, які перебувають під контролем іноземної юридичної особи) та фізичних осіб (нерезидентів, резидентів, осіб без громадянства), а також суб’єктів, які здійснюють або сприяють терористичній діяльності країни-агресора або своїми діями створили суттєву загрозу національній безпеці, суверенітету та територіальній цілісності України або сприяли терористичній діяльності. Активи іноземних держав не підлягають стягненню відповідно до Закону України “Про санкції”; для їх стягнення застосовуються норми спеціального закону.

Блокування та стягнення активів має застосовуватись з урахуванням впливу на права людини, що охороняються Європейською конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод (далі – Конвенція): право мирного володіння майном (ст. 1 Першого протоколу до Конвенції), право на справедливий суд (ст. 6 Конвенції), право на повагу до особистого та сімейного життя (ст. 8 Конвенції), право на ефективний засіб правового захисту (ст. 13 Конвенції). Виключні обставини (компенсація воєнних збитків), належне правове регулювання та якісна аргументованість судових рішень з урахуванням конкретної особи та обставин справи, доказової бази, ефективний судовий контроль за обґрунтованістю підстав застосування персональних санкцій і належністю активів підсанкційній особі, а також право на оскарження застосування персональних санкцій будуть підставою формування позитивної для України практики вирішення Європейським судом з прав людини (далі – ЄСПЛ) цієї категорії спорів.

Ключові слова необґрунтовані активи; цивільна конфіскація; персональні санкції; блокування активів; стягнення активів; принцип правової визначеності; принцип пропорційності; вмотивованість судового рішення; права людини; принципи Європейської конвенції про захист прав людини і основоположних свобод
References

Bibliography

 

Theses

  1. Tsuvina T, ‘Pryntsyp verkhovenstva prava u tsyvilnomu sudochynstvi: teoretyko-prykladne doslidzhennia’ (Dys doktora nauk, 2021).

 

Websites

 2. EU Best Practices for the effective implementation of restrictive measures (2024). <https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-11623-2024-INIT/en/pdf> (accessed 02.10.2024).

3. Immobilised Russian assets: Council decides to set aside extraordinary revenues (2024) <https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2024/02/12/immobilisedrussianassets-council-decides-to-set-aside-extraordinary-revenues> (accessed 02.10.2024).

4. Webb Ph, ‘Legal options for confiscation of Russian state assets to support the reconstruction of Ukraine’ (2024) <https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2024/759602/ EPRS_STU(2024)759602_EN.pdf> ( accessed 02.10.2024).

5. Krapyvin Ye, ‘Stiahnennia v dokhid derzhavy aktyviv yak riznovyd sanktsii ta praktyka Yevropeiskoho Sudu z prav liudyny’ (UHSPL 2004) <https://www.helsinki.org.ua/wpcontent/ uploads/2024/06/Maket_web-1.pdf> (accessed 02.10.2024).

6. Krat V, ‘Znachennia konstruktsii konfiskatsii v pryvatnomu pravi’ (Trokhy pro pryvatne pravo) <https://t.me/glossema/100 vid 17.03.2022> (accessed 02.10.2024).

7. MakBraid Dzh, ‘Vyluchennia aktyviv v dokhid derzhavy i Yevropeiska konventsiia z prav liudyny’ (USAID 2023) <https://nsj.gov.ua/files/1689776383J4A_Sanctions_Report_Prof_ McBride_UKR.pdf> (accessed 02.10.2024).

8. Sanktsiina konfiskatsiia pryvatnykh aktyviv v Ukraini: rekomendatsii shchodo zastosuvannia z urakhuvanniam praktyky YeSPL (Instytut zakonodavchykh idei, 2022) <https://izi. institute/media/analysts/pdf/2024/11/16/rekomendacziyi-shhodo-zastosuvannya-zurahuvannyampraktyky-yespl-1.pdf> (accessed 02.10.2024).

9. Tretiakov M, Svyrydova D, Pavliuk A, ‘Zastosuvannia sanktsii: spory kriz pryzmu praktyky YeSPL’ (Iurydychna praktyka, 29.08.2023) <https://pravo.ua/zastosuvannia-sanktsii-sporykrizpryzmu-praktyky-iespl> (accessed 02.10.2024).

10. Khutor T, Karnaukh B, Klymosiuk A, Riabchenko T, ‘Analiz praktyky Vyshchoho antykoruptsiinoho sudu shchodo zastosuvannia sanktsii u vydi stiahnennia aktyviv v dokhid derzhavy’ (Instytut zakonodavchykh idei, 2023) <https://confiscation.com.ua/media/analizpraktykyvyshhogo-antykorupczijnogo-sudu.pdf> (accessed 02.10.2024).

Електронна версія Завантажити